Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med att få ett antaget grafikkort att funka


Henrik30000

Rekommendera Poster

Henrik30000

Hej, jag har nyligen hittat ett kort i min dator som inte verkar ha någon funktion när jag har datorn på (inte när den är av heller)

med tanke på att det finns bildskärmskontakter på den och info jag fått från lite andra källor så antar jag att det är nåt slags grafikkort, vilket skulle passa mig bra eftersom att jag försöker fixa dubbelskärm.

Problemet är att jag inte får det att funka i XP, den hittar kortet som "videostyrenhet för multimedia" i enhetshanteraren men den säger att det saknas drivrutiner (kanske nån vet vart man kan få tag på det)

 

kortets namn är ct6670 (tror jag) ifall nån känner till det. (tror att creative-labs/Creative är företaget som gjort det)

 

lite annat jag undrar över om det här kortet är vad det har en in-kontakt för, och varför det satt en bildskärms-förlängningssladd mellan in och ut-kontakterna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Google är din vän: http://www.google.se/search?q=ct6670&sourceid=mozilla-search&start=0&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:en-US:official

 

Det är ett Voodoo 2 vilket var ett ruggigt bra kort när det kom men det kommer inte att hjälpa dig nu då det är ett rent 3dkort och du vill köra dubbelskärm.

 

Man drog en kabel från sitt vanliga grafikkort till in-kontakten voodoo2-kortet då det fortfarande det vanliga som stod för 2d:n, sen kopplade man in skärmen i Utgången på Voodoo2-kortet.

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik30000

hur tusan funkar det?

man kan väl inte skicka en platt bild och sedan göra den till 3D i ett annat kort?.... är inte helt säker på hur du menade med det andra, att man inte kan använda det som rent grafik-kort ? (utan bildskärmsinput)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Det funkade som så att det renderade alla openglinstruktioner medans det andra grafikkortet fick ta hand om allt annat, dvs de vanliga windows programmen. Det här var innan Direct3D hade blivit så pass populärt som det är nu och OpenGL var valet för alla spel.

 

Det som skickades från 2Dkortet rann alltså bara rakt igenom Voodoo2-kortet medans voodoo2-kortet tog hand om allt som hade med 3D att göra.

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik30000

ok, men det kan nog hjälpa mig ändå, eftersom att mitt nuvarande grafikkort inte är alls bra på 3D, testade även nyss i ett 3D-modellerings program (har kopplat in voodoo2-kortet), och det gick typ dubbelt så snabbt.. (tror jag) :thumbsup::)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Så bra!

 

Lite nostalgi/onödig kunskap:

Det som räknas som det häftigaste i grafikkortsväg för närvarande är SLI, dvs man kopplar ihop två grafikkort. Denna teknologi introducerades i och med Voodoo2 men försvan sedan från marknaden tills det att det dök upp igen strax innan jul.

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik30000

ok.. det förklarar varför pappa sett det på jobbet det senaste, han jobbar ibland på en afför där dom även bygger datorer

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...