Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Suck (ej IT)


Monshi

Rekommendera Poster

Det handlar knappast om att folk hellre köper billigt än bra, snarare är det så att om ekonomin är ansträngd så har man inte råd med annat.

...och därför hellre väljer billigt än bra eftersom det gör det möjligt för dem att lägga pengar på annat (eller helt enkelt klara sig genom månaden).

 

Lidl och andra lågpriskedjor utnyttjar att människor är fattiga, och lever på att sälja livsmedel av tveksam kvalitet till dessa.

Skitsnack, faktiskt. Jag känner flera som säkert tjänar en bra bit över 30000 i månaden som handlar på Lidl (bl.a) för att de tycker att det finns en massa mat som de inte är beredda att betala mer för. De kan inte anses vara fattiga.

Det tjatas mycket om fri företagsamhet, men med frihet följer dessutom ansvar

Visst följer det med ansvar i att vara företagare, men det följer absolut inte med några andra ansvar än att följa lagar och förordningar samt att leva upp till de förväntningar som ägarna har, både när det gäller avkastning och när det gäller att vårda varumärket för att säkra framtida avkastning. Du har rätt i att Lidl kanske lever upp till det senare lite dåligt men då är varumärket ändå rätt färdiginarbetat och de har inga planer på börsintroduktion.

 

att svenska företag har det här med ansvar i ryggraden, mer än vad tyska Lidl har åtminstone.

Det där ansvaret du pratar om, är det ansvaret man ser när Elektrolux, Ericsson, WM-Data, ABB, Orrefors mfl (som förvisso inte är 100% svenskägda längre) lägger ner en massa verksamheter som gör svenskar arbetslösa eller är det något annat?

 

[inlägget ändrat 2005-04-07 07:58:30 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag inte haft möjlighet att besöka Lidl eftersom dom inte finns i Södertälje, men jag tycker rent principiellt att det är bra att dom kommit och skapat konkurrens.

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad ifall föreningen "oligopolets bevarande" hjälpt till att föra upp denna diskussion till ytan ;) Se bara där vad lite konkurrens kan ställa till med :)

Nu väntar jag med spänning på vad Lidl´s underrättelseavdelning kommer med för motattack.

Sen att Lidl använder sig av lite tvivelaktiga metoder vad gäller anställningar och "köttberedningar" är ju inte bra, men om dom följer svensk lagstiftning så borde man snarare ändra den så att man inte så uppenbart kan hålla på och fuska som dom de facto gör, rent moraliskt (med köttet alltså).

Fel är det om dom (eller vi kunder fdd) har ekonomisk fördel av att inte testa köttet medans andra som säljer kött måste ta den kostnaden. Även om det är bra för oss kunder att det finns billigt kött så lämpas ju kostnaden över på samhället när folk blir sjuka pga köttet är smittat, och borgligheten får mera vatten på sin kvarn om att svenskar sjukskriver sig för att dom är lata ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag tycker är tristast med Lidl (som fenomen, inte som butik) är främst att 10-20 år av konsumentmakt som drivit utvecklingen till att miljö och djurbruk är ett konkurrensmedel (som med sälja ägg från frigående hönor och tvättmedel med diverse miljömärkningar) visade sig vara värt ingenting när någon viftar med ett mycket lägre pris än de profithungriga ICA-handlarna har satt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lidl är inget som är enbart av ondo (inte Netto heller) Det är bra att det kommer in fler aktörer på marknaden som kan sätta fart på konkurrensen

 

Kommer ni ihåg denna artikeln (http://www.idg.se/ArticlePages/200411/02/20041102144934_MD/20041102144934_MD.dbp.asp), då de sålde 250 GB hårddiskar på Lidl?

 

Mat för mig är viktigt. Det gäller både kvalitet och pris. Där jag handlar så brukar jag få märkesvaror till ett pris som väl matchar Lidls och Nettos priser. Att bara jämföra priser är ju ganska snett. Det är klart att färdigstekta köttbullar med mycket köttfärs är dyrare än ett märke med mindre köttfärs i. Man får helt enkelt vad man betalar för.

 

Det största problemen med dessa nya kedjor är att de ibland har konstiga märken som jag inte känner till. De kan ju bli ganska dyrt om man köper en "billig" matvara som inte uppfyller de förväntningar man har och får slänga den i stället. Det är ofta så att de dessutom bara har en eller ett fåtal sorter av sina produkter så att man inte har samma vafrihet att väga kvalitet mot pris. De har helt enkelt bra lågprisprodukten.

 

Det är å nadra sidan löjligt att tro att någon skulle köpa köttfärs med 98% kött i. Jag skulle aldrig göra det. Då kan de ju stå där med sin "köttfärs"! (jag skulle å andra sidan aldrig köpa "blandfärs" nöt/fläsk heller). Jag hoppas att konsumentverket tvingar dem att kalla sin "köttfärs" för något annat.

 

 

--

[Esc]

 

Edit: stavfel

[inlägget ändrat 2005-04-07 10:43:48 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...