Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

problem med att importera dv-film i Premiere


arndegotia

Rekommendera Poster

hej alla!

är helt grön på dehär med redigering av film, och ja har egentligen två problem:

jag får inte över filmen från min DV kamera till datorn.

jag har kopplat kameran från DV-utgången (som är en mini-usb) till fire-wire (IEEE 1394) ingången på datorn. man ska kunna köra "Capture" i mitt program adobe premiere 1.5 och få över materialet, men det funkar inte. vet inte riktigt hur en sån där fire wire port fungerar, behövs en drivrutin till den eller? iallafall när jag försöker köra capture står det bara "capture device offline". jag antar att min capture-device är kameran, men den är inkopplad och påslagen, och jag har provat alla olika lägen. hur ska jag föra för att importera materialet?

jättetacksam för svar snarast,.

//jonathan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jerry niemi

Dv-utgången på din kamera är ingen mini-usb. Antingen är det Dv eller eller så har du ingen Dv-utgång...

 

Nej, du skall inte behöva installera något för att få det att fungera. Eftersom du använder XP borde kameran "ploppa" upp där så fort du slår på den. När den väl dykt upp bör en liten ruta mitt på skärmen dyka upp där XP frågar vad du vill göra med din "device".

 

Om den inte dyker upp, kan det bero på:

 

Fel på firewire-kabeln.

Fel på firewire-kortet i din dator.

Kameran i fel läge, den skall stå i uppspelningsläge, inte inspelning.

 

 

Rent generellt kan jag av erfarenhet säga att det är ytterst sällan problem som detta beror på Premiere. Oftast är det handhavandefel, windowsfel, eller ett rent hårdvarufel.

 

Hoppas du hittar felet!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...