Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Portera nummer till Halebop


MrB

Rekommendera Poster

Nån som har koll på varför det står så här på Halebops hemsida, och vad man gör åt det?

 

"Du kan inte flytta ditt nummer om du har: ... ett Telia-abonnemang"

 

Måste väl gå att flytta sitt nummer fast man har abb hos Telia??? Halebop är ju för tusan ett dotterbolag till dom. Har skickat mail till kundtjänst men jag väntar mig snabbare svar här. ;)

 

[inlägget ändrat 1997-08-29 02:14:00 av Skynet]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Måste väl gå att flytta sitt nummer fast man har abb hos Telia???

 

Det är nog Telia som inte vill det, pga att dom då skulle gå miste om en massa intäckter (Telia är ju dyrare än Halebop). Men jag tror inte Telia eller Halebop kan hindra det i verkligheten, du har rätt att byta till och från vilka operatörer du vill och behålla numret.

 

Men det ska bli intressant att se vad de svarar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo så tänker jag också, att de inte har rätt att hindra ett byte. Men det står att det går om man har ett kontantkort hos Telia. Det jag funderar över är att det här gälller när man helt enkelt bara skickar ett sms till Halebop för att byta, Kanske måste det vara mer pappersarbete om man ska säga upp ett abonemang. Men då borde det ju även gälla när man har abonnemang hos andra operatörer. Som sagt, får invänta svar från kundtjänst.

 

[inlägget ändrat 1997-08-29 02:14:00 av Skynet]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog Telia som inte vill det, pga att dom då skulle gå miste om en massa intäckter (Telia är ju dyrare än Halebop). Men jag tror inte Telia eller Halebop kan hindra det i verkligheten, du har rätt att byta till och från vilka operatörer du vill och behålla numret.

 

Halebop är ju Telia så det är klart att de kan neka att "portera" nummret.

Mitt tips är ju att portera telia till comviq kontant (gratis) och sen från comviq kontant till halebop. (lite elakt mot comviq men vad gör man)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men då är det enklare att bara byta till Telia-refill först. Fast irriterande krångligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Halebop är ju Telia så det är klart att de kan neka att "portera" nummret.

 

Nej. Enligt PTS hemsida :

 

"En mobiloperatör är enligt lag endast skyldig att lämna ifrån sig ett mobilnummer."

 

Samt :

 

"Jag är bunden vid ett abonnemang en viss tid. Kan jag ändå byta teleoperatör?

 

Ja, rätten att ta med dig ditt nummer när du byter teleoperatör gäller ändå."

 

 

http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=1270#Vad%20innebär%20mobil%20nummerportabilitet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mobiloperatör är enligt lag endast skyldig att lämna ifrån sig ett mobilnummer

Fast gäller det verkligen inom koncernen. Lagen är ju till för att främja konkurrensen mellan operatörer, ingen kan väl tvinga telia att flytta ett nummer från telia till en annan del av telia.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Lagen säger ingenting om koncerner, bara operatörer. Och Halebop och Telia är två olika operatörer (även om de använder samma nät och den ena äger den andra).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast den säger bara att en operatör är skyldig att släppa ett nummer, det finns inget som tvingar en operatör att ta emot ett nummer. Det kan mycket väl vara så att Telia tagit ett beslut att dotterbolaget Halebop (som förvisso är en virtuell operatör) inte ska ta nummer från Telia och att detta genomförs genom att Halebop helt enkelt inte gör det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En operatör kan inte neka att lämna ifrån sig ett nummer däremot kan de neka att ta in ett nummer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halebop är inte ens en virtuell operatör, det är en abbonemangsform hos telia.

 

Längst ner i villkoren för halebop abbonemang står det

* Med Halebop avses TeliaSonera Sverige AB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick svar från Halebops kundtjänst idag. Jag måste först göra om mitt abb till ett refillkort, sen kan jag byta. Saldot på refillkortet föjler dock med till Halebop.

 

 

[inlägget ändrat 1997-08-29 02:14:00 av Skynet]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man...

 

Bättre att fråga kundtjänsten än att fråga oss på eforum. 5 dagar var dock ganska lång tid för att få svar. Jobbigt om man hade fått svar av typen "Goddag yxskaft" och fått skicka iväg frågan igen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det tog ett rackarns tag, men det hade dom faktiskt redan berättat. Fick ett mail på en gång som berättade att dom hade stor belastning och det kunde ta upp till en vecka att få svar. Jag antar att det är många som vill överge sina dyra abonnemang nu när man kan ringa för under en krona med tex halebop eller comviq knock-out.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...