Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skype


Tabac78

Rekommendera Poster

Jag undrar om det finns en lösning som gör att jag kan använda skype samtidigt som datorn är avstängd. Engergisparfunktioner i all ära, men en påslagen dator drar ström vilket kostar pengar.

Om vad jag nu efterfrågar inte existerar (t.ex. en telefon jag kopplar till en router), så undrar jag vilka processorer som drar lite energi (det spelar ingen roll om modellen har några år på nacken) för jag har inget emot att bygga ihop en dator som bara kommer användas för skype.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av telefoner så finns det en hel del som klarar av IP-telefoni. Det är INTE Skype. Men är man två stycken så kan man prata helt utan extra kostnad mellan varandra via internet med det. Dessutom kan man skaffa en koppling så man kan använda vanliga telefoner. Då kostar det kanske 75kr/månaden men då behöver man heller inte alls betala någon "teliaskatt".

 

Annars så bygger du en enkel dator utan massa extra enheter. Ljudkort alternativt inbyggt ljudkort behöver du dock. Min uppfattning (andra är välkomna med kommenterer) är att själva processorn utan belastning inte alls drar så mycket. Kostnaden är Skärmen (som kan vara avstängd eller så kan du vara helt utan), Andra enheter som grafikkort (går att välja inbyggt eller väldigt enkelt), Hårddisk som kan stängas av som energisparfunktion. Hur en Nätaggregat jobbar vet jag inte, men ett tips är att välja ett litet (om du vet att du inte ska koppla till några extra enheter).

 

Om sedan processorn behöver dra el när du pratar göra kanske inte så mycket. Processorer som drar lite el är dessa som är specialanpassade till Bärbara datorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Av telefoner så finns det en hel del som klarar av IP-telefoni. Det är INTE Skype. Men är man två stycken så kan man prata helt utan extra kostnad mellan varandra via internet med det. Dessutom kan man skaffa en koppling så man kan använda vanliga telefoner. Då kostar det kanske 75kr/månaden men då behöver man heller inte alls betala någon "teliaskatt"."

 

Jag vet att IP-telefoni är så mycket mer än Skype, men vad jag undrade var om det finns ett företag som har släppt en produkt som stödjer Skype.

Det stora problemet med Skype, som jag ser det, är att datorn måste vara påslagen hela tiden. Nu är det så att jag redan har en IP-telefonidosa (från Tele 2), vilken är kopplad till min router. Med den kan jag använda en vanlig telefon oavsett om datorn är på eller ej.

 

Ringer över internet gör jag eftersom jag har familjemedlemmar i USA och jag skulle kunna ha nöjt mig med min telefondosa eftersom taxan är låg, men problemet är att den inte är låg för de i USA. Därför har jag skaffat ngt som heter Skype In och tack vare det kan de ringa mig gratis.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förvisso inte gratis men ett annat alternativ är att de köper telefonkort, de bättre kostar ungefär en hundring för 4-5 timmars pratande mellan USA och Sverige från vanlig telefon men det finns billigare lösningar också.

 

Alternativ skaffar du dig riktig IP-telefoni. Skype är inte mer IP-telefoni än t.ex ICQ. Det är infrastruktur som är byggd runt hela tänket att den som deltar i nätverket har en dator (som bland annat hjälper till att routa telefoni åt andra enligt fint p2p-tänk), kopplar man bort datorn finns ingen infrastruktur och då kan man inte köra skype.

 

Vill man ha en så liten dator som möjligt för sitt skypeande så finns ju skype för PocketPC, en sådan med WLAN-kort borde bli rätt portabel och strömsnål:

http://www.skype.com/products/skype/pocketpc/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Något roligt , jag såg en dator på IDG.se för några dagar sedan som var så liten som telefonjacket , den klarade sig med el från nätwerkkabelet (dvs. modemet) sedan hade det usp portar där du kan koppla en spye usb telefon för typ 200:- men datorn var dyrt .

EV gammal dator skaffa dig en på skrutten som har usp alt. tradera, en bärbar kanske köp en usb telefon då du inte behöver någon skärm eller tang bord , ljud kort mm men kolla ordentligt innan du gör något , jag bara tipsar ingen 100%

 

Vill bara få/ge hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...