Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppnar mapp = förbjuden åtgärd


Jetmoon

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har ett problem med mitt windows XP sedan jag installerat om.

 

Varje gång jag öppnar en mapp så säger den att explorer har utfört en förbjuden åtgärd och stänger ner allt. vad är det som är fel. skulle verkligen behöva använda ett XP som fungerar för en gångs skull.

 

Tack på förhand

 

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Har du uppdaterat drivrutinerna till grafik och ljud också? Om du inte har gjort det så föreslår jag att du hämtar hem dom senaste drivrutinerna till dessa enheter och insatallerar dom.

Det kan lösa ditt problem.

 

Mvh Thomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope det fungerar inte att byta drivisar till ljud och grafik. har gjort det och problemet kvarstår.

 

Försöker jag öppna via "den här datorn" står det att explorer har gjort en förbjuden åtgärd.

 

Försöker jag öppna via internet explorer står det att internet explorer har gjort en förbjuden åtgärd.

 

Behöver verkligen hjälp!!!

 

/Jetmoon

 

[inlägget ändrat 2005-04-02 13:50:50 av Jetmoon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behöver verkligen hjälp med detta problemet.

 

är det ingen som vet vad som felet är då jag genom IE öppnar en map och så står det IE har utfört en förbjuden åtgärd.

 

händer även när jag försöker öppna en mapp med E och då står det E har utfört en förbjuden handling.

 

tack på förhand

 

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget felmeddelande eller felkod?

Se efter om det kommer något i Loggboken när felet inträffar, särskilt Källa (Source) och Händelse id (Event id) är användbara för att söka information på internet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så insatt i det där med windowsloggarna.

kan du säga mig hur jag kommer åt och öppnar dem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Start - Program - Administrationsverktyg - Loggboken

Välj en av dem till vänster, se om det kommit några poster till höger för ett klockslag då du vet att kraschen inträffade. Dubbelklicka på raden och du får upp en Egenskaps-ruta, läs av Källa och Händelse-ID. Använd infon för att googla (engelska orden är Source och Event Id) eller skriv dem här för att få hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

Det löste sig med en me stardiskett och det underbara kommandot FORMAT C:

 

Men det kan vara bra att veta inför framtiden...

 

Poäng för den..

 

 

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dela hårddisken och köp Norton Ghost 2003*. Skapa en backup av C: när du fått allting att fungera. Ghost rensar bort och skriver om allt på 3 - 10 minuter och löser då alla dina mjukvaruproblem (virus, spyware, addware, trojaner, uppdateringsproblem, ny mjukvara mm). Datorn blir "oskuld" igen.

 

Spara din backup på D:. Starta ghost från diskett/start-CD. Ghost rensar bort och skriver om allt på C: när du gör en återställning. Flytta därför "Mina Dokument" till D: så kan du återställa när du vill.

 

Många är de som förstår att de borde göra en backup. Men få är de som har en backup när de behöver den.

 

Fritt översatt från Matteus Evangelium 7:13-14 :-)

 

*595 kr (SIBA).

 

Ni får fårlåta mig men jag blir närmast fanatisk när jag tänker på hur otroligt bra ghost är. Jag använder en brandvägg/router också men behöver inget antivirus, antispyware, antiaddware. Barnen får kladda hur mycket de vill. Självklart behöver jag en backup på annan fysiak enhet av Mina dokument. Hårddisken kan ju krascha fysiskt.

 

[inlägget ändrat 2005-04-02 22:21:54 av softstate]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet påpekande bara.

 

Jag rekommenderar angående softstate ord att försöka att ha två separata hårddiskar när man ska använda sig av Ghost och liknande program.

 

Om man gör en ghostfil/spegling på en hårddisk som är delad, och hårddisken kraschar, då kommer man troligen inte åt ghostfilen, har man en separat hdd så är man ofta räddad ändå.

 

Använder själv en separat hdd som ren backupdisk på detta sätt, har nämligen råkat ut för att en delad hdd kraschade, och kunde inte komma åt någon del alls, men tack vare att jag hade ghostfilen på en separat disk så gick det bra ändå.

 

Själva rådetr från softstate är det ju inget fel på, detta program är ju en räddare i nöden på många sätt.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är klart det var ju också ett sätt att lösa det. ;)

Tack för poängen! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...