Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PS: Taggiga kanter vid förminskning


Wippika

Rekommendera Poster

Hej

 

satt för några dagar sedan och och lekte med photoshop. Tog då en bild som var väldigt stor och förminskade den, använde sedan Hue/Saturation för att få hela bilden vit så jag bara fick konturerna...

 

Men när jag gör det idag så blir alla kanter taggiga när jag förminskar, varför blir dom det??

Om jag kanske gjorde på något annat sätta när jag förminskade bilden förra gången, hur ska man gå till väga???

 

Bilden var en psd, med ett enskilt lager med just bilden utan bakgrund..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har inte Photoshop, men det du beskriver tyder på att du har bibehållit den gamla upplösningen när du förminskade och det blev taggigt. Förminska genom att låta upplösningen öka så ska det bli bättre.

 

Hoppas du förstår hur jag menar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan

Hur har du förminskat bilden da?

Om du högerklickar pa den aktuella bilden och väljer imagesize och korrigerar den vägen - hur blir det da? Jag jobbar ganska mycket med PS och det brukar funka... Det beror ju lite grand pa vad det är för bild och format osv... Men som sagt det sättet brukar vara det enklaste. Lycka till!

/l-l

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

jo jag markerade bilden och sen gick jag inte under Edit/Transform/Scale.

 

Provade även under image/Image size och bara ändra upplösningen!

Bilden kommer från en digitalkamera, och jag har suttit och beskärt den, men nu måste jag få den mindre??

 

M;vh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan

Ok, jag skulle öppna orginalet igen och börja om pa ny kula.

Alltsa öppna bilden, gör en kopia av den.

Sen ändra storleken men hjälp av imagesize (genom att högerklicka)...

Viktigt är att kolla vad det egentligen är du ser pa skärmen. Är det 100% eller kanske större? Du kan ga in under view/actual pixles sa skall den visa den aktuella storleken. Vad har du för dpi? Vad skall du anända bilden till? Far du inte ordning pa det kanske du kan maila bilden till mig, sa kan jag titta pa den, för det är lite svart när man inte ser den...;-)

 

Lycka till, igen!

/l-l

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det kan också vara en idé att först bearbeta bilden som du vill och sen förminska det till passande format.

 

/p-a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...