Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst med Tellia uppkoppling!


sbg

Rekommendera Poster

Min kompis har precis köpt ett trådlöst nätverk (Netgear).

Vi kopplade ihop allt och hans dator hade kontakt med routern som står ett par rum bort. Där även bredbandsroutern står.

Och den är ihop kopplad med Netgear routern.

Men han kommer inte ut på internet.

Vad har vi gjort för fel?

Vi har dubbelkollat Telias inställningar för internet och dem stämmer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni loggat in på http://login1.telia.com (alternativt http://10.0.0.6)?

Även om de håller på och avvecklar kravet på inloggning så finns det kvar på många orter/telestationer.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

------> http://eforum.kicks-ass.net <------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har respektive burk för ipnummer?

 

Det kan vara så att upplinken är den som är kopplad till modem/internet. Då blir det automatiskt så att bara en på nätverket kan surfa.

 

sitter kabeln mellan modem/internet i porten WAN så är det rätt och det är något annat fel

 

Lycka till

 

/Jetmoon

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vi loggar in med det du skrev utan framgång.

Det är bara en dator han har.

Och ja, kablarna sitter rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!!

 

Om jag inte minns fel så följer det med en korskopplad nätverkskabel till modemet. Om det är den ni använder så kan det funka om ni byter ut den mot en rakt kopplad kabel.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det kopplat egentligen och vad är det för burkar ni har?

Om jag fattar rätt så har ni två routrar (den som du kallar bredbandsroutern och den som du benämner Netgearroutern). Om det är så kan jag förstå om ni har problem. Berätta vad det är för burkar och hur dom är hopkopplade (i vilka kontakter sitter respektive kablar)?

 

Det låter som om ni skulle kunna ha problem.

 

---/samoht

 

[inlägget ändrat 2005-04-05 23:58:13 av samoht]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som sagt en dator med en USB2 Netgear adapter.

I köket har han en bredbandsrouter och en Netgear router.

Från Netgear routern går en nätverkssladd till bredbandsroutern.

Den platsen som är lite avskiljd om man säger så.

Han har kontakt mellan datorn och Netgear routern.

Men kommer inte ut på internet.

Men om han stoppar i en nätverkssladd i bredbands routern och in i datorn så kommer han ut på internet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min första fråga: Varför kopplar du inte Netgearroutern till bredbandsmodemet direkt och slopar den du kallar bredbandsroutern?

 

Med den kopplin du beskriver så har du skapat ett nät helt i onödan vilket medför att du förmodligen måste ändra en del för att få det att funka.

 

Om jag försöker tolka det du skriver och dessutom gissa en del sä kan installationen se ut ungefär så här:

 

- Internet

 

- Din anslutning till Internet (Adsl-modem, kabelmodem eller ethernet).

Denna har en ip-adress typ 123.124.25.26. Denna är kopplad till:

 

- Din "bredbandrouters" WAN-ingång som då har samma adress som ovan. I dena "router" routas/kopplas nätet till det lokala nätet. Där har routern (troligtvis) adressen 192.168.0.1. Nätet heter då 192.168.0.0.

 

- I ovanstående routers inbyggda switch finns fyra portar som har adresserna 192.168.0.x, 192.168.0.xx, 192.168.0.y och 192.168.0.yy. En av dessa portar (t ex 192.168.0.x) är kopplad till:

 

- WAN-ingången på Netgearroutern som då får adressen 192.168.0.x. I Netgearrouter routas/kopplas denna till Netgearens lokala nät (LAN) som även det har nätadress 192.168.0.0 och Netgearroutern har således adressen 192.168.0.1.

 

- Datorer som ansluts till Netgearroutern får då adresser 192.168.0.2 och uppåt till 192.168.0.254.

 

Så länge du kör mellan datorer som är kopplade till Netgearroutern så bör det gå bra men när du ska komma vidare så blir det problem. Det finns ju helt plötsligt två adresser 192.168.0.1 och trafiken vet inte vart den ska ta vägen.

 

För att lösa etta måste du byta nätadress på det en lokala nätet från 192.168.0.0 till något annat. T ex 192.168.1.0.

 

Om inte ovanstående stämmer kan du vl beskriv din koppling mera detaljerat.

 

Åter till min första fråga: Varför två routrar?

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry. Det är ingen bredbandsrouter han har.

Jag menar bredbands modem.

Tack för all hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...