Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

nätverk, router, mac-pc/pc-mac


fjippen

Rekommendera Poster

okidoki,- 2 datorer, en macosx (10.3.8(Panther)) och en windowsxp-maskin, en router(D-Link Ethernet Broadband Router) och en bredbandsuppkoppling, en skrivare (Lexmark Z615(Z600 Serien)

 

Datorerna fungerar var för sig utmärkt över routern till internet men hur i herrans namn

konfigurerar jag för att få ett privat samtal mellan dem,- överföring av filer, delad skrivare osv.

Är det viktigt med namn(datornamn, skrivarnamn) och hur skriver jag sökvägen till macen från windowsmaskinen och vise versa?

enl macen skall jag från PCwindows skriva \\localhost och xxxxxxxx

men jag måste väl gå över internet adressen och IPnr? eftersom datorerna inte är kopplade med varann,- utan över routern och

kör sitt eget race till Internet?

 

Please Help me I'm Falling

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skeftnyckel

Har du möjlighet att kolla IP-nummer på alla maskinerna? Isåfall har du ju möjlighet att lägga till maskinerna i "ditt nätverk" under windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det viktigt med namn(datornamn, skrivarnamn) och hur skriver jag sökvägen till macen från windowsmaskinen och vise versa?

enl macen skall jag från PCwindows skriva \\localhost och xxxxxxxx

men jag måste väl gå över internet adressen och IPnr? eftersom datorerna inte är kopplade med varann,- utan över routern och

kör sitt eget race till Internet?

 

Namnen inte så viktiga för kontakten mellan datorerna men det underlättar om man ser till att datorerna har olika namn samt att de är med i samma arbetsgrupp. För att kunna ansluta mellan datorerna på det sätt du beskriver måste dom vara på samma nät, dvs inte över Internet. Eftersom dom är kopplade i Routern så verkar det ok.

En annan förutsättning är att du måste aktivt dela ut en mapp/katalog/skrivare, inget är utdelat av sig själv.

Sedan måste du se till att någon användare har behörighet att ansluta till det du just delat ut. (för enkelhetens skull så kan man aktivera gästkontot)

För att ansluta så är syntaxen från datorn som ska komma åt en utdelad mapp på en annan dator \\datornamn\utdeladkatalog eller om inte namnuppslaget är i ordning \\ipnummer\katalog

 

/Clas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack så mycket för hjälpen:thumbsup:, det räckte faktiskt med "\\IP-nummer\ " för att komma in på macen från PC'n, jag fick ju förstås skriva in användare-namn och lösenord för att logga in från PC'n till mitt konto i macen, men som sagt,- jättemycket tack. Nu skall jag "bara" försöka göra en utskrift från macen till skrivaren som är kopplad till PC'n, det tar väl ett par dagar att lösa ;-)

 

[inlägget ändrat 2005-04-03 12:20:54 av fjippen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...