Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Turbo Pascal


JAF

Rekommendera Poster

Jag programmerade i pascal för många år sen, och tänkte det kunde vara kul att testa lite igen, för att se om jag kom ihåg nåt. Jag använde en gammal dos-version när jag programmerade och nu undrar jag om någon vet om man kan använda sig av någon typ av windows-version istället. Sen skulle jag villa veta om man kan köra gamla pascal filer i windows utan att behöva blanda in dos, det är så *** krångligt, dvs finns det något sätt att göra om dom dos-program man har till windows program. Gärna enklast möjliga då :) .Eller göra nåt program eller liknande som man kan använda i windows och därigenom kompliera till exekverbara windowsprogram...aja, hoppas nån förstår vad jag menar :)

 

/JAF

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
man kan använda sig av någon typ av windows-version istället

 

Finns två varianter.

 

1. Det finns (fanns?) en Turbo Pascal för windows. Är den fri och tillåten kan jag maila den till dig. (sparar på allt!)

 

2. Turbo Pascal är numera modernifierad och är ett av de bästa utvecklingsaverktyg som finns, men det heter numera Delphi. Det är Object Oriented Programming, även om det är fullt möjligt att skriva "gammaldags" pascal kod. Delphi kan (åtminståne i console-mode) kompilera alla gamla DOS-program rakt upp och ner).

 

Om man kan Pascal utan och innan, och tror att det "bara" är att ändra tankesätt iom OOP, då ska man nog fundera ett varv till... det finns ingen som helst likhet med vanliga Pascal och OOP (jo, vissa funktioner heter fortfarande samma sak...)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...