Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny burk otroligt instabil!! AMD Athlon 4000+ Asus Sli deluxe


Keffo

Rekommendera Poster

Hej jag har postat den här tråden på ett annat ställe men verkar inte kunna få nån hjälp :(

 

Köpte en dator i delar för dryga 26.000:- och man förväntar sig att det ska fungera som om man köper en burk för 5.000:- .Alltså det ska fungera felfritt

 

Men ack nej.Ska dra min spec först

 

AMD Athlon 64 4000+ 2,4ghz S939

Asus A8N SLI Deluxe S939

OCZ 3200 platinum Rev 2 "1gig"

OCZ Powerstream 600W

Western Digital Raptor 74GB 10000Rpm S-ATA

Western Digital Raid edition 250GB 7200RPM S-ATA

Gainward geforce 6800 ultra golden sample PCI express

Nec DVD brännare

Termaltake shark

osv osv

 

vet inte om det kan va en biosinställning som jag måste göra för att få datorn stabil?Menar allt står på Defult

 

Jag har uppdaterat biosen till senaste version 1.06 tror jag den hette

 

Senaste grafik drivrutinerna!

 

Enda som jag är osäker på är S-ATA drivrutinerna!Första gången jag kör S-ata och valde 32bit när jag installerade drivisarna

 

saken är att oftast hänger sig datorn när jag trycker på Utforskar ikonen.Ser ut som diskarna jobbar lite men stendött,får helt enkelt göra en hot reboot :(

 

Nån som kanske haft samma typ av problem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att i biosen manuellt ställa in hastigheten för minnet. Där brukar en del strul lösas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skittråkigt med ny dator som strular. Låter som att allt inte är korrekt installerat och uppdaterat. Du måste uppdatera allt du kan. Har du verkligen gjort det?

 

Vet du också vad allt innebär?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Passar bättre in här...

Tråden flyttad till Processorer, moderkort & minnen

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasr du rätt minnespänning? Såg någon burk där 0,1V mera gjort underverk max är väl 2,8V.

Annars börja med att plocka ur en hårddisk och se om det hjälper.

Att det händer med utforskaren är ju skumt men antyder hårddisk.

 

Det yttersta är ju att ta ut allt som går och se om det hjälper. Och sedan stoppa in del för del tills felet kommer.

 

Har du fått datorn med posten kan ju nått lossnat.

Ta ur och sätt i alla sladdar.

(Brukar själv hålla till på diskbänken med sånt för bra jordning)

 

eller kan det här vara nått, hittade länken i annan eforumtråd

 

http://forums.techguy.org/showthread.php?p=1885424

 

[inlägget ändrat 2005-03-31 19:24:59 av erik6]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki tackar men var hittar man exectute skyddet?? hittar inte det i Win XP pro

 

Right click on My Computer icon and select Properties.

Go to Advanced, press Settings buttons in the Performance section.

Go to Data Execution Prevention and check if you have DEP turned on for all programs, not only system applications. If yes, then press “Add”, go to Program Files, open Outpost folder and move Outpost to the exclusion list.

Restart your PC.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Keffo skrev:

 

Oki tackar men var hittar man execute skyddet?? hittar inte det i Win XP pro

Följ bara beskrivningen Right click on My Computer icon and select Properties... (se bifogad bild), men jag tror du måste ha SP2 för att kunna använda dataexekveringsskyddet. Har du följt tipset om att ändra boot.ini i tråden erik6 länkade till?

 

[bild bifogad 2005-03-31 20:31:22 av Maratonmannen]

696003_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men va kul :D ,den fliken har jag inte ens!!!

 

Hoppas inte man måste installera service pack 2 för att få den fliken då lägger jag ner!

[inlägget ändrat 2005-03-31 20:52:16 av Keffo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Keffo skrev:

 

Hoppas inte man måste installera service pack 2 för att få den fliken...

Dessvärre är det så.

Kika gärna på vad Pentti H skrivit om DEP (Data Execution Prevention) och Athlon 64-bitars.

Sök på: DEP*

Skrivet av: Pennti H

Senaste året.

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-31 21:05:24 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oki aja då får det vara.Finns inget på denna jord som får mig att installera service pack 2 på min burk iaf!! Nog med strul som det är nu.Sen struntar jag i om skyddet fungerar eller inte vill bara få skiten stabil.Känns just nu som jag slängt pengarna i sjön

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det är självklart bättre att köra ouppdaterat. Varför inte Windows 98 när vi ändå håller igång diskussionen?

 

Utan uppdateringar förstås.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sp2 ska man ha det bara är så. Krånglar det efter denna uppdatering så ska dessa problem lösas. Alternativet att inte alls ha Sp2 finns inte tycker jag. Vad Keffo egentligen har för problem förutom då att datorn hänger sig när han klickar på utforskarikonen vet vi inte än. Kan ju tänkas att om problemmet han har just har med hans AMD Athlon 64 system att göra fixas med Sp2.

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

Bloggera mera! Jag gör det på "http://bosse.bloggar.nu"

 

[inlägget ändrat 2005-04-01 18:48:49 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett förtydligande bara...SP2 kan endast installeras på en legal version av Win XP...

 

Det kanske är där skon klämmer...;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett förtydligande bara...SP2 kan endast installeras på en legal version av Win XP...

 

Det kanske är där skon klämmer...;)

 

Det klämmer kanske men eftersom microsoft själva på sin sajt talar om hur regnummret ska ändras för att kunna installera Sp2 så är väl detta med "endast på legal kopia" ganska tandlöst? Lättare är dock att använda ett vida spritt program som fixar biffen. Kommer inte på vad det heter bara. xxxxxxxxxxx (bortredigerat "crack" tips)... nå't.

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

Bloggera mera! Jag gör det på "http://bosse.bloggar.nu"

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-04 18:55:41 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inget på denna jord som får mig att installera service pack 2 på min burk iaf!!

 

Okej... men min egen Athlon 64 har faktiskt funkat utan några som helst bekymmer med bara SP 1 i datorn (även om jag numera använder SP 2). Eller nja, hade under ett tag stora problem med krascher men dessa berodde på en felande minnesmodul vilket förstås är en helt annan sak. ;) Men du bör iaf använda dig av korrekt drivare för din 64-processor:

http://www.amd.com/gb-uk/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_871_9706,00.html

Att du också använder uppdaterade chipsetdrivare för moderkortet är väl säkert onödigt att nämna..?

 

erik6 tyckte ju att problemet "antyder hårddisk" så varför inte spinna vidare på det, om inte annat så bara för att utesluta en sak. Hämta program från din disktillverkares sida och börja kolla den. Att en disk kanske är helt ny är absolut ingen garanti på att den även skulle vara felfri...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack allihop!! Nej jag har en laglig kopia av mitt windows! Men jag har bla installerat service pack 2 på andra datorer som jag byggt och kan säga att jag har noja för allt jävla skit såsom Windows branväggen osv.Kan räkna upp massor av saker som är rent skit.Vill jag ha brandvägg så fixar jag en själv! Är anti service pack överhuvudtaget eftersom jag har ingen koll alls på vad som installeras å inte

 

Jag kan ta hem säkerhets uppdateringar fil för fil men fanimej inte ett sopigt service pack! Där går gränsen,Visst vissa kommer tycka jag e löjlig men som sagt varför installera skit man inte vill ha som ligger å tar resurser som "JAG" behöver

 

Sen den nya windows update visar ju bara på hur inteligenta dom verkar vara på microsoft! Det sopigaste jag sett genom tiderna.Vad va det för fel på den gammla versionen av Update?Den funkade perfekt.Man kunde välja vilka filer man ville ha.Nu kommer det upp 5 stycken om man har tur.Vart tog dom andra vägen igentligen?Va dom onödiga ?

 

Ja man slutar ju aldrig att förvåna sig

 

Jag har iaf fått ordning på burken någolunda nu genom att manuellt ställa in volten och timings på minnena

 

2,75volt och 2-2-2-5 timing

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Men jag har bla installerat service pack 2 på andra datorer som jag byggt och kan säga att jag har noja för allt jävla skit såsom Windows branväggen osv.

 

Jag avskyr den också - den inbyggda varianten. Du kan stänga av den både som program och tjänst. Sedan är det bara att peta in en gratis dito.

 

 

Sen den nya windows update visar ju bara på hur inteligenta dom verkar vara på microsoft! Det sopigaste jag sett genom tiderna.Vad va det för fel på den gammla versionen av Update?Den funkade perfekt.Man kunde välja vilka filer man ville ha.Nu kommer det upp 5 stycken om man har tur.Vart tog dom andra vägen igentligen?Va dom onödiga ?

 

Du kan manuellt välja ut vilka uppdateringar du vill tanka hem. De andra göms och visas inte för dig sen. Välj Anpassad installation - där kan du välja vilka du vill ha av de prioriterade och rekommenderade.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen den nya windows update visar ju bara på hur inteligenta dom verkar vara på microsoft!

 

Som jag fattat det så är meningen att det nya winupdate (den är väl inte riktigt igång än?) ska göra mer än bara uppdatera Windows utan även kunna updatera Office med mera automatiskt. "Automatik" tycker inte trådskaparen Keffo om men jag vågar skriva det ändå :)

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

Bloggera mera! Jag gör det på "http://bosse.bloggar.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag förstår inte problematiken.

 

När man kontrollerar något från windows update så är det bara säkerhetsuppdateringar som kommer upp. SP2 är en sådan säkerhetsuppdatering. Sen finns det tillvalsuppdateringar där uppdateringar på program som t.ex. windows media player kommer. Till slut finns det uppdateringar för drivrutiner.

 

Inga av dessa uppdateringar måste man ladda hem om man inte vill, men jag förstår inte varför man inte vill. Vill man ha en extremt lätthackad dator, så visst, skit i säkerhetsuppdateringarna. Vill man inte ha de senaste drivrutinerna som hårdvaruföretagen och MS har utvecklat gemensamt, så visst, skit i dessa. Troligen därför du skriver om att du har problem här nu.

 

Att välja bort brandväggen i SP2 är bara dumt om du har fast uppkoppling. När du startar windows är brandväggen bland det första som startas, så du är skyddad hela tiden. Med en tredjeparts så startas den långt efter att du loggat in/startat desktopen. Det innebär alltså att du kan vara oskyddad i ett par minuter. En del hackingverktyg innehåller en popup liknande den i msn messenger som talar om direkt när din dator är tillgänglig, men du kanske vill att alla ska ha tillgång till din dator?

 

Om alla skötte uppdateringarna och använde sig av verktygen från MS som är enkla och gratis, så skulle inte 99% av intrången och virusangreppen ske. Men som sagt, det är ju ditt val.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att välja bort brandväggen i SP2 är bara dumt om du har fast uppkoppling. När du startar windows är brandväggen bland det första som startas, så du är skyddad hela tiden. Med en tredjeparts så startas den långt efter att du loggat in/startat desktopen. Det innebär alltså att du kan vara oskyddad i ett par minuter.

 

Är det helt fel att köra med två brandväggar? Windowsbrandväggen skyddar ju inte för utgående men den är ju då bra vid uppstart för ingående.

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

Bloggera mera! Jag gör det på "http://bosse.bloggar.nu"

 

[inlägget ändrat 2005-04-04 12:05:06 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en tredjeparts så startas den långt efter att du loggat in/startat desktopen. Det innebär alltså att du kan vara oskyddad i ett par minuter.

Ånej, så är det inte alls.

Med den "brandvägg" som följde med WindowsXP innan SP2 så kunde man vara oskyddad några sekunder efter att nätverkskortet startats (vilket var illa) men ingen annan har varit i närheten av så usel.

Att det skulle vara något som var beroende på inloggning är befängt, inloggning eller inte har inget med saken att göra, man startar inte brandväggar genom att lägga en ikon i användarens autostart-map :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det helt fel att köra med två brandväggar?

Det här är klippt från Zone Labs anvisningar för ZoneAlarm Free:

If you are running a ZoneAlarm product (version 5.1 or higher), ZoneAlarm will disable Windows Firewall upon installation of XP SP2 so that the ZoneAlarm product is the only firewall running. This process was recommended by Microsoft because of the potential negative side effects of running two firewalls at the same time.

...

Zone Labs does not recommend running two firewalls at the same time because you may experience some performance problems.

ZoneAlarm products have more robust and comprehensive security features than the Windows Firewall, including monitoring and controlling inbound and outbound Internet activity. Windows Firewall can only monitor and control inbound network traffic.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med den "brandvägg" som följde med WindowsXP innan SP2

 

Jag pratar om den som följer med SP2, det är det jag har pratat om ovan. I överhuvudtaget så ska man undvika mjukvarubrandväggar. Installera en router med inbyggd brandvägg, det är det bästa. Kostar i vissa fall mindre än en mjukvarubrandvägg.

 

Att köra 2 brandväggar går teoretiskt, beroende på vilka produkter man har, men är en att rekommendera. Skaffa en hårdvarubrandvägg, stryp all ingående och utgående trafik, sen gör du undantag för de applikationer som behöver komma åt nätet. Många program kan du ställa in vilka portar de ska kommunicera med. Ändra dessa om det går. Msn och ICQ är 2 typiska program att hacka sig in i via deras portar. Sätt portnumret ganska högt (minst port 15000). När man gör portsniffningar så är det oftast i det lägre registret man tittar, det tar tid att kolla 65500 portar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man startar inte brandväggar genom att lägga en ikon i användarens autostart-map

 

Applikationer som inte är en del av windows startas ej upp förrän du loggat in i windows. Du kan lätt hämta hem program gratis som dels visar i vilken ordning programmen startas, dels där du kan styra vilken ordning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...