Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn vill inte starta upp.


danielf76

Rekommendera Poster

Hittar ingen forumdel som passar in på mitt problem. Men denna passar bäst in på början av mitt problem.

 

Hade problem att min dator var väldigt varm, enligt speedfan. 65grader på nätagget och 56/58 på mina diskar. Så jag tänkte montera in en extra fläkt. När jag tog upp datorn på bordet märkte jag att fläkten till nätagget inte snurrade, det var väldigt dammigt därinne och fläkten gick knappt att snurra med vanlig handkraft.

 

Kollade upp på detta forum huruvida det är smart eller osmart att byta en sån fläkt själv. Bytte fläkten, lödde kontakterna och allt funka som det skulle. Kände mig väldigt glad i hågen och kollade igenom inne i datorn och såg att kylfläns och fläkten till processorn var helt igendammad. Tog bort alla fläktar i hela datorn och dammade av dom. Tog en sväng med dammsugarn också. Nej, ingen direktkontakt med dammsugaren på någon komponent.

 

Passade även på att göra något åt allt kabeltrassel. Så nu ser det mycket snyggare ut inne i chassit. För att avlasta strömtillförseln till mina ide-diskar så har dom nu en egen (av dom två från nätagget) strömkabel, medans dvd/cd och satan är kopplade på den andra huvudströmkabeln. Så långt är allt bra.

 

Men när jag startar upp datorn händer ingenting. Det händer så mycket att fläktarna rullar, min lcd-panel (usb och fläktstyrning) lyser, satadisken jobbar (låter), jag kan ta ut skivan från cd:n (secondary slave) men inte dvd:n (secondary master). Dvd:n lyser. Man här liksom att datorn drar igång på alla cylindrar, men inte det där bipet som det brukar/ska vara. Jag får ingen signal till skärmen. Så jag ser inte om den över huvud taget jobbar. Har testat både moderkortets grafikkort och det "externa grafikkortet", har testat flera olika skärmar också.

 

Har även testat att koppla bort ide-diskarna, xp ligger på satadisken. Har testat att byta kopplingsschema på strömkablarna också. Men samma sak hela tiden. Ingen signal till skärmen och jag kan inte stänga av datorn med strömknapparna. Det är sladd ur som gäller.

 

Någon som har förslag på hur jag ska gå tillväga för att lösa detta? Fick ett tips av grannen att oftast är det minnet som har lagt av. Men det har jag inte rört så det låter inte som det skulle gälla mitt problem.

 

Hoppas inte den långa texten avskräcker, vill hellre skriva för mycket än för lite fakta om vad som hänt och vad som inte händer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen löser inte detta problem, men jag råkade ut för samma symptom igår. Datorn startar..nästan. Allting surrar igång (fläktar o diskar), DVD'n går att öppna o stänga, men.. Bildskärmen säger att den inte får någon signal, Tangentbordet reagerar inte om jag t.ex. trycker på CapsLock (lampa som tänds) och inget sedvanligt uppstarts-pip från datorn. Dock gick den att stänga av genom att hålla inne strömbrytaren i ~30 sec.

 

Lösningen på mitt problem var att resetta CMOS.

Skulle du pröva det, glöm inte att ändra datum/tid i antingen ditt OS eller i BIOS. Glöm heller inte att ställa in inställningarna för din CPU (själv blev jag nedgraderad en sisådär 1GHz..).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är villig att testa vad som helst. Dock vet jag inte hur man resettar cmos. Vad händer om man inte ändrar datum/tid? Mer än att det är irriterande att det inte stämmer?

 

 

Det jag annars är inne på är att slakta hela burken. Ta bort varenda komponent och trippekolla att allt sitter ordentligt fast och endast montera dit absolut mest nödvändiga delar för att det ska funka.Så får diskar, cd-spelare och tv-kort fyllas på allt eftersom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla bort allt utom det mest centrala (processor, minne, och grafikkort). Detta är allt en dator behöver.

 

Strömkabeln till datorns baksida kan också vara bra och du behöver skärmen inkopplad för att kunna se nått.

 

Nu ska det komma upp ett meddelande om att "tangentbord saknas tryck F1 för att fortsätta..." eller nått sånt.

 

Om inget syns på skärmen så har du uteslutit en hel massa felkällor. Om något syns så har du uteslutit de mest centrala delarna.

 

Liknande probelm uppstår om grafikkortet/minne/processor saknas eller sitter dåligt. Moderkortet brukar visserligen pipa "upptaget" men man vet aldrig

 

[inlägget ändrat 2005-03-30 14:46:37 av softstate]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur du resettar CMOS kan du läsa i din moderkortsmanual. Oftast är det att byta plats på en bygel/jumper i några sekunder (för att sedan sätta den på sin ordinarie plats).

Ang. datum/tid..ptja.. Jag skulle nog inte vilja ha felaktigt datum eller tid - men det är ju enkelt justerat. Har du windows så är det bara att dubbelklicka på klockan nere till höger och sedan ändra både datum och tid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat att resetta cmos. Hjälpte inte. Nätagget är jag nästan hundra på att det funkar. Men det känns som att processorn inte jobbar. Hur kan man kolla ifall det är processorn som är paj eller ifall det är moderkortet som är paj? Har letat mig runt på forum och alla verkar vara överens om att en trasig processor förstör moderkortet och tvärtom.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätagget är jag nästan hundra på att det funkar

 

Hur kan du vara det efter att du har varit inne och lött i det?

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

jag lödde bara dom två kablarna som går till fläkten.

 

Nätagget är testat i annan dator och funkar. Har nu köpt nytt minne, nytt grafikkort. Funkar fortfarande inte.

 

Har en reservburk som jag testar på. På reservburken funka det med mitt nätagg, grannens grafikkort och ett sd-ram. Men inte med mitt ddr-minne eller grafikkort. Har nu testat med nya minnet, gamla minnet och mitt nya grafikkort, funkar fortfarande inte. På någon av burkarna. Får helt enkelt ingen signal alls till skärmen att bios startar upp.

 

Nytt moderkort och processor nästa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Vill bara meddela att burken nu funkar igen. Det var helt sonika moderkortet som gått åt fanders. Så summa summarum så har jag nu ett grafikkort över, och fått lite mer ram i burken. :-)

 

Jo jag kör på det gamla nätagget som jag själv lödde in en ny fläkt i.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...