Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ICQ vs Messenger


Neoromancer

Rekommendera Poster

Neoromancer

En liten fundering jag burit på ett tag nu....tänkte höra vad ni andra tror.

 

För bara ett par år sen var ICQ klart dominerande som chattprogram men på senare år har Messenger tagit över.

 

Hur kommer det sig?

Är det för att Messenger har blivit bättre?

 

Enligt min mening så ligger det dock fortfarande efter ICQ på flera punkter. Bl.a. så kan man ju inte skicka en hel mapp med filer via Messenger vilket fungerar med ICQ, man kan inte skicka meddelanden till nån som är offline med Messenger (jo jag vet att dom håller på att fixa det i 7:an)

 

Tyck, tänk och tro! :)

 

/Neo

There can be only one...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag tror att det finns mycket som påverkar vilket IM-program som är "ledande" . Själv tycker jag nog bäst om ICQ, kanske främst för att jag började med ICQ. Ur det perspektivet tror jag (eller i alla fall vill tro) att det främst är den "yngre" IT-generationen (om man nu kan tala om en sådan) som använder MSN. Men det kan också bero på att jag inte är så mycket för en massa bild-smileys, osv.

 

Ett argument som kommer att hålla kvar mig vid ICQ är att Microsoft planerar på att ta betalt, eller i alla fall licensiera, användandet av MSN-protokollet. Dvs alternativa klienter till MSN messenger måste skaffa licens innan de får fortsätta använda MSNs protokoll. Jag kör Gaim på mina linux-datorer och Miranda på mina windows-datorer.

 

Enligt min mening så ligger det dock fortfarande efter ICQ på flera punkter. Bl.a. så kan man ju inte skicka en hel mapp med filer via Messenger vilket fungerar med ICQ, man kan inte skicka meddelanden till nån som är offline med Messenger (jo jag vet att dom håller på att fixa det i 7:an)

 

Här beror det verkligen vilken klient du använder. Miranda stödjer den möjligheten att skicka en hel mapp med alla protokoll tror jag. I alla fall ICQ.

 

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag alltid föredragit ICQ men jag kan förstå att Messenger tagit mycket mark på senare år tack vare sin enkelhet. ICQ hade till exempel inte kontaktlistan på servern i början vilket ledde till jobbiga kontaktlistflytter när man skulle köra från en annan dator. Med Messenger har kontaktlistan hela tiden legat på servern vilket förenklar för användaren. Att sen klienten är förinstallerad på alla Windowsburkar hjälper ju också en del.

 

Numer hoppas jag att fler går över till det öppna protokollet jabber istället (http://www.jabber.org).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Numer hoppas jag att fler går över till det öppna protokollet jabber istället (http://www.jabber.org).

Hej!

 

Vet du om det finns någon bra svensk publik server? Jag har funderat ett tag på att starta en nämligen... :)

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Vet du om det finns någon bra svensk publik server? Jag har funderat >ett tag på att starta en nämligen... :)

 

Har inte sett någon i alla fall. Den som Jabber.org tillhandahåller funkar fint. Någon har ju iaf reggat jabber.se så planer finns kanske :)

Själv kör jag egen server (ejabberd).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neoromancer
Själv tycker jag nog bäst om ICQ, kanske främst för att jag började med ICQ. Ur det perspektivet tror jag (eller i alla fall vill tro) att det främst är den "yngre" IT-generationen (om man nu kan tala om en sådan) som använder MSN.

 

Jag började också med ICQ men allteftersom så har fler och fler vänner och bekanta gått över till Msgr så man har snällt fått hänga på.

Varken jag eller mina vänner räknas väl knappast till den "yngre" IT-generationen. Vi är ju 30+ och uppåt.

 

Här beror det verkligen vilken klient du använder. Miranda stödjer den möjligheten att skicka en hel mapp med alla protokoll tror jag. I alla fall ICQ.

 

Det är det flera klienter som gör iaf till andra ICQ användare men mig veterligen så klarar inte Msgr att ta emot mappar med flera filer i.

 

/Neo

 

There can be only one...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började också med ICQ men allteftersom så har fler och fler vänner och bekanta gått över till Msgr så man har snällt fått hänga på.

Varken jag eller mina vänner räknas väl knappast till den "yngre" IT-generationen. Vi är ju 30+ och uppåt.

 

Du får väl känna dig smickrad över att kallas den yngre generationen? :)

 

Nej, jag tror att såväl skolor och arbetsplatser har MSN messenger förinstallerade och det gör det väl förmodligen enklare att använda det som redan är installerat... (Speciellt om man är i ett nätverk där man inte får installera nya program...)

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste nog säga att jag gillar MSN bättre.

Det är väldigt enkelt och direkt. Jag har mycket bra kontakt med en hel del vänner därigenom. En gammal barndomsvän och jag pratade eller träffades aldrig. Nu snackar vi voice-over-net via MSN suveränt flera ggr i veckan.

 

Bra om man vill sitta och slösurfa tillsammans också.

 

Jag gillar dessutom smileys. Det är ett kul sätt att kommunicera på. Definitvt inte i mail och liknande men i direktchatt tycker jag det är en bra funktion.

 

Jag tyckte ICQ hade lite för mycket funktioner och var inte riktigt lika "snabbt" att jobba med. Men det är nog bara jag som är trög.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tror att såväl skolor och arbetsplatser har MSN messenger förinstallerade och det gör det väl förmodligen enklare att använda det som redan är installerat...

 

Hmmpf! Skolor kanske.... Men på mitt jobb finns ingen MSN installerad (kan ju bero på att vi kör inte XP, utan Win 2000).

 

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att det är lite trist att det inte finns ett standardprotokoll för direktmeddelanden... Som det fungerar nu, är det ju ungefär som om jag som använder Thunderbird inte skulle kunna skicka mail till nån som använder Eudora. D.v.s. lite jobbigt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder miranda. Då slipper man ju problemet med att några kompisar har msn och några andra icq. Fast det är klart, helt kompatibelt är det inte. Funkar inte alltid att skicka filer.

 

 

/ Leidefeldt

 

Ju mer man vet desto mer vet man att man inte vet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju det det finns. Jabber är standardiserat precis som epost (definerat i rfc). Ännu är dock användningen inte lika utbredd som messenger och icq men om du skaffar dig ett jabberkonto så är vi åtminstone en till :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni vill dela bilder är Googles IM program "Hello" (http://www.hello.com) en mycket bra alternativ, det går snabbt och är säkert, man får se bilden innan man laddar ned den. Enda nackdelen med "Hello" är att det har så få användare...

 

 

 

 

/Stoy on - Nobody of the resistance

 

[inlägget ändrat 2005-04-05 21:04:10 av Stoy on]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Visste inte att dom höll på att fixa det i 7an. funakr det nu?

 

Jag föredrar MSN då jag tycker de tär enkalre med ett litet enter tryck för att skicka än ctrl + s...

Dessutom finns odm flesta av mina kontakter på MSN och ajg känner dessutom det som MSN gör att amn får lättare att prata

 

Även lilla jag började med ICQ, precis som dom flesta, men skaffade sedan även MSN och det gjorde övriga i min bekantskapskrets med

ICQ användningen gick ner och försvan sedna helt

Nu sitter ajg i skolan på webmsn vilket fungerrar felfritt (trots blockeringar i proxy och diversefanskap) medans ajg febrilt försökt få igång någon icq.. icq2go funakr i ca 10 min sen dör den och msåt aldda i ca 40 min för att sedan klara 10 minuter online igen

 

Så slutsats:

MSN är för mig bekvämare då jag är lat samt de felsta kontakter finns där och webbaserade msn fungerar underbart :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...