Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två saker jag saknar här


Mattias Falk

Rekommendera Poster

Mattias Falk

Jag skulle vilja kunna kommentera folks profiler, dels då man kan finna intressanta saker där men även då det händer ganska ofta att man driver iväg längre och längre från ämnet i den tråd man besvarar frågor i och då skulle det kunna vara smidigt att kunna fortsätta den diskussionen utanför tråden, är inte alltid det är möjligt/lämpligt att skapa en ny tråd för det. Jag inser att det skulle kräva lite mer i form av kontroll för användarna, man behöver kunna blocka folk och ta bort inlägg som är skrivna i sin egen profil men jag tror att det skulle kunna tillföra ganska mycket till Eforum.

 

Mitt andra och viktigare förslag är fasta trådar.

Jag vill att det ska finas klistarde trådar i varje underforum där man kan läsa sig fram till lösningarna på de vanligaste problemen i det forumet.

Exempelvis så skulle man ha en tråd som förklarar hur man installerar en ny hårddisk i hårddiskforumet, en guide till hur man klistrar in Hijack loggar i det forumet och vad skillnaden/kraven är mellan PCI, AGP och PCI-Express i grafikkortsforumet.

 

Detta skulle förhopningsvis minska de inlägg som tar upp problem som det redan har skrivits hundratals svar till och därmed så skulle de verkligt nya problemen som dyker upp inte försvinna i massan.

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Det finns i varje forum en knapp med Vanliga frågor, men dessvärre verkar inte moderatorerna fylla på dem. Skulle gärna se lite fler supervanliga frågor där. Ett tips är att hjälpa dem på traven och hitta bra trådar som kan läggas upp där.

 

(en fråga dyker speciellt upp i mitt huvud och det är Access och skrivskyddsproblemet, hur många gånger har inte den frågan dykt upp. Numer orkar man inte ens svara på de frågorna =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, klistrade trådar e inte något jag önskar. Kanske en bättre representation av de trådar som finns i den inte alltför välanvända FAQen.

 

Om, mot all förmodan, skrivandet av inlägget föregås av ett besök av det forum där frågan ska postas skulel det i högra kolumnen kunna ligga en lista om, låt oss säga, 3-5 trådar med svar på de vanligaste frågorna. Trådarne blir då på sätt och vis klistrade i men inte i den normala inläggs/trådlistan. Detta kan också medföra att FAQen blir mer genomlyst och därmed uppdateras lite oftare med intressanta trådar.

 

Det som talar emot detta är att, av vad jag tror, inte så många verkligen besöker de specifika forumen innan de postar sin tråd. Därmed undgår de garanterat alla försöka att få dem att läsa gamla svar på deras fråga. Detta kanske Erik Junesjö kanske har lite statistik på , hur användare vandrar inom Eforum, och kan motivera om en ändring kan vara av intresse.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Jag håller med i din tro om att FAQ:n inte besöks så ofta, men det skulle hjälpa oss som svarar att snabbt hitta trådar att ge som svar på vanliga frågor istället för att behöva använda sökfunktionen (åt dem som inte klarar det själva =) eller återförfatta ett svar man gett "hundratals" gånger.

 

Men det vore bra att i varje forums ingångssida lista ett antal vanliga frågor i högerkolumnen, då belyses det som sagt tydligare att en FAQ faktiskt finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja kunna kommentera folks profiler

Formuleringen kanske är illa vald, men den dag jag upplever att folk recenserar min person och mitt agerande lägger jag av. Kritik och påpekanden om fel och/eller brister i det jag har att komma med är OK, men personliga kommentarer klarar jag mig förutan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Formuleringen kanske är illa vald, men den dag jag upplever att folk recenserar min person och mitt agerande lägger jag av.

Håller med, men jag gissar att det som menades var någon form av privata trådar eller liknande där man kunde spåna vidare kring ett ämne som man inte tror att någon annan har intresse av.

 

Fast sådant hör inte hemma på ett forum tycker jag, isåfall kan man be om tillåtelse att maila eller icq:a istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mattias Falk skrev:

Jag skulle vilja kunna kommentera folks profiler, dels då man kan finna intressanta saker där men även då det händer ganska ofta att man driver iväg längre och längre från ämnet i den tråd man besvarar frågor i och då skulle det kunna vara smidigt att kunna fortsätta den diskussionen utanför tråden, är inte alltid det är möjligt/lämpligt att skapa en ny tråd för det.

 

Har personen e-postadress i användarinfon, så kan du alltid klicka iväg ett mail om du har mera saker du vill informera om.

 

Då blir förstås tråden lidande, eftersom tråden lagras i Eforums databas. Databasen blir sedan sökbar för användare med samma problem eller liknande. Mailkonferansen finns då inte med och hela tråden löses kanske inte alls.

 

Nej tack, inga kommentarer om folks användarprofiler.

 

Anjuna Moon skrev:

Det finns i varje forum en knapp med Vanliga frågor, men dessvärre verkar inte moderatorerna fylla på dem.

 

Känns inte alltför motiverande att fylla på den heller när folk inte tittar i den.

 

Till exempel finns det fortfarande trådar om programmappen som dyker upp vid start av datorn. Jag har träffat på relativt många nyskapade trådar i ämnet. Faktiskt står detta i Vanliga frågor i Windowsforumen ett av dem, tror det är XP-forumet.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Känns inte alltför motiverande att fylla på den heller när folk inte tittar i den.

Nä, det förstår jag. Det var mer ett konstaterande än ett klagomål.

 

Dock undrar jag om det skulle underlätta för er om man får maila er formuleringen för en FAQ-fråga samt en länk till en tråd som känns rätt som svar? Eller är det omständigt att utöka FAQ:n även rent tekniskt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon skrev:

 

Dock undrar jag om det skulle underlätta för er om man får maila er formuleringen för en FAQ-fråga samt en länk till en tråd som känns rätt som svar? Eller är det omständigt att utöka FAQ:n även rent tekniskt?

Låter som en mycket bra idé. Tacksam för formulering och länk.

Ur teknisk synvinkel är det inget problem att utöka FAQ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att FAQen (Vanliga Frågor) missas av nya användare. Kan man inte göra den synligare? Översynlig!

 

Att t.ex. alla nyregistrerade användare, innan dom äns kommer till forumen och trådarna får upp en lista på vanliga problem. Med en länk längst ner där det kan stå "Min fråga besvaras inte här, vill hoppa direkt till forumet"...typ..

Plus att man listar vanliga frågor nånstans på forum-sidan, istället för o ha en liten länk/knapp dit...(detta skulle kunna vara avstängningbart för alla eforum-freaks som kanske har mindre användning av "vanliga frågor")

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Anjuna Moon skrev:

Dock undrar jag om det skulle underlätta för er om man får maila er formuleringen för en FAQ-fråga samt en länk till en tråd som känns rätt som svar? Eller är det omständigt att utöka FAQ:n även rent tekniskt?

 

Lysande förslag!

 

En annan sak som jag kom att tänka på var något i stil med Telia har. En "Fråga Anna" - ruta där du skrev kortfattat din fråga eller ett sökord. Sedan gick sökmotorn igenom Vanliga frågor och gav förslag på redan lösta trådar.

 

Jo, det blir förstås kaka på kaka eftersom vi redan kan söka. Men den här funktionen kunde sitta lite mer strategiskt placerad på Eforums första sida. Sökmotorn söker då endast trådar som redan har en lösning. Namnet kan vara vilket som helst. Den behöver inte heta Anna.

 

Ställer förstås krav på att trådarna ska vara lösta vilka inte alla är alla gånger.

Ofta slutar trådarna med "Tack, det löste sig". Då undrar man, jaha, lösningen då?

 

En annan sak är att det dyker upp en uppmaning att läsa Vanliga frågor innan frågan postas eller innan du börjar skriva överhuvudtaget. Allt för att få folk att verkligen läsa Vanliga frågor.

 

En vild brainstorming. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om FAQen synliggörs på något sätt vore det kanske möjligt med en tipsa knapp? Denn knapp bringar upp en dialog där man får fylla i namn på tipset, kanske en motivering, samt adressen till inlägget/tråden.

 

Eller kanske detta går att införa redan i tråden förresten. För oss moderatorer finns det överst på varje tråd en liten knapp "Lägg till som FAQ". För övriga kan denna bytas ut mot "Tipsa om lämplig FAQ-tråd" (eller något liknande). Vid användande av denna kan då ett brev sändas till moderatorn för för forumet. En dialog likt den som fås upp när man anmäler ett inlägg kan användas.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tek-Tips tycker jag är ett forum med bra upplägg för FAQ:s. Titta på http://www.tek-tips.com/threadminder.cfm?pid=702. Man styrs rätt bra mot att se vad andra skrivit.

 

Dessutom har de ett system där man kan ange ett svar/inlägg som "valuable post". Dessa kan kan sedan välja att sortera högre när man söker.

 

[inlägget ändrat 2005-03-31 20:11:45 av Erki]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Erki skrev:

Tek-Tips tycker jag är ett forum med bra upplägg för FAQ:s. Titta på http://www.tek-tips.com/threadminder.cfm?pid=702. Man styrs rätt bra mot att se vad andra skrivit.

 

Jag fick OOPS-fel när jag klickade på länken du postat. :-(

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Jo, det ser rätt bra ut. Fast jag saknar ändå överblick av vad folk skrivit i inläggen. Blir ett väldigt klickande ut och in i trådarna.

 

 

Ett annat förslag är som Sweclockers forummedlemmar gjort:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=267433

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick OOPS-fel när jag klickade på länken du postat. :-(

Det kom nog med en punkt för mycket i slutet på länken, testa o ta bort den...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Eminos skrev:

Det kom nog med en punkt för mycket i slutet på länken, testa o ta bort den...

 

Stämmer, det funkade nu! :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...