Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken Linux dist ska man välja?


wanted

Rekommendera Poster

Har läst lite inlägg här på IDG men dem känns lite gammla och nu undrar jag vilken linux är lättast att börja med.

Har provat nåra tidigare från linux.exton.net tidigare men dem har det vart nåra problem med. Ett mycket iriterande är att nästan varje gång xmms byter låt får man ett felmeddelande om att ljudkortet förmodligen är blocerat.

Skriv gärna vart man kan ladda hem dem med, har tyvärr inte dvd brännare så de måste vara cd verision.

Har en till fråga med hur fan installerar man program till linux?

 

MVH

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

jag kan rekommendera Ubuntu(http://www.ubuntulinux.com)

En lättanvänd debianbaserad dist vilket innebär mycket smidig installation via apt get (eller synaptic). Allt man behöver göra är att välja programmet man vill installera så sköter apt-get alla beroenden (om allt funkar som det skall).

 

//Patrik J

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har laddat hem Ubuntu och installerat det utan nåra problem. Men nu har jag två problem detförsta är att jag inte kommer åt min musik som ligger på en ntfs partition. Om jag gör en fat partition och lägger musiken där kommer jag åt den då?

Sen undrar jag hut man gör för att installera AMSN, har laddat hem det och sen skrev jag apt-get i terminalen sen kom det fram massa altenativ hur ska jag göra?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan montera NTFS-partitioner: http://ubuntuguide.org/#automountntfs , men då går det bara att läsa från dem, inte skriva. Om du även behöver kunna skriva till partitionen kan du använda FAT istället.

 

För MSN rekommenderar jag Gaim: http://www.ubuntulinux.org/wiki/GaimHowto , men om du vill ha just AMSN är det enklast att installera det med Synaptic (http://www.ubuntulinux.org/wiki/SynapticHowto) AMSN finns i universe, så du måste se till att lägga till universe bland apt-upplagen (det finns beskrivet hur man gör på sidan), sen är det bara att välja AMSN från listan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, msn var det inga problem med.

Men med Windows partitionen fattar jag inte så mycket. Jag fattar det som om jag har en fat pertition så måste jag endå hålla på och mounta den eller?

Kan man inte få den så att den monterars vid uppstarten?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Jo, om du gör som det står i länken som zerblat postade monteras partitionen automagiskt.

 

//Patrik J

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev en liten recension om Ubuntu. Kanske kan vara kul att läsa

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=695227

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

åGGe vet du hur man gör så att man kan spela mp3 filer i musikspelarn?

XMMS hänger sej för mej:S

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Du ska hämta hem något litet paket / addon. Minns dock inte vad det var för något.

 

Kika på ubuntuforums.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Klart du ska välja SuSE 9.x kolla en LIVE först så du får en vink om hur det kommer att se ut med t.ex. olika fönsterhanterare KDE eller Gnome, finns i CD format på

ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/suse/suse/i386/live-cd-9.2/

Program installerar/uppdaterar och avinstallerar man t.ex. i SuSE via ett program kallad YaST allt genom musklick.

Windo_s partitioner...inget strul med mount, gå till katalog /Windows och titta, däri ligger de NTFS/FAT rackarna och väntar på att läsas och skrivas, den late gör en genväg på skrivbordet till dessa. Du vill ju prova på "linux" varför gå den hårda vägen.

[inlägget ändrat 2005-05-04 22:19:23 av Suseuser]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...