Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

El till spis


Marcus_J

Rekommendera Poster

Tjena

 

Nån som vet hur man vet om man har "nolla" till spisen? Tydligen måste man ha det för att koppla in en induktionsspis.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Man kan inte generellt säga att spisen använder nollan. Det måste man kolla på den spis man tänker köpa. Fast om du tänker dra fram en matning till en spis så rekommenderar jag att du drar fram nollan.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den spishällen som jag tittade på använde nollan men det jag undrar är hur jag tar reda på om nollan redan är framdragen.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl alltid fas och nolla (åtminstone om du kör 220). Kör du trefas, så har du ju också en nolla.

 

Hur skulle det annars fungera?

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör trefas och tydligen enligt säljaren så var det inte självklart att nollan var inkopplad.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan här installation ska göras av behörig elektriker.

 

Du kan kanske kolla på din nuvarnade spis baksida ifall det sitter ett inkopplings schema där. På det schemat kan du se vad din nuvarnade spis kräver för att fungera.

 

L1,L2,L3 är våra tre faser.

N = nolla

--|i> = skyddsjord (pil liknade symbol).

 

/Mats

 

(Skruva/koppla inte med starkströmmen själv, om du inte är 100% säker på vad du gör. Det är livsfarligt, dvs. man kan dö av att göra fel.) Detta gäller även om man har "jordfelsbrytare" installerade.

 

[inlägget ändrat 2005-04-08 13:03:07 av va då?]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att min spis från 50 eller 60-talet inte är så lätt att hitta ett kopplingsschema så det är nog bäst att be en elektriker titta på det.

 

(Skruva/koppla inte med starkströmmen själv, om du inte är 100% säker på vad du gör. Det är livsfarligt, dvs. man kan dö av att göra fel.) Detta gäller även om man har "jordfelsbrytare" installerade.

 

Jag är inte ens 50% säker på vad jag gör när det gäller el så det blir en elektriker som får installera när det blir dags.

 

Tack så mycket för svaren *poäng*

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det blir en elektriker som får installera när det blir dags.

Helt rätt.

 

Tackar och bugar för poängen.

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-08 14:52:26 av va då?]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar som elektriker och jag håller med Va då? till 100%. Man ska absolut inte hålla på med el om man är det minsta osäker. Om du bor i ett gammalt hus så är sannolikheten att det finns en nolla framdragen väldigt liten. Räkna med att du måste anlita en elektriker för att ordna det åt dej.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl lämpligt att dra fram nollan samtidigt som man kopplar in häll/ugn, för man får väl inte ens koppla in spis o dyl utan behörighet i en bostadsrätt?

 

Är det ett stort jobb att dra fram nollan?

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen så har du en infälld installation. (gömd i väggen) Om röret som trådarna går i är felfritt (ej klämt ihop) så borde det gå att komplettera med den extra tråden som saknas. Tyvärr så går inte det alltid eftersom det förekommer att rören i väggen kan vara skadade.

 

Om man inte kan dra i en ny tråd i röret så måste man dra en kabel på väggen till närmaste elcentral.

 

Mvh Thomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen så har du en infälld installation. (gömd i väggen)

 

Jupp det har jag

 

Om röret som trådarna går i är felfritt (ej klämt ihop) så borde det gå att komplettera med den extra tråden som saknas. Tyvärr så går inte det alltid eftersom det förekommer att rören i väggen kan vara skadade.

 

Så då kan man bara hoppas då.

 

Tack så mycket för svaren, poäng till dig också

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...