Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Cykelmekardags igen.


0x2A

Rekommendera Poster

H.

Har nu tagit fram cykeln och insett att den behöver uppgraderas/repareras lite bla vevlager.

Hittade en pedalarm(heter det så)avdragare på jobbet och köpte en vevlageravdragare.

Letar nu efter lite cykelbutiker som säljer dylika reservdelar, någon som har lite tips, helst en som förklarar lite vad det finns för olika vevlager/axel-typer och vad saker och ting kallas korrekt.

 

I denna tråd fanns det en länk tex

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=566559

 

http://www.cykloteket.se/2004/ men den är under arbete

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Har du någon cykelaffär som också mekar med cyklar hemmavid, så är det säkert det bästa stället att få tag i reservdelar.

 

Jag brukar fixa delar hos Cykeldoktorn i stan. Han mekar också med cyklar, så går det åt skogen så har jag alltid livlinan där. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cykelbutiker i stan är lite knepiga tycker jag, jag vill helst gå och pilla och känna på grejorna själv och sedan ev fråga och sedan köpa och meka själv (har inte tummen mitt i handen).

Men cykelbutiker fungerar inte så tycker jag, de ska alltid pracka på en en massa dyrt junk som de har i källaren dit man inte får gå, och sedan tittar de på en och undrar ska du verkligen göra det där själv, det är farligt och inte att rekommendera, Näe lämna in den till oss så ska vi göra jobbet osv sedan ska man väl helst köpa en ny cykel.

 

 

Internetlänkar!

 

 

°±°

 

[inlägget ändrat 2005-04-07 17:02:34 av 0x2A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, spontant säger jag leta bland cykelreparatörerna. Mekar du ofta med cykeln skadar det inte att bygga upp ett förtronde för en reparatör och alltid konsultera och köpa delar av honom. Sedan även kul att stödja de små firmorna, de behöver inte vara så dyra.

 

Nyttjar själv en trevlig herre i Hägernäs, fast dit kanske du inte orkar ta dig. Ska dit imorgon och plocka upp en ny hub, en ny kassett, ny kedja och nya kulor till bakre navet. Sedan har jag lite att göra under helgen.

 

http://www.berglundscykel.se/

 

Reparatörer inne i Stockholm? mmh, nja, har bara varit i kontakt med Cykel Björks gamla verkstad:

http://hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?SearchType=4&UCSB%3aWflWhite=1a1b&UCSB%3aWflPink=4a&UCSB%3aTextBoxWho=cykel&UCSB%3aTextBoxWhere=surbrunnsgatan&Vkiid=eLhuCOvwtuLN7rbDSioYPg%3d%3d&Vkid=4094041

 

Sedan går det alltid, om du vet exakt vad du ska ha, att beställa via internet och kanske spara en liten slant.

http://www.cyclecomponents.com/index.html

 

Edit: Kanske ska säga att jag är inte helt säker på att det verkligen är Cykel Björks verkstad jag länkat till, men tror det. Har iofs inget att säga om butiken, bara ett exempel på vad som finns.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2005-04-07 21:16:04 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cykelcity på söder är helt ok. De har en bra webshop på www.cykelcity.se också. Det jag inte hittar på Clas Ohlson köper jag där.

[inlägget ändrat 2005-04-08 15:19:57 av slimmey]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis, jag hittade den idag faktiskt :)

www.cyclecomponentscom var också bra, dock ingen butik.

 

Ska nog köpa vevlager SHIMANO LX VEVLAGER KAPSLAT BB-UN53 240:- imorgon.

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0x2A skrev:

 

Cykelbutiker i stan är lite knepiga tycker jag, jag vill helst gå och pilla och känna på grejorna själv och sedan ev fråga och sedan köpa och meka själv (har inte tummen mitt i handen).

Själv brukar jag lämna in cykeln till min lokale cykelandlare (Tores Cykel & Sport) ett kvarter ner, för en översyn. Har heller inte tummen mitt i handen, men några hundra kan det vara värt att få växelhuset, vajrar, bromsar, kedja osv. kollade. Har ingen monstercykel, utan en hederlig fotbromsare, men med 7 växlar i navet.

 

För den som kommer ihåg tråden om Kryptonite cykellås (oktober 2004), så verkar det nu äntligen vara på gång med ersättningslås. I går fick jag mail med ett "return shipping label" (=förbetald frakt). Ska bege mig till närmaste UPS för att skicka in mina två felaktiga lås. Man har bara 10 dagar på sig, sedan gäller inte retursedeln.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blää, inte blir det alltid rätt. Vi missade visst att kolla att huben passade med axeln. Enkelt utryckt är den lilla "kåpan" som ska skydda kullagret från smuts och den lilla kanten på huben som denna kåka ska omsluta inte av samma dimension, eller snarare av samma dimension då kåpans omkrets är exakt lika med kantens. Kåpan omkrets borde vara aningen större än kantens.

 

Blir ett återbesök hos cykelhandlaren imorgon, misstänker att jag blir utan cykel i en vecka till :(

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SuperBlää! Lyckades till slut hitta en kille, på Spinn Cykelsport , som fattade vad jag ville ha, fast de hade inte just den axellängen hemma. Det tar en vecka....

 

Cykelcity däremot förstod inte först vad vevlager var, de gav mig deras katalog att bläddra, konstaterade sedan att de inte hade det, punkt.

Trots att de har det på webbsidan.

 

Det slår mig att det beror starkt på vilken av expediterna man pratar med i vilken affär som helst vilken relation och förtroende man får för butiken.

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Blää igen.

 

Nu en ny bakaxel, nya koner, nya kulor (dvs ett helt nytt kullager), ny hub, en ny kedja, nya kasset bak, ny styrtrissor. ja nya bromsklossat och även hjulen har under detta år blivit riktade.

 

Allt frid och fröjd kanske man kan tro, men jag tror ni anara det inte är fallet.

 

Idag fick jag äntligen alla delaren och satte ihop cykeln och tog ut den på en liten provtur. Ganska snart inser jag att det är något som inte stämmer. Kedjan, den alldeles nya kedjan hoppar! nej, den är väl inet för kort/för lång? Nej det är den inte. Bakväxeln styr den dätt? Ja.

 

Men vänta, titta på den och se vad som händer. Jag trampar, men kedjan är stilla...

 

Jaha, även framkransen behöver alltså bytas.

 

1 300 kr hittils, blir väl 400 kr till...

 

Ingen återvändå, det är bara att betala.

 

Edit

Eller? En tur till (det börjar bli mörkt och kallt) gav lite tvetydigt svar. Hoppar på mellankransen fram men ej på stora.. Kanske kedjan inte ligger rätt på kransen, kanske framväxeln går emot lite när jag lägger kraft på pedalerna. Får testa lite mer imorgon.

Suck.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2005-04-25 21:14:38 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...