Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

drwtsn32.exe/explorer.exe har stött på ett prob...


kroch

Rekommendera Poster

Om jag går in på en mapp som innehåller stora filer så får jag upp detta fel meddelande

"drwtsn32.exe har stött på ett problem och måste avslutas" eller "explorer.exe har stött på ett problem och måste avslutas" Vad är felet när detta händer? Och hur ska jag lösa det?

[inlägget ändrat 2005-03-30 18:09:09 av kroch]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Kolla vad det står i loggen hos DrWatson. Kopiera loggen och klistra in det här, så ska vi se om vi kan spåra felet.

 

Du hittar det här:

 

http://www.windowsnetworking.com/kbase/WindowsTips/WindowsNT/RegistryTips/Utilities/DrWatson.html

 

Dr. Watson is a program error debugger that detects and diagnoses program errors and creates User.dmp and DrWtsn32.log files to contain the diagnostic data. For Windows XP, these files are stored in the %systemdrive%\Documents and Settings\All Users\Application Data\Microsoft\Dr Watson folder.

 

Står lite mera om DrWatson här:

http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/drwatson_overview.mspx

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-30 19:13:48 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mappen "Application Data" finns inte inte heller någon som heter något liknande fast på svenska i alla fall så finns det inte i c:\Documents and Settings\All Userseller i någon användare heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
kroch skrev:

Mappen "Application Data" finns inte inte heller någon som heter något liknande fast på svenska i alla fall så finns det inte i c:\Documents and Settings\All Userseller i någon användare heller.

 

Aha, den är dold.

 

Gå in under Verktyg och välj Mappalternativ i Utforskaren. Där kan du bocka för att dolda mappar och filer ska visas. Klicka Verkställ och OK. Sedan ska du se Application Data.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-30 19:42:54 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vär lite väl mycke där? Vilket ska jag ta jag hittade någonting där dagens datum stog men kan inte tyda något ur det.

 

Tänkte först posta allt det men det gick inte hehe.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
kroch skrev:

Det vär lite väl mycke där? Vilket ska jag ta jag hittade någonting där dagens datum stog men kan inte tyda något ur det.

 

Tänkte först posta allt det men det gick inte hehe.

 

Ojdå! ;-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan iofs (om den inte innehåller något som inte borde komma i fel händer) slänga upp den på en webbserver?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
kroch skrev:

Kan iofs (om den inte innehåller något som inte borde komma i fel händer) slänga upp den på en webbserver?

 

Ja, eller lägga den inom LOG-taggar i inlägget. Markera loggen och klicka på LOG-knappen i inläggsfönstret.

 

Vet inte hur loggen ser ut, men är den tidsstämplad så lägg bara upp det som kan härröra då problemet började för dig.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Ojdå, ser nästan ut att vara något för programmerare eller dataingenjörer. :-)

 

Det lilla jag fick ut av loggen var att den här filen felades nspr4.dll och något som har med Java att göra. Googlade lite på filnamnet, men kunde inte hitta något vettigt om den.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok.. Får försöka leta lite till jag med om ingen annan kommer och svarar något bra :) Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nspr4.dll är en del av Firefox men det tycks ju vara ett fel från i januari. Man får skrolla ner till nästan mitten av filen innan man kommer till 2005-03-28 och fel i explorer.exe.

 

Det felet har undantagsnummer c0000005 och när jag googlar på 'exception c0000005 explorer' så kommer jag bland annat till de här sidorna:

http://support.microsoft.com/kb/q181114/

http://support.microsoft.com/kb/318901/en-us/

du kan ju se om de sidorn ger något annars är det nog ett bra söksträng för att söka vidare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just på dom där länkarna verkade det inte vara något som stämmde med mitt fel men tack ändå. Får söka lite på exception c0000005 explorer då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom då på en sak. Jag har haft några program installerade och dom har tagit bort .dll filer när jag har avinstallerat dom. Förut när jag gjorde detta med ett annat program blev hela datorn helt konstig. Så kan detta också ha något med det att göra?

 

Har för mig att vissa saker delar på endel .dll filer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen ska XP vara bättre i det avseendet än tidigare Windows, men så kan det ju vara. Kört Windows Update? Det finns ju ett program som heter SFC (system file checker), det kan ju vara något att testa. I Kommandotolken skriver man:

sfc /scannow

så ska man få någon sorts genomgång av att systemfilerna är ok.

http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/system_file_checker.mspx

http://support.microsoft.com/kb/222193/EN-US/

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;318378

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stod något om "stora filer" i förstafrågan. En DVD är ju rätt bissig och kan spräcka systemet om man har fel filsystem http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prkc_fil_tdrn.asp

 

Tabellen längs ner går i mina ögon ut på att man måste överge FAT16/32 om man samlar på filmer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är ett gäng filmer som ligger i den mappen. Fast har ju andra mappar som har fler filmer och grejer som fungerar att gå in på.

 

Samma sak hände i en annan mapp fast där var inte filerna stora det vara bara många bilder där och dom laddade små förhandsgransknings bilder eller vad det heter så hängde sig det där med.

 

[inlägget ändrat 2005-03-31 13:46:53 av kroch]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak hände i en annan mapp fast där var inte filerna stora det vara bara många bilder

Då är det det. Jag har haft samma prob i mappar med många filer. Markerar man mer än X tusen filer, fick jag samma fel. Tror mig ha sett nånstans att man inte ska ha mer än 5000 filer i samma mapp, men är inte säker.

 

Vilket filsystem har du i probmapparna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filsystem?

 

Det var kanske 300 bilder i den mappen, 10 låtar och 2 filmer.

[inlägget ändrat 2005-03-31 14:43:18 av kroch]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här: Windows verkar inte så bra på att hantera många eller stora filer i de äldre filsystemen FAT16 respektive FAT32. Därför undrade jag hur dina diskar är formaterade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag har tänkt lite har jag kommit på att en viss fil som låg i den mappen som första gången hängde sig flyttade jag sen till den mappen som nu håller på å är dum. Kan det ha något med saken att göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...