Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mina båda datorer har samma IP adress


Starwalker

Rekommendera Poster

Hej! Jag har 2 problem!

 

1. mina 2 datorer har samma IP adress!!! :s mycket konstigt.

Har kollat på www.whatismyip.com.

När jag har kollat där från båda datorerna så har den visat samma ip adress. Jag har varit inne på kommandotolken och skrivit in ipconfig och då får jag bara ip adressen från routen.

 

2. När jag och en kompis ska spela (hemma hos mig (båda datorerna)) så lägger jag upp en server på lokalt nätverk. Men han hittar inte min server och vi har testat med att stänga av brandväggen. Vi har testat å skriva in IP adressen som vi fick från routern men han hittar inte.

 

Vad är det som är fel???

 

HJÄLP SNÄLLA!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mina 2 datorer har samma IP adress!!! :s mycket konstigt.

Har kollat på www.whatismyip.com.

whatismyip.com visar inte dina datorers IP-adress, den visar den IP-adress som routern närmast internet har. Om bägge dina datorer sitter bakom samma router kommer de bägge att ge sken av att de är routern när de är ute och surfar.

 

Jag har varit inne på kommandotolken och skrivit in ipconfig och då får jag bara ip adressen från routen.

Det är den IP-adress dina datorer har, om bägge visar samma adress där så har du problem.

 

Din andra punkt förstår jag inte riktigt, så den kan jag inte hjälpa dig med.

Kan du pinga servern? Har den en IP-adress i samma nät (dvs, om din andra datorer heter 192.168.0.3 resp. 192.168.0.3, heter då den nya server också något som börjar på 192.168.0.?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad ska jag göra då om båda datorerna visar samma IP adress på kommandotolken och www.whatismyip.com .

 

Kan det vara så att bredbandet bara tillåter en IP ????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad ska jag göra då om båda datorerna visar samma IP adress på kommandotolken och www.whatismyip.com .

Byta IP-adress, hur har datorerna fått sin adress nu?

 

Två datorer på samma nät kan inte ha samma adress punkt, om du får flera IP-adresser från din bredbandsleverantör eller inte beror på vad du har för bredband, får du bara en så förväntas du skaffa dig en router (dvs bredbandsdelare) eller aldrig använda mer än en dator åt gången.

 

Fast jag tyckte du skrev att du hade en router, då är det vanligtvis den som delar ut IP-adresser till datorerna på insidan, inte bredbandsleverantören. Så länge datorerna sitter bakom en router som kan du ha flera hundra datorer och ändå bara en IP-adress från bredbandsleverantören.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visar bägge burkarna samma IP så aktiverar du routerns DHCP-funktion och ställer om burkarna till "erhåll IP-adress automatiskt"

 

I CMD-rutan skriver du sedan IPConfig /Release och därefter IPConfig /Renew på bägge. Då ska de ha olika adresser, gissningsvis 192.168.X.XXX

 

Vad gäller att hitta servern, så står den helt klat "innanför" routern och den maskinen har då en 192.168.X.XXX-adress. Adressen till servern anges då till den 192.168.X.XXX-adress du satte upp servern på.

 

Glöm allt när det gäller www.whatismyip.com i det här sammanhanget. Dom ser alltså bara den externa adress routern använder. Vad routern har hand om (i de flesta fall upp till 256 maskiner!) syns helt enkelt inte utifrån och är både oåtkomligt och irrelevant...

 

För att underlätta vidare felsökning: Vilket spel rör det sig om och kan man spela det på en server?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för hjälpen, ska kolla upp det nu om det funkar.

 

Det gäller alla spel. Men det har funkat innan å spela mot varandra. Det tycker jag är skit konstigt! :s

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Starwalker skrev:

Jag måste vara ****** blind! Jag hittar *** inte CMD-rutan. vart ligger den?

 

Kommandotolken?

 

Start/Program/Tillbehör/Kommandotolken

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

[inlägget ändrat 2005-03-29 21:19:31 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...