Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta Enhetsbeteckning R: till C:


MindFreaK^^

Rekommendera Poster

MindFreaK^^

Hej alla:

 

Sitter här med ett enormt problem, har nyss installerat min nya raptor HDD som gick väldigt bra. tills jag startade om datorn då det kommer fram: "NTLDR missing" kom in efter om och med då jag såg att min raptor som jag har mit OS på har beteckningen R: sen C: är en av mina lagringsdiskar nu. då problemet med "NTLDR missing" löses genom att byta så min disk med OS på (raptorn) får C:. men jag vet inte hur man ska byta dom 2? då man inte får ändra dom enligt XP

 

Tackar för alla svar från kunniga killar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Om du orkar så är min rekommendation att du river ur alla diskar ur datorn utom din raptor och formaterar och installerar windows igen och kopplar in resten av diskarna EFTER installationen är klar.

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att byta plats på diskarna, alltså ändra master<->slave Eller så kan du kolla upp byglingen på diskarna så de verkligen sitter så de ska. Din systemdisk ska helst sitta på primary IDE o vara byglad som master.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MindFreaK^^

jo, det är det jag med haft tanke på, då jag ändå har en del "skit" på datorn nu som inte vill gå bort. så då kan jag ta bort min "IDE" diskar och bara ga kvar min SATA när jag installerar OS. så bör den får C:? om jag nu förstår er rätt. sen är det bara att koppla in resterande diskar.

 

Tackar för all er hjälp...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MindFreaK^^

Men om jag nu tar ut mina IDE och har bara min SATA i och installerar OS på den så blir den ju C:. men den som heter C: nu står det är system disk, men R: är systemstart, det är så det står i datorhanteraren. men kommer där inte bli konflikt mellan dom då? när dom åker in igen? mennal nuvarande C: och den nya C:?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Bör inte bli det så länge du ser till att SATA disken står överst i bootordningen i BIOS efter det att du har satt i dina gamla diskar igen.

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men kommer där inte bli konflikt mellan dom då? när dom åker in igen? mennal nuvarande C: och den nya C:?

XP vet vilken disk som gällde vid installationen. Det blir inga probs. Mitt råd är att du följer Mattias' råd om diskutrivning (-;

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...