Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fjärr skrivbord...


Wippika

Rekommendera Poster

Hej

 

Funderar lite på säkerheten med fjärrskrivbord.. Jag behöver komma åt servern (windows Server 2003) som står hemma i gaderoben...

 

Fjärrskrivbord måste ju vara en ganska enkel lösning, men om nu datorn står på väldigt mycket så känns som att man ska fundera lite säkerheten också...

 

Hur säkert är fjärrskrivbordet??

 

 

PS. är det port 3389 som gäller för fjärrskrivbordet?

 

 

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur säkert är fjärrskrivbordet??

Utan att vara expert i ämnet så skulle jag säga att fjärrskrivbordet är ungefär lika säkert som windows i övrigt. Med alla patchar och hotfixar är det väl ganska säkert. Jag hoppas att du har en brandvägg också!

 

PS. är det port 3389 som gäller för fjärrskrivbordet?

Japp !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i princip lika säkert som att logga in direkt på datorn. Helt beroende på en användaridentitet man loggar in som.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det kan man väl knappast påstå. Det är ju viss skillnad på att ha lokal tillgång till en dator och att komma åt en dator över nätet...

 

RDP (protokollet som Windows använder för fjärrskrivbordet) är visserligen krypterat, men det har funnits svagheter i protokollet. Jag vet inte hur det är numera. Själv skulle jag tunnla genom nån typ av VPN eller SSH eller liknande för att vara på säkra sidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allright...

 

har inget emot att tunnla lite, ser helst att det är så säkert som möjligt även om det tar lite tid att fixa det...

 

Hur gör jag när jag tunnlar???0

 

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt övertygad på att tunneln som RDP protokollet och krypteringen på 128bitar räcker..

 

För RDP är absolut inte dåligt.

 

Men túnnla menar han att du sätter upp en VPN tunnel, endera med windows eller genom någon hårdvara, typ en Firewall som har den funktionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...