Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Wake on lan?

Wippika

Recommended Posts

Kanske är dumt att skriva ett inlägg till (skulle vara bra att få ordning på det). Men jag provar...

Jag skulle vilja ha en funktion som startar datorn (hemma) från mitt jobb. Är det möjligt, kan man använda Wake on lan (hur funkar det)

Hej Wippika!

Wake-On-Lan, joo, varje nätkort har en unik s.k. MAC-adress, som man ibland kan komma åt under egenskaperna för själva kortet i Windows.

Om du kan komma åt denna, och har särskilld programvara, se t.ex. länken http://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-gui.aspx, så kan du skicka ett WoL-paket som 'väcker' datorn ut Hibernation(Sovande)-läge.

Om sedan detta kan fungera beror dessutom på om du från jobb har tillgång till 'raka rör' ut på nätet, och att du hemma inte har någon filtrerande router eller annat i vägen. Men i princip så är det möjligt att säga 'VAKNA, DIN LATE DRUL!' till datorn ifrån jobbet.

//Mathias

Jag skulle vilja ha en funktion som startar datorn (hemma) från mitt jobb.

Varför stänga av den innan du åker hemifrån? :)

\\Anp

Riktigt onödigt att bara låta den stå igång när man inte använder den, kan ju vara bra om man är ute och reser eller dyl, och att man kan behöva komma åt något på den..

eller om du har ett modem i datorn kan du alltid väcka den genom att ringa till den... Kanske enklare att ställa in och få att fungera.

Om jag minns rätt med WakeOnLan så är det mycket klurligt, om ens möjligt, att väcka en dator via internet. Tror att man måste befinna sig på samma nätverk som datorn. Men det är väl bara att testa och se, jag är inte alls säker på det jag säger och du får gärna motbevisa mig.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Tror att man måste befinna sig på samma nätverk som datorn.

Korrekt - det enda praktiska sättet att göra WoL via Internet är genom att starta en VPN-tunnel hem o sedan via den köra WoL.

Direkt över Intenet blockas det garanterat.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...