Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra emailadresser på befintliga konton


En fråga

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Sitter hos kund och konfigurerar en Exchange 2003 server i deras befintliga miljö.

Användarna använder tunna klienter via en TS server för att komma åt sina saker på servern.

 

Användarkontona är uppsatta som: 011, 012, 013 osv istället för deras namn, så dom loggar på med t ex - Anv: 011 Pwd:***.

 

Nu när mailservern Exchange är på plats vill dom kunna maila till sina "riktiga" namn som t ex johan@företaget.com istället för att maila till 011@företaget.local vilket försvårar för användarna eftersom dom inte riktigt vet vem som sitter bakom 011, 012, 013 osv.

 

Hur kan jag lättast lägga till användarnas "riktiga" namn som johan@företaget som mailadress på de redan befintliga kontona 011, 012, 013 osv.

Går detta eller behöver jag skapa nya användarkonton men deras "riktiga" namn.

 

Hur och var ändrar jag detta

 

Hoppas att jag kunnat förklara, och att det inte blev bökigt att förstå.

 

Tack på förhand.

Joppe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Björklund

Det kan du göra i Active Directory Users & Computers... Gå in på en användare och leta upp Email Addresses. Lägg till ytterligare en SMTP-adress på användaren (ex. johan@foretaget.se).

 

Markera sedan den adressen om du vill att den adressen skall vara primär (dvs vara den adressen som syns utåt när användaren mailar)

och klicka på "Set as primary"

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-06 23:49:37 av Per Björklund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Per,

 

Kan andra personer använda samma adress - johan@foretaget.se för att skicka mail till anv. 011 fast som nu har fått adressen johan@foretaget.se ?, hoppas ni förstår vad jag menar

 

Tack på förhand,

Joppe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du behåller den första (011@foretag.se) och lägger den andra (johan@foretag.se) som alias och sen markerar johan som relpyadress som sades ovan så kan du skicka till båda, det hamnar i samma brevlåda.

 

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det Magnus,

 

Lägger jag in adressen i fältet/rutan "alias" på användarkontot?

 

Joppe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Nej, du skall gå till fliken "E-mail addresses" och lägg till den där. Sen kan du sätta den nya adressen som avsändaradress genom att markera raden och klicka på "Set As Primary".

 

Har du väldigt många användare i ditt AD kan det vara värt att lära sig hur man gör allt enklare genom att modifiera din "Default Recipient Policy" och automatiskt skapa adresser på ett visst format. Det kräver dock att dina användarkonton har riktiga namnuppgifter, dvs att användaren 011 verkligen heter "Johan Johansson" eller liknande eftersom du då kommer att skapa adresser utifrån namnfälten på kontot. Titta på http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;822447 för lite mer info om hur du gör. Behöver du hjälp så hör av dig.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...