Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med två grafikkort (vill köra dubbelskärm)


Henrik30000

Rekommendera Poster

Henrik30000

Hej, jag har ett problem med mina grafikkort, tänkte att nån annan kanske har haft samma problem men löst det. Så här är det för mig:

Ena kortet funkar, men det andra vill inte starta enligt enhetshanteraren

Den här enheten kan inte starta. (Kod 10)

 

Klicka på Felsök om du vill start felsökaren för den här enheten.

I BIOSen kan jag välja vilket kort som ska användas som primärt kort, det är det primära kortet som funkar,

jag har också kollat lite på det med IRQ och jag hittade nån inställning för delad IRQ, vilket jag stängde av, men det funkar fortfarande inte, har dock inte hittat nåt där man kan välja IRQ:n för korten (tror att det ska finnas)

 

har något varit med om detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skeftnyckel

Gissar att du använder både ett pci och agp-kort i samma maskin. När det gäller pci-kortet har jag ibland fått igång det med hjälp av att flytta det till en annan plats (pci-buss) på moderkortet. Har du provat att bara sätta i pci-kortet? Startar det då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik30000

Ja, jag har ett PCI och ett AGP, men AGP kortet är inbyggt så det kan jag inte ta ut, om jag går in i BIOSen så kan jag välja vilket som ska vara primärt kort, det primära funkar, men inte det andra, så PCI kortet funkar alltså om jag sätter det som primärt, men då funkar inte AGP kortet :-/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skeftnyckel

Du skriver att du har möjlighet att ändra IRQ på båda korten. Brukar även gå att rätta till i BIOS men enklast är nog om du öppnar kontrollpanelen->system->enhetshanteraren och provar några olika inställningar. Kan det vara så att du har väldigt mycket av maskinvara på moderkortet som gamla ljudkort och liknande kan du få problem. Kolla upp detta genom att välja enhetshanteraren och se vilka IRQ som ligger på ljudkort, scsi-kort, grafikkort, LPT, mus, nätverkskort o.s.v. Kanhända båda korten vill ha IRQ11 eller liknande. Kolla att du har en ledig plats och prova. Får du inget gult utropstecken i enhetshanetaren har du lyckats.

Har lagt lite verktyg du kan testa med på

http://www.drivrutiner.net

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik30000

Nej, jag får ingen tillgång alls till nåt som har med IRQ att göra (utom att sätta av eller på delad IRQ, boolean), jag skrev att jag borde kunna det, men jag vet inte hur

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skeftnyckel

O.K, men jag menar nu i windows enhetshanterare. Här har du möjlighet att ställa in IRQ också.

En annan sak jag kom att tänka på är om du inte har den senaste uppdateringen på moderkortet kanske det kan vara en idé.

Du får ta reda på vad heter moderkortet, vilken tillverkare, typbeteckning har du när du startar upp datorn (innan minnesräkningen börjar eller vid pipet innan)? Vad står det i manualen om moderkort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik30000

Nej, det går inte att göra det i enhetshanteraren, inte på mina kort.

Det där med moderkortsuppdateringar fattar jag inte riktigt.. och nån manual har jag inte eftersom att jag köpte datorn begagnat.

Men vart/hur får man tag på såna där uppdateringar till moderkortet om man har dom uppgifterna då? (har dom inte, men kanske finns i enhetshanteraren eller nåt)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...