Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hänger sig..


Erik_R

Rekommendera Poster

Har förstått att detta är ett ganska vanligt problem men jag hittade inga direkta lösningar genom att läsa i tidigare inlägg så.. Skriver ett nytt och hoppas på lite mer direkta svar=D.

 

Min dator har alltså börjat hänga sig utan anledning alltför ofta. Den hänger sig inte bara vid stor belastning, som vid spelande, utan det händer lite varstans. Processortemperaturen når upp till max 51-52 grader (enligt både bios & ett systemdiagnosprogram från Epox) vid belastning, är det för varmt för en AMD processor kanske? Har provat sätta en stor bordsfläkt intill processorn så att temperaturen sjunker till en 30 grader, det händer inte lika ofta då men det händer, så temperaturen kan ju inte vara enda problemet. Övervakade CPU användningen medans jag körde en något krävande aktivitet plus att jag hade brandvägg och ett antal processer igång samtidigt, efter en stund gick CPU andvändningen upp i 100% och datorn hängde sig. Så det måste ju vara något med processorn, antingen kylningen eller något annat. Har också provat att sätta på diagnostikstart i msconfig så inga onödiga processer startas upp, då hängde den sig inte vad jag minns, men så vill man ju inte ha det. Har försökt stänga ner onödiga processer i autostart, men vissa är ju klart nödvändiga, som brandvägg tex. Ja, min fråga är alltså om någon har en aning om hur jag kan åtgärda detta, så att datorn inte slutar svara pga belastning. Kan man åtgärda det med mer minne kanske? Har 256mb nu och upplever att det är i underkant. Men eftersom det är processorn som går upp i 100% och hakar sig så är jag inte säker.

 

Kan man fixa detta genom några åtgärder i windows? I sista hand får jag väl prova formatera och göra nyinstallation.

 

Har en dator från Komplett med följande specifikationer:

 

AMD Athlon XP2400+

256mb DDR

80GB hd

Epox EP-8K9AI Moderkort.

Windows XP Home

 

mm.

 

Föressten, någon som vet om en diskåterställning med Drive Image SE har typ samma effekt som en formatering eller så? Eller återställs hårddisken till precis det skick den var i när jag fick datorn från Komplett, med XP och ett antal andra program installerade? Haha är inte så insatt=D

 

Nåväl, tacksam för svar!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Det finns många anldeningar till att datorn hänger sig. Har du nyligen uppdaterat till WinXp sp2 så kan det vara förklaringen. Du kan ha problem med drivrutiner. Det kan vara någon annan hårdvara som krånglar t.e.x minnen, moderkort, hårddisk o.s.v.

 

Att du har 256 Mb i minne ska inte göra så att datorn hänger sig, utan den kan e.v bli lite seg efersom 256Mb är i minsta laget till WinXp. Du bör skaffa mins 256Mb till för att datorn ska bli lite snabbare.

 

En lösning på att datorn hänger sig kan vara att istallera nya drivrutiner till grafik och ljud.

 

Det kan också var något program (virus) som startar och lastar ned datorn så att den hänger sig.

 

Om du startar Aktivitetshanteraren och kollar under fliken "Processer" så kan man se vilken process som använder mest CPU kraft. Tyvärr så står det inte alltid i klartext vad det är för program som har startat dom olika processerna, men det är bara att testa att stänga av dom som använder CPUn mest och se om det löser poblemet.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen mjukvaruproblem i grunden.

 

Går processoranvändningen upp till 100% så kommer du som användare uppleva att datorn hängt sig.

Ligger själv på ca 10% med 2 x P3 1000MHz och mozilla.

 

Du har 256MB minne, har du tillräckligt stor pagefile? Den bör vara 2,5 ggr större, fast storlek dvs 640MB. Sätt MAX till 640MB och MIN till 640MB så datorn inte använder tid till att ändra storleken på pagefilen.

 

Och så stäng allt onödigt om du inte redan gjort det.

http://www.blackviper.com/

 

Dock 512MB RAM är inte fel om ovan inte hjälper för jag har själv upplevt att när minnet inte räckte och den började använda pagefilen så kändes det som den dog.

Satte i mer minne.

Då fick jag felmedelande om för lite minne!

Ökade pagefilen enligt ovan och allt OK.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, ska prova installera nya drivrutiner.

 

Erik6, hur ändrar man storleken på pagefilen då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik_R skrev:

 

...hur ändrar man storleken på pagefilen då?

Högerklicka på Den här datorn -> Egenskaper -> Avancerat -> Prestanda -> Inställningar -> Avancerat -> Ändra. Markera den partition det gäller pricka i Egen storlek. Ange Min- och Max-värdena till 1.5 x ditt RAM.

Se bifogad bild.

 

[bild bifogad 2005-04-05 19:50:36 av Maratonmannen]

697930_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...