Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

300 miljoner...


Lars2W2

Rekommendera Poster

Anjuna Moon
300 miljoner... Dollar! Tar tydligen gänget bakom CoolWebSearch in på sina ansträngningar.

Hehe, vad trodde du adware gick ut på? Det handlar ju inte om finniga killar som inte kan få sex och knackar virus i frustration det här.

 

[inlägget ändrat 2005-03-31 10:26:19 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Det handlar ju inte om finniga killar som inte kan få sex och knackar virus i frustration det här

 

Nej, det är väl inte helt osannolikt att det den organiserade brottslighetens nya födkrok.

 

Hur som helst, Computer Associates verkar dock vara kompis med Adwaretillverkarna, de öppnar helt enkelt ett partnerskap med dem och exkluderar dem i deras signaturfiler.

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Nej, det är väl inte helt osannolikt att det den organiserade brottslighetens nya födkrok.

Varför tror du att det handlar om brottslighet? Adware och spam är den billigaste formen av marknadsföring näst efter att placera flyers under vindrutetorkare, och det är helt legitima stora företag som betalar för dessa tjänster.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, vad trodde du adware gick ut på?

Visst visste jag det, men hade t.ex du själv en uppfattning om vilka belopp det rörde sig om?

 

Just CWS är ju rätt knepigt att bli av med många gånger, eftersom de kodar om hela tiden. Duktigt folk har dom råd med...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
men hade t.ex du själv en uppfattning om vilka belopp det rörde sig om?

Inte de faktiska summorna, men jag var övertygad om att de låg just på den delen av skalan. Dock är jag fortfarande inte så övertygad över siffrorna i just den artikeln, det handlar ju om estimerade belopp (och alla anar ju hur sådana fås fram - supply and demand of information) så vad den här "marknadsgrenen" egentligen omsätter vet nog bara respektive lands skatteverk eller penningatvätterier.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Varför tror du att det handlar om brottslighet?

 

Vet inte om någon journalist kartlagt företaget bakom "CoolWebSearch" (eller liknande) och dess ägarstruktur, fram till dess tror jag inte att företaget ägs av kriminella.

 

Men, diskussionen runt ämnet finns, det har till och med skrivits om det i IDG:s svenska tidningar.

 

Vad grundresonemanget går ut på är att den tyngre organiserade brottsligheten hela tiden försöker hitta nya sätt att nå ut på, gärna genom att nyttja ny teknik.

 

Tecknen på att det håller på att ske menar en del "säkerhetsfolk", är att andelen spam som erbjuder finansiella tjänster (ex. lån, investeringstips osv..) har ökat lavinartat, likaså som antalet rena "phishingförsök" också har det.

 

Att prångla ut Adware med återrapportering blir då ett av de steg som man kan använda till kartläggning av eventuella offer.

 

För, till skillnad från Adware rapporterar inte en flyer under vindrutetorkaren tillbaka till utdelaren med uppgifter om vilken bil den satt på..

 

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Jag håller självklart med om att det dessutom är ett utmärkt verktyg för olagliga och omoraliska ändamål och används flitigt för detta. Men jag tycker det är vikigt att man inte blundar för att det som hela världen klagar på runt spam och adware, även från storföretagens håll, till stor del faktiskt skapats av just de snälla lagliga företagen. Men eftersom ingen, av naturliga skäl, erkänner att de betalar för dessa tjänster så tas heller inget ansvar för det (ansvar i det här fallet innebär stora prestigeförluster, och säkert i många fall skadestånd)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...