Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp, min dator är döende!


Cloudberry

Rekommendera Poster

Jag har haft min nuvarande hårdvaruuppsättning i drygt ett år (se min profil) och nu har allt börjat gå åt skogen! Så fort processorn måste jobba lite startar datorn om sig, utan något felmeddelande eller liknande. Inte ens om jag slår av omstart vid systemfel går det att få upp något fel. Med hjälp av ett hårdvarumonitorprogram kan jag utläsa att 3.3V-strömmen fluktuerar rätt mycket, och ligger på ca 3.15 utan belastning och dyker ner till kring 2.7-2.8 om jag försöker spela eller liknande. När den går under 2.5 startar den om. Vad är fel? Nätaggregatet? Moderkortet? Kanske CPUn? Jag har ingen möjlighet att pröva mig fram, så om någon annan haft erfarenhet av liknande problem får ni gärna skriva hur ni löste det.

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten Tuffert

Jag har samma problem med min dator. Precis som för dig så gick den utan problem första året men sedan började den bete sig på detta vis. Har en AMD-processor.

 

Det som hjälper för mig är att ta av CPU-fläkten och lägga på ett nytt tunt lager med kylpasta. Då rullar den fint. Tyvärr dock bara i ett par veckor, för då måste jag göra om proceduren igen. Det verkar som att processorn blir så varm så kylpastan smälter och rinner undan på något sätt. När detta sker så får fläkten direktkontakt med CPU:n och den startar om. Jag tycker själv att det är lite märkligt att det skall vara så, men ovanstående lösning fungerar för mig så jag har accepterat det. Kanske du har samma problem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag skulle satsa på att felsöka spänningarma, men hur vet jag inte. Under 2,5 V betyder ju troligen en nolla på resetpinnen, dvs CPUn tror att den får en reset-signal, därför startar den om.

 

Troliga orsaker kan ju vara kortis någonstans, kanske vid CPU-fläkten om det är relaterat till belastningen. Om du vågar, testa att koppla ur fläkten en kort stund, starta typ bios bara och kolla spänningsnivåerna för att se om de är bättre än innan.

 

Tja, ett sätt att försöka lösa det iaf.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om fläkten till nätdelen funkar först, den beter sig på de sättet om den inte kyler ordentligt. Har råkat ut för det på ett par stycken datorer!

Känn om det blåser eller kolla om den snurrar när du slår på datorn!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Med hjälp av ett hårdvarumonitorprogram kan jag utläsa att 3.3V-strömmen fluktuerar rätt mycket, och ligger på ca 3.15 utan belastning och dyker ner till kring 2.7-2.8 om jag försöker spela eller liknande. När den går under 2.5 startar den om.

Är det bara jag som funderar på om det inte kan vara nätaggregatet som håller på att lägga av?

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej "Mauritz" du är inte ensam :) Ett byte av PSU är nog på sin plats då symptomen tyder på det men säker kan man aldrig vara. Kanske den första åtgärden kan vara att blåsa rent alla fläktar med tryckluft, det kostar ju nästan inget och för eller senare bör man ändå göra det.

-nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas inte inlägget kommer 2 gånger, internet dog.

 

När datorn börjar att starta om eller bli svårstartad alternativt man får massa konstiga kraschar tots allt ser normalt ut, så kan detta vara ett tecken på läckande kondensatorer runt CPU'n. Detta kan inträffa redan efter ett halvår eller efter några år. Har troligtvis ingen betydelse om det är AMD eller Intel, utan att man har haft för hög värme inne i datorlådan. Kondensatorer na måste vara helt släta på ovansidan samt alla i samma höjd annars kan det vara ett tecken på begynnande läckage. Kondensatorerna är till för att hålla upp spänningen vid höga strömtoppar eftersom CPU'erna drar mycket ström. Kondensatorerna är ganska billiga typ. 10:-/st hos t.ex. ELFA men dom är krångliga att byta. Hoppas detta kan vara ett tips, har själv bytt kondensatorer på ett tiotal maskiner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte omöjligt som ”Posti” säger att någon/några kondensatorer har börjat ge upp, men är det inte lite osannolikt när datorn bara är dryga året (obs det är inte ett påstående utan en fråga)?

-nisse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade ett moderkort (Epox KHAnånting) som började brinna efter bara 2.5 år. Det visade sig vara kortslutning i kondingarna vilket medförde överströmmar och själva nätdelsanslutningen på kortet smälte och brann. En följd var även att nätaggregatets kondingar pyste över p.g.a värmen.

 

Rättat: 2.5 år (inte 1.5 år).

 

[inlägget ändrat 2005-04-07 08:17:52 av Sado]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också bytt kondingar på moderkort..

 

Ser du några svällda komponenter på moderkortet eller några

som har läckt så är det nog en bra idee att byta dem..

Det stå på kondingarna vilken kapacistans (uF eller nF) och vilken spänning de måste klara.

 

Är man inte bra på att löda är det bättre att köpa nytt moderkort.

 

 

-< Virt >-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är man inte bra på att löda så är det ju bättre att försöka om man ändå tänkt köpa nytt ;)

Övning ger erfarenhet.

 

Men testa koppla ur så mycket som möjligt ur datorn för att få så mycket ström som möjligt till dina krävande detaljer. (om du nu sitter med 3 HDD, 1 DVD, 1 brännare mm)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lisso Kangas

Jag tror också att det är nätagget som ska bytas. Nytt ATX-agg hittar man för runt 150 kr. Förutsatt att det inte är en märkesdator med special-nätagg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett liknande problem. Det var nätaggregatet som fungerade dåligt och orsaken var att kylningen inte fungerade pga av damm och smuts. Efter en ordentlig rengöring och dammsugning var allt OK.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...