Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera xp men funkar inte...


Eltomaso

Rekommendera Poster

Hej.. det e så att jag håller på att bygger ihop en dator åt morsan.. men det funkar inte så bra att installera win xp, vet ej vad det kan vara för fel.. moderkortet e från en gammal P2, cpu celeron 266 upp klockad till 350 nånting, sdram 256...har köpt en ny hårddisk 40gb (har kört partition magic 8.0 på den i min dator) sen satt över den i hennes.. gick in i bios och botade att den skulle köra från CDn för att installera xp.. och allt fungerar jätte bra tills att den har formaterat och genomsökt disken så ska den starta om, och det gör den, men sen så när den startat om så börjar det om från början och frågar om jag vill installera win xp å kör man vidare så blir det samma sak igen fast då står det att ett annat operativsystem redan finns på disken.. å så blir det om och om igen.. snälla hjälp mig någon....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...det är väl inte så enkelt som att du låter skivan sitta i och låter den styra efter omboot efter omboot (-:

 

Annars tycker jag inte att XP är nåt för ett sådant ekipage. 256MB RAM, bara det, är toklite för en PII/XP. Burken kommer att stå och hacka swapfil i evigheter. Tro mig, jag har varit där.

 

Bättre upp: ME mitt favvis-OS för lite äldre ekipage. Den sista WIN9X-versionen med alla möjliga och omöjliga kantigheter bortslipade, stöd för PnP som funkar och en snabbhet som är otrolig jmf XP på samma burk. Stabiliteten är förstås inte XP-s, men ändå ngt i hästväg jmf 98.

 

ME Rules the Ancients!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn uppfyller ju minimikraven så det ska väl gå i princip. Men du får ju verkligen se till att konfigurera den för bästa prestanda och ta bort allt lulllull.

http://www.microsoft.com/windowsxp/home/evaluation/sysreqs.mspx

 

Har du verkligen plockat ut CD-skivan innan datorn bootar om? Om CD-skivan är borta så undrar jag vad det är som frågar om du vill installera XP?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

När installationsprogrammet startar om datorn efter att ha kopierat/installerat filerna, ser man efter omstarten en text i stil med "Tryck på en tangent om du vill starta med cd-skiva". Strunta i den uppmaningen och vänta i ca 10-15 sekunder så bootar datorn sen från hårddisken och installationen fortsätter med maskinvaruident, serienummer osv osv.

 

Mvh

Ove Söderlund

 

...Murphy was an optimist

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...