Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla ihop två datorer


fujim

Rekommendera Poster

Tjäna.

 

Jag är jättekass på att skapa nätverk och sådan saker men jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

 

 

Jag har en dator med ett nätverkskort och windows Xp home på.

Dessutom har jag en bärbar med windows 98 på (den är gammal) även denna dator har ett nätverkskort.

 

nu vill jag kunna föra över filer mellan de olika datorerna. Hur gör jag detta på smidigast sätt. Överföringen ska funka åt båda hållen och filerna är relativt stora så varken diskett, USb-minne eller cd är något alternativ.

 

 

Vad behöver jag för grejer, vilka inställningar ska göras osv.

Ge mig gärna en total guide

 

jag har alltså inget behov av internetuppkoppling eller liknande. bara filöverföring.

 

poäng för smarta svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte heller nåt geni på detta, men hittade mycket hjälp här på eforum - kolla in LAN/WAN + Hemmanätverket oxå!

(Under Hemmanätverket finns bl.a tråd angående användning av olika OS.)

 

Själv använder jag router, men det är främst för att kunna dela internetuppkopplingen. Ett annat alternativ är direktkoppling vilket du kan läsa om i Hjälp och Support i XP. (Överlag finns bra artiklar om sådant där)

 

Lycka till iallafall!

/Tufsan

 

[inlägget ändrat 2005-03-30 23:06:43 av Tufsan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag kan inte ge dig en detaljerat guide, men jag hoppas du hittar rätt ändå.

 

På båda datorerna, ska du aktivera "Microsoft klient för nätvärK" och binda detta till TCP/IP. Om du inte har TCP/IP installerat, gör det först genom att lägga till protokoll i nätverksinställningarna.

 

När det gäller IP-adress, så måste dina datorer har varsin, men i samma nät som det heter. För att göra det enkelt, sätt din XP-burk till 192.168.0.200 och din 98-burk till 192.168.0.98. Subnetmasken ska vara 255.255.255.0. Gateway och DNS behöver du inte ange. Jag _tror_ att det i alla fall win98 finns en inställning som heter "LM announce", den ska vara på, och även i XP om den finns där (är osäker).

 

Sen behöver du en sk korsad TP-kabel, som används för hopkoppling av dator-dator. Normalt kopplar man dator-switch och då har men en sk rak TP-kabel. Om du undrar vad som skiljer en korsad och rak TP-kabel, så fråga igen så svara jag/vi på det då.

 

Nu måste du dela ut de mappar/enheter som du vill nå från andra datorn. Högerklicka på mappen/enheten och välj "delning och säkerhet". Fliken "dela ut", välj sedan "fullständig säkerhet" och inget lösenord.

 

Nu ska allting vara klart. Om du startar Utforskaren från din 98-burk, så skriver du detta i adress-raden:

 

\\192.168.0.200

 

så ska du antingen se de utdelade mapparna, eller få en ruta om inloggning. Får du rutan om inloggning, så skriv en inloggning som du vet fungerar på fjärrdatorn (i detta fallet XP-burken), tex allan och lösenord pizzakartong (nu vet jag inte vad du har för lösen, så jag bara fånar mig...)

 

det KAN hända att du måste ha samma sk Workgroup på båda datorerna, men jag tor inte det. Hör av dig igen om du får problem, så hjälper jag/vi dig mera!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att söka i forumet?

 

Detta måste vara en av det vanligaste frågorna som ställs - finns ett otal trådar ang just detta.

 

Sökte tex på "koppla" i Hemmanätverket o fick över 600 träffar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt till samtliga.

jag slängde upp min fråga innan jag sökte i forumet.

 

Har hittat en rad bra tips nu och tror jag ska kunna lösa mitt lilla problem.

 

tack i alla fall för era svar. Får jag problem så kanske jag slänger upp en fråga. Men innan dess ska jag söka i forumet samt slita mitt hår i egen förtvivlan. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...