Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lista i Excel


//Erna

Rekommendera Poster

Jag har börjar snickra på en typ av varuhanteringssystem i Excel.

På första databladet ska det finnas ett index med olika varor.

Det ska innehålla flera kolummer med information om den aktuella produkten.

 

Sedan ska det finnas flera arbetsblad för olika avdelningar.

Det som jag undrar hur man gör är följande;

Hur ordnar man så man får upp en lista där man kan välja vilken produkt (med tillhörande information) som man vill infoga på dom olika avdelningarna.

 

Hoppas någon förstår hur jag menar...

 

Jag har nyss lärt mig hur man uppdaterar celler mellan databladen, men för att

underlätta för användarna så skulle jag vilja ha så att det enkelt går att välja från en lista.

 

 

/Erna

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det finns flera sätt. Det lättaste kanske är genom dataverifiering.

 

I menyn Data -> Verifiering, välj där tillåt lista och markera din lista med produkter.

Testa och se om det ger önskad och tillräcklig funktionalitet.

 

Annars får liknande att göra med formulär. Välj där en listbox. Rita ut denna på arbetsbladet och välj därefter egenskaper. Där kan du dels länka indata till ett område och utdata till en cell. Sedan krävs lite formler för att hämta värdet i ur listan samt lite VBA-kod för att "spara" datat i en tabell om så önskas. VBA-kod kan exekveras vid val i listan eller förslagsvis genom en OK-knapp (eller dylikt).

 

Sedan går det även att göra med en VBA-listbox. Ungefär samma funktion som en listbox från ett formulär, lite annat sätt att konfigurera dataområde och feler möjliga händelser som VBA-kod kan reagera på. Samt den skriver datavärdet, inte radnumret som formulär-listboxen, till sin länkade cell.

 

Så - antingen nyttja verifiering och en del leta-upp formler eller skapa ett formulär där data matas in för att sedan skrivas ut till rätt plats i arbetsboken.

 

Antar att detta inte löser hela ditt problem, återkom gärna med fler frågor.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var inget... bättre svar ovan

[inlägget ändrat 2005-04-04 17:42:54 av lillen_009]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej nej lillen_009.

 

ALLA svar är välkommna!

 

Tänker INTE radera ditt meddelande...

 

/T

Moderator för Excel med vänner

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar för det utförliga svaret...

Det kommer bli användbart med den enkla "tillåt lista" varianten :)

 

Skulle gärna ha samma funktion men att alla celler på samma rad följer med när man valt det första värdet i listan..

Fast jag har inte kunskaperna i VBA-kodning.

 

Finns det nån beskrivning på någon sida eller så som beskriver mer i detalj hur man kan gå tillväga med det?

 

/Erna

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en titt hos XLDennis. Mycket matnyttigt står att finna där:

http://www.xldennis.com/

 

Speciellt intressant för dig är troligen sidorna om tabeller, att leta upp värden i tabeller:

http://www.xldennis.com/tabeller.htm

 

Index, Passa, Letarad och Letakolumn kan passa dig.

 

Om du behöver hjälp med formlerna, ge oss då exemple på hur datat kan vara uppställt och vad du vill få ut. Kanske vi då kan ge dig formler som fungerar eller hjälper dig på vägen till en fungerade formler. XLDennis sidor kombinerat med den hjälp som finns i Excel kan räcka långt.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sidan fanns det mycke matnyttigt på....

Ska läsa och försöka plugga på XL-kunskaperna.

 

Den första funktionen jag är ute efter är att alla cellerna i varje rad ska "hänga ihop" som dom gör i Access. Så att man kan sortera på vilket värde man vill utan att det ska hamna i oordning.

 

En förenklad variant av hur det ska se ut ser ni nedan...

Vill att man ska kunna sortera vilket värde som helst i kolumnerna

och då ska inte dom andra värdena hamna i oordning.

 

 

 

Vara Antal Pris/kg

Grus 13 23

Betong 3 15

Sand 1 17

 

 

 

/Erna

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sköter Excel inbyggda sökfunktion galant. Bara att välja vilken kolumn som ska vara den primära sorteringsnyckeln.

 

Markera en cell i den kolumn du vill sortera, klicka på menyn Data -> Sort (Engelsk Excel dagtid). DÅ bör hela området ha hittats och den primära sorteringsnyckeln är den kolumn du markerat en cell i.

 

Fast du kanske vill ha ett enklare gränssnitt, bara en knapp att trycka på? Då krävs VBA.

 

Finns mycket om VBA på XLDennis sidor... Du är givetvis välkommen att fråga.

 

Edit:

Äsch, detta blev lite fel... Fungerar ju inge bra på data hämtade med leta-formler...

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-05 09:01:48 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo så mycket visste jag faktiskt....

Men det jag vill är att det inte ska gå att sortera kolumnerna så att datat hamnar i oordning.

Eftersom det är tänkt att en användare ska administrera XL-arket, men att andra ska kunna öppna det och sortera posterna som dom helst vill ha det (utan att skapa kaos).

 

Går det att ordna på något sätt?

 

Hittade vad jag sökte, det fixade sig med Autofilter...

Jag tackar för all extra hjälp...

Det har jag hjälp av framöver....

 

PS tack för all snabb och bra hjälp

 

 

/Erna

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-05 10:06:59 av //Erna]

[inlägget ändrat 2005-04-05 11:24:45 av //Erna]

[inlägget ändrat 2005-04-05 12:42:44 av //Erna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, trevligt att det löste sig. Inte den väg jag hade prövat tror jag, men autofilter är ett kraftfullt verktyg. Inte haft användning för dem själv så jag känner inte funktion så väl.

 

Tack för att du berättar att det löst sig, hade annars tänkt att nu attackera ditt problem.

 

Och ja, XLDennis sidor är guld. Synd bara att ha inte även förgyller Eforum med sin närvaro. Men visst klarar vi oss ganska bra utan honom!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-05 22:28:46 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...