Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera från Windows98 till WindowsXP


Gert Rosénads

Rekommendera Poster

Gert Rosénads

Hejsan!

Är där någon som vet hur man gör?

Jag har försökt installera XP men den lägger sej på min andra hårddisk,jag har 2diskar C och D Windows98 finns på C och jag fick XP på D Hur skall jag göra för att få över mina program till XP? Måste jag formatera hela dator och installera allt på nytt?

MVH

G.R

gert.rosen@spray.se

/Gert Rosénads

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det går att uppgradera som man gjorde från Win95 till Win98 till Win98SE. Skillnaden mellan Operativsystemen är för stor.

 

Du kan naturligtvis ha kvar båda systemen om du vill. Fördelen med detta är att vissa program som du är van att använda kanske inte fungerar i XP. Starta XP och installera programmen på D:\program.

 

[log]Om du vill ha Win XP på C: så väljer du den partitionen när du installerar och låter XP formatera* C:. Det går om inte partitionen är för liten.

 

Om du sedan vill ha bort WinXP-partitionen på D: så gå in i den dolda systemfilen C:\boot.ini och ta bort raden som innehåller "partition(2)". Men tänk på att det kanske finns en anledning till att den är dold från början, så kladda inte i onödan.[/log]

 

-----------------------------------

* Mamma säger: Se till att du kopierat dina dokument till D innan du formaterar C:.

[inlägget ändrat 2005-03-31 13:30:57 av softstate]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vill du? Vill du ha enbart XP eller 98 och XP bredvid varandra eller ett uppgraderat 98?

 

Enbart XP: Partitionera o formatera C:\ Kräver ominstallation av alla progs.

 

98 och XP jämsides, som du tydligen hamnat i: Går utmärkt, du väljer OS i systemstarten. Alla prog på XP-halvan måste ominstalleras.

 

Uppgradering typ 1: XP tar över 98 och alla installationer är intakta, så när som på de som inte är XP-kompatibla, sånt finns. Ditt XP blir inte rent, vissa stabilitets- och prestandaprobs kan uppstå.

 

Uppgradering typ 2: Du blåser rent med en uppgraderingslicens i nypan och stoppar in din 98-skiva (och nyckel?) under installationen. Ger ett rent XP.

 

Allt detta styrs av val och svar på frågor i blåskärmsstadiet under installationen. Det är alltså mycket viktigt att både läsa och förstå det som då kommer på skärmen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gert Rosénads

Tack för svaret!

Det var bra att få veta att jag måste installera om och ta bort W98.

Jag är inte så bra på att uppgradera. Tack!

MVH

G.R

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gert Rosénads

Tack för hjälpen!

Jag förstår att jag måste installera om och ta bort W98

MVH

G.R

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...