Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Betalar man skatt på lön under 1000:-?


Post_Modern_Sleeze

Rekommendera Poster

Post_Modern_Sleeze

Har precis börjat småjobba som timmis och har på de två senaste dagarna jobbat ihop 865:- (före skatt). Kommer det skatt på detta?

Drar dom skatt på det så blir det bara ca. 595:- (31%) :(

Har frågot flera personer men jag inte fått ett direkt svar ännu.

Någon som kan hjälpa mig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser i ditt användarinfo att du bor i Kristianstad,slå en pling eller maila

till skattekontoret i din kommun eller besök dem och fråga vetja.

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-30 17:32:17 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Om du inte begär skattejämkning så är företaget du är anstäld hos skyldig att dra full skatt.

 

Prata med skattekontoret om detta och begär jämkning, hur mycket beror på hur mycket du kommer att tjäna i år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Vet inte vad fribeloppet är nu men tidigare har man behövt tjäna mer än 8800kr under ett år för att behöva betala skatt

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Post_Modern_Sleeze

Jag har jobbat två dagar denna månad, vilket betyder att jag får dessa två dagars lön den 25:e nästa månad. Det är allt jag kommer att käna nästa månad, men inte på hela året.

 

Jag känner en kompis som hoppade in en helg och jobbade två dagar, han var student som jag, och det drogs ingen skatt på hans lön pga att det var under 1000:-. Men jag vet inte redigt hur det funkar! Klurigt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte exakt vad fribeloppet är nuförtiden, men jag tror det ligger runt 10 000-15 000 kr. Vill du inte betala skatten nu och kommer att tjäna under fribeloppet begär du jämkning. Begär du inte jämkning får du tillbaka pengarna nästa vår då det är deklareringsdax.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror gränsen ligger vid 1000 kr/år och person när arbetsgivaren måste börja betala sociala avgifter för dig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kollade upp det... 16699 var gränsen för ´beskattning under inkomståret 2004 (beskattningsåret 2005). Vet dock inte hur det blir under inkomståret 2005, men det blir nog inte lägre iallafall

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmm... är nog många förresten som inte vet hur hur mycket arbetsgivaren får betala för din lön. Ungefär dubbla bruttolönen brukar det blir med arbetsgivaravgifter och moms. Så tjänar du 25 000 får arbetsgivaren betala runt 50 000.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och moms.

hmm. det är väl ingen moms på lön när man är anställd? När man som tex konsult jobbar åt ett företag faktureras en summa + moms, men då separeras ingen arbetsgivaravgift. 30,89% är väl arbetsgivaravgiften om jag minns rätt, men då tillkommer ofta en del till tex försäkring och pension

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag inte ge mig in i en djupare diskussion för jag har bara fått det förklarat för mig. Men jag har är rätt säker på att arbetsgivaren betalar moms på de redan skattade pengarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska inte heller ge mig in i någon disukssion, men jag är i princip säker att så inte är fallet om den anställde har A-skattsedel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara såldae eller köpta varor och tjänster som är momsbelagda i Sverige. Momssatsen varierar beroende på typ av tjänst/vara mellan 25%, 12%, 6% och 0%.

 

En arbetsgivare momsar alltså INTE på lön till anställd, däremot om de köper en tjänst från någon med F-skattesedel måste denne betala in moms och då fakturerar han/hon arbetsgivaren för detta. T ex vid inhyrning av en konsult.

 

Hoppas det redde ut den frågan. Annars finns det mer information på www.skatteverket.se.

 

---

 

En arbetsgivare kan ersätta en anställd med upp till 1000 kr per år utan att betala arbetsgivaravgifter för det. För den anställde gäller väl de där ca 16000 i intjänade pengar under året (för jämkning).

 

Men om du tjänar mer än dem så måste du betala skatt på hela beloppet, även de under. Du kan inte tjäna 16000 från en och samma arbetsgivare utan att de får betala arbetsgivaravgifter för det.

 

Det här kanske ni redan har kontaterat, men jag fick inte ordning på om ni menade samma saker eller "gick om" varandra.

 

 

Jag har råkat i tillräckligt mycket skit med Skatteverket för att veta att det är bäst att plugga på det här. Skattereform!

Läs boken "Skattmasens manifest" (Mikael Wokander) för några riktigt ruggiga exempel.

 

/edgren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

nej. arbetsgivare betalar INTE moms på lön.

 

Arbetsgivaravgifterna är cirka 32 % som beräknas på bruttolönen.

 

Det innebär att om du tjänar 20000/månaden är arbetsgivarens kostnad drygt 26000 kronor. Med en skattesats på 31 % får du ut cirka 14000 netto. Således är arbetsgivarens inbetalningar till Skatteverket ungefär lika stora som de utbetalningar han gör till dig. Med detta som bakgrund så håller argumentet om att kostnaden är dubbelt så hög för arbetsgivaren jämfört med vad du får ut i handen. Men någon moms betalas INTE på löner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...