Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Suck (ej IT)


Monshi

Rekommendera Poster

Fel på vår lagstiftning eller är det Lidl gör ett bra drag för att ge oss bättre mat?

 

Inte bara Lidl som går kring denna lag, alla känner väl till snacket om "marinerade" kycklingar som importeras frånn diverse länder. Inte heller dessa behöver sallmonellatestas eller ursprungsmärkas.

 

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,626579,00.html

 

Vilket pris är vi villiga att betala för att få billig mat i våra butiker?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst men jag tror att det stora problemet ligger i köttkvarnarna i alla butiker. Öppnar de lite lätt är de inte ovanligt att man hittar maskar mm.

Trevligt va?

 

Case:

Kött E Gött + det man inte vet har man inte ont av = trevlig grillkväll

 

Else: Inte trevlig grillkväll

 

Ha det bra

 

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst men jag tror att det stora problemet ligger i köttkvarnarna i alla butiker. Öppnar de lite lätt är de inte ovanligt att man hittar maskar mm.

Och vilka belägg har du för det där?

Det låter som en sådan där typisk lögn man hör från mer eller mindre militanta veganer där det viktiga är att svärta ner "köttindustrin" och inte att hålla sig till sanningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

När det gäller Lidl tror jag på vad som helst. Jag tycker att det är ruskigt att dom får hålla på som dom gör.

 

Det enda som jag kan tänka mig att köpa där är nog billig folköl. Det kan man väl inte förstöra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst men jag tror att det stora problemet ligger i köttkvarnarna i alla butiker. Öppnar de lite lätt är de inte ovanligt att man hittar maskar mm.

 

Ja, och råttor i köket på resturanger. Råttor förekommer, men ditt exempel tror jag inte på.

 

För ärligt, har du någon aning om vilken lukt gammalt kött, i det stadiet att det finns maskar i, sprider omkring sig?

 

Nä, ingen miljö någon vettig människa skulle arbeta i.

 

Det hela handlar om att hålla rent och god hygien, både för restauranger och butiker. Sessutom ska väl sägas att det är färre och färre butiker som styckar och maler kött i butiken, fler och fler köper färdigstyckat och färdigmalet från grossisten.

 

Nu var det inte det mitt ursprungsinlägg handlade om, men det gör inget. Bre på! Kul med hetsiga, men vänliga, diskussioner.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som bryr sig om vad de äter skulle få för sig att köpa "kött" på Lidl.

 

De kan ju försöka sälja det, men jag kommer aldrig att köpa det.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ärligt, har du någon aning om vilken lukt gammalt kött, i det stadiet att det finns maskar i, sprider omkring sig?

Ja, det var därför jag kommenterade "Jetmoon", jag antar att det var hans inlägg snarare än mitt du menade att svara på, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag antar att det var hans inlägg snarare än mitt du menade att svara på

 

ja, jo, det var det...

Hoppas Jetmoon kan visa lite fakta bakom sitt påstående.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte köttfärs där en gång och blev väldigt förvånad, den var nämligen seg och hur man bär sig åt för att få malet kött segt kan jag inte förstå. Tur att det finns en köttaffär här i närheten :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som bryr sig om vad de äter skulle få för sig att köpa "kött" på Lidl.

 

De kan ju försöka sälja det, men jag kommer aldrig att köpa det.

Samma här. Jag har aldrig satt min fot på Lidl, och kommer kämpa så länge jag kan för att hålla mig därifrån.

 

Allt med Lidl känns vidrigt. Fast det kanske bara är jag?

 

 

--

Jocke

 

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt med Lidl känns vidrigt. Fast det kanske bara är jag?

Jag tycker det verkar som att Lidl Sverige har en något mer fundamentalistisk syn på hur Lidl-konceptet ska fungera än Lidl utomlands.

I Tyskland känns Lidl betydligt mer "kvarters-ICA" än här, även om det fortfarande inte är speciellt bra varor och man hittar saker på lastpallar så är det ändå på något vis acceptabelt. I Storbritannien är Lidl lite mer åt det svenska hållet men inte nödvändigtvis sämre än vad t.ex Willys är.

Fast jag har naturligtvis inte varit på alla Lidl som finns, jag nöjer mig med att jag varit på tillräckligt många och helst inte besöker fler :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig satt min fot på Lidl, och kommer kämpa så länge jag kan för att hålla mig därifrån.

 

Jag har inte heller satt min fot där. Jag har min Konsumbutik som jag hittar i med förbundna ögon. Jag kan väl tänka mig att gå in på Lidl om det säljer typ dvd-skivor jättedö-billigt.

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

Bloggera mera! Jag gör det på "http://bosse.bloggar.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gått ett varv i en Lidlbutik i Täby.

 

Mat? Ja se - någonstans därinne fanns det lite mat.

 

Nä, gud vilken tråkig butik.

 

fast - något måste de sälja om några vill ha. Och de pressar priserna i andra butiker.

 

Upprepar min fråga från första inlägget:

 

Vilket pris är vi villiga att betala för att få billig mat i våra butiker?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har min Konsumbutik

 

Konsum!!! usch då handlar jag nog hellre salmonellasmittat segt kött på lidl :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bor med en kock

Jaha? Hur ofta jobbar kockar i charken i matvarubutiker? Deras varor kommer ju vanligtvis inte ens från dylika butiker.

En kock skulle möjligtvis kunna uttala sig om hur hygienen sköts i ett kök med viss trovärdighet (och isåfall skulle nog restaurangen ligga rätt pyrt till).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det fuskas i både charken och restauranger.

Det gör det säkert, men steget från att du råkar bo ihop med en kock som borde förlora jobbet (om de har så dålig hygien i restaurangens kök) till följande:

problemet ligger i köttkvarnarna i alla butiker. Öppnar de lite lätt är de inte ovanligt att man hittar maskar mm.

Är ju rätt långt.

Du får ju naturligtvis tro vad du vill men du fick det inte precis att låta som om det var något du trodde utan snarare som något du visste.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Priset jag är beredd att betala för billigare matvaror är..hrmm.. Skulle precis skriva att man kunde göra avkall på inredning, personal & sortiment, men.. nej så funkar det ju inte i verkligeheten.

Jag knatar fortfarande till min (fd lokala) kära ICA-butik med toppen-personal, stort sortiment och trevlig interiör. Detta trots att det mesta är lite dyrare och att butiken ligger längre ifrån hemmet än t.ex. Netto och andra livsmedelsbutiker.

Frågan är nog hur högt pris jag är villig att betala för det.. Ganska högt ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det fuskas i både charken och restauranger.

 

”Det gör det säkert, men steget från att du råkar bo ihop med en kock som borde förlora jobbet (om de har så dålig hygien i restaurangens kök) till följande:”

 

Man borde inte förlora jobbet bara för man har sett hur saker är. Det är den personen som borde få sparken är den som borde genomfört tvättning av den eventuella kvarnen.

 

Kan jag tolka ditt inlägg med att även Sverker Olofsson borde få sparken för att han vet mycket om felaktigheter i olika produkter.

 

”Är ju rätt långt.

Du får ju naturligtvis tro vad du vill men du fick det inte precis att låta som om det var något du trodde utan snarare som något du visste”

 

Ja! Min kompis har pratat om hur han sett hur vissa köttkvarnar har sett ut. Det tar jag som en trovärdig källa eftersom min polare är känd för att inte ljuga. Dessutom så är det likadana köttkvarnar som används i storkök som i affärerna och jag antar att slarv oavsett plats resulterar i sånt snusk!

 

Eftersom detta är ett forum där man ska hjälpa med problem av datorer och andra tekniska mojänger slutar jag nu. Jag kommer naturligtvis att läsa ett eventuellt svar, men sedan lämnar jag debatten för att övergå i att försöka hjälpa personer som har fel på sina datorer mm.

 

NHF

Med vänlig hälsning

/Jetmoon

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man borde inte förlora jobbet bara för man har sett hur saker är. Det är den personen som borde få sparken är den som borde genomfört tvättning av den eventuella kvarnen.

 

Kan jag tolka ditt inlägg med att även Sverker Olofsson borde få sparken för att han vet mycket om felaktigheter i olika produkter

Nej det kan du inte... En restaurang som har så dålig hygien att det finns maskar i köttkvarnarna får stänga om den kontrolleras. Det är naturligtvis möjligt att en stängd restaurang behåller all sin personal men det troligaste är nog att många förlorar jobbet. Precis som Sverker Olofsson förmodligen skulle få leta efter jobb någon annanstans om SVT beslutade sig för att stänga SVT i Umeå (eller var det nu är han formellt är anställd).

 

Det är den enda rimliga tolkningen, hur du kan göra någon annan tolkning vet jag inte men jag antar att det är möjligt med tanke på hur du kunde dra alla charkuteriavdelningar över samma kam som "vissa köttkvarnar" som din polare har inspekterat.

 

Det lät verkligen inte som om det handlade om "vissa köttkvarnar på okänt antal restauranger" när du skrev "köttkvarnarna i alla butiker".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

salmonellasmittat segt kött

 

Mmmmm... gåååått... aaaaarrrrhhh

 

[inlägget ändrat 1997-08-29 02:14:00 av Skynet]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi nejsägare varnade för att det skulle bli så här när vi gick med i EU, men det har ju alla glömt nu.

 

Lidl finns inte i Östersund, men dom planerar dessvärre att öppna en butik här snart.

 

Enda sättet att egentligen vara helt säker på hur maten är som man stoppar i sig, är att jaga själv eller ha en egen gård med kor, grisar m.m.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi nejsägare varnade för att det skulle bli så här när vi gick med i EU, men det har ju alla glömt nu.

Inte alls, vi andra skrattar fortfarande åt dessa (och andra) domedagssagor.

 

Det är helt klart bra för konkurrensen att Lidl har etablerat sig i Sverige, de skulle inte lyckats om det inte fanns en efterfrågan från folk som hellre köper billigt än bra (och struntar i butikernas utformning) och resultatet har blivit sänkta priser och mer kundfokus hos övrig livsmedelshandel (men det kanske var av ondo och något vi ville slippa genom att stå utanför EU?).

 

Edit: På vilket sätt var förresten EU en inträdesbiljett för Lidl? Det var ju inte riktigt så att det saknades fri företagsamhet i Sverige innan EU heller.

[inlägget ändrat 2005-04-06 08:03:07 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de skulle inte lyckats om det inte fanns en efterfrågan från folk som hellre köper billigt än bra

 

Det handlar knappast om att folk hellre köper billigt än bra, snarare är det så att om ekonomin är ansträngd så har man inte råd med annat.

Lidl och andra lågpriskedjor utnyttjar att människor är fattiga, och lever på att sälja livsmedel av tveksam kvalitet till dessa.

 

Det tjatas mycket om fri företagsamhet, men med frihet följer dessutom ansvar och jag tror att svenska företag har det här med ansvar i ryggraden, mer än vad tyska Lidl har åtminstone.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...