Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp!!!


mkrona

Rekommendera Poster

Vill ha hjälp med att ställa upp en ekvation... om jag i det aktuella fallet har 18.400 kronor... hur många dagar tar det då innan, med en daglig ökning på 2%, jag har 100.000? Alltså varje dag ökar beloppet med 2%... efter en dag har jag sålunda 18.768, efter två 19.143!

 

Hur ställs en sådan ekvation upp?

 

/Mikael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack lillen_009... kan du bara förklara (för denne vad beträffar matematisk logik, men dock ej all logik) vad tecknet efter 1.02 och före x är för ett tecken... kan du också ställa upp ekvationen i kommande led så att jag kan se hur du når lösningen?

 

Återigen... tack!

 

/MK

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tecknet ^ betyder "upphöjt till".

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

18.400*1.02^x=100.000

1.02^x=5.43

x*lg(1.02)=lg(5.43)

x=lg(5.43)/lg(1.02)

x=85

 

(Med lite avrundningar förstås)

[inlägget ändrat 2005-03-29 20:08:57 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska förklara lite:

 

Summa*förändringsfaktor^tid=slutsumma

18400*1,02^x=100000

 

ger

 

1,02^x=(100000/18400)

x = log(100000/18400)/log1,02

x=85,48

 

 

(kontroll: 18400*1,02^85,48=99991 (fel pga att 85,48 är avrundat)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan kolla uträkningen med hjälp av din lilla miniräknaren (Kalkylatorn)som finns i Windows på följand sätt:

 

Klicka in 18400, klicka på gångertecknet, skriv in 1,02 , klicka på likhetstecknet, klicka på likhetstecknet, klicka på likhetstecknet, klicka på likhetstecknet o.s.v.

När du gjort detta 86 ggr så kommer du över 100000.

Jobbigt värre!

 

Bättre då att använda den avancerade Kalkylatorn

Då blir det som följer nedan.

 

18400 * ( 1.02, sedan knappen XY, sedan talet 86 ) =

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan kolla uträkningen med hjälp av din lilla miniräknaren (Kalkylatorn)som finns i Windows

Det är nog bättre att använda målsökaren i Excel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, målsökaren i Excel är nog bra, men han sa inget om att han hade Excel på burken, eller ens att en dator skulle användas.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, målsökaren i Excel är nog bra, men han sa inget om att han hade Excel på burken, eller ens att en dator skulle användas.

 

NÄ, inte att han hade Windows och kalkylator heller :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! jag har en matteuppgift som jag behöver hjälp med ... det är uppgift nummer 24 på länken..

Tack på förhand! :)

 

http://65.54.233.250/cgi-bin/getmsg/nadiamatte2.jpg?curmbox=F000000001&a=e1c918cc4248892f0d911aad8fb8c3f6&msg=MSG1112712716.23&start=213242&len=693547&mimepart=4&disk=65.54.233.73_d523&login=nadia_nad87&domain=hotmail%2ecom&_lang=EN&country=SE

 

/Nadia

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-05 19:39:17 av nadia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bättre om du startar en ny tråd om du har en fråga.

 

Tyvärr kommer jag inte till någon uppgift via länken.

 

/Vanja

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! jag har en matteuppgift som jag behöver hjälp med

Hoppas inte det här inlägget resulterar i ytterligare en korspostning av den där texten... Anyway, man kan infoga bilder med sina inlägg på eforum, det är mycket bättre än att försöka skicka länkar till din hotmail-brevlåda (där ingen lär komma åt bilden med mindre än att du delar ut ditt lösenord och det får du inte göra).

 

Ett annat tips om man vill ha hjälp med ett problem är att man visar vad man har försökt göra själv så att folk kan ge tips på vägen eller förklara var du tänkt fel. Eforum är ju ingen hemläxetjänst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här på Eforum finns det vissa regler för att alla ska trivas. Framförallt så kan det vara bra att tänka på detta:

3. Tänk på att hålla dig till ämnet. De allra flesta här söker svar på sina frågor, lösningar på sina problem och kontakt med likasinnade. Svara, följ upp och förtydliga. Känner du att du har andra saker på hjärtat är det ofta bättre att starta en ny diskussion.

 

4. Frågor du vill ställa eller ämnen du vill diskutera ställer du i ett (1) forum, det vill säga repetera inte samma inlägg i flera forum. Dessa så kallade korspostningar höjer oftast inte chansen att få svar utan verkar snarare som ett irritationsmoment. Korspostningar kommer helt sonika att tas bort från överflödiga forum.

 

Så en ny fråga skrivs som en ny fråga (välj t ex Skriv inlägg i vänsterkolumnen) och inte som ett svar i någon annans tråd och skrivs endast en gång.

 

Jag har tagit bort din fråga från de andra trådarna.

 

Cecilia - Moderator för Matematik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men grejjen är den att det inte går att skapa ett nytt inlägg eller en ny tråd ... Jag vet inte varför, men det kanske är något problem med sidan, så det kan jag inte hjälpa. Därför har jag valt att söka hjälp såhär istället, men såfort det funakr ska jag skapa en ny tråd ... det är ju alltid det bästa!

Hoppas att du förstår dig på mitt problem, det var inte meningen att hoppa in överallt .. !

 

 

Så som sagt, jag behöver hjälp med en uppgift som har med integraler att göra (man ska beräkna längden va en båg) ... Jag har tidigare försökt att bifoga filen men den var för stor för att bifogas. Men nu har jag i alla fall fixat det ... (skrivit över den på word och klistrat in bilderna)

Tack!

 

/Nadia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grejjen är den att det inte går att skapa ett nytt inlägg eller en ny tråd

Skulle du kunna förklara vad du gör och vad som händer, så att vi kan meddela IDG om det är något fel på deras sida.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj ... det var inte meningen att det inlägget skulle skickas ... :S ... men men jag skriver om uppgiften här och nu ... den som jag gjorde var antagligen också för stor ...

 

Jag vet inte vad problemet är. Kan endast skriva inlägg genom att besvara på andras, om du förstår vad jag menar. Det är därför jag gör som jag gör.

 

 

MIN UPPGIFT:

Berg- och Dalbana

En sektion av en berg och dalbana består av tre parabelformade delar AB, BC och CD.

Punkten A har höjden 30m och banan lutar där 10 grader.

Punkten B har koordinaterna (8, 10)

Punkten C har koordinaterna (11, 10)

Punkten D har höjden 35. Lutningen är där 0.

 

Bestäm den sammanlagda längden av de tre kurvbågarna.

 

*(Längdenheten är meter)

 

Om det är någon som vill ha bild och så, kan jag skicka uppgiften genom min hotmail ... min adress är: nadia_nad87@hotmail.com

Skriv till mig så skickar jag den =)

 

[bild raderad 4/6/2005 8:54:44 PM av nadia]

[inlägget ändrat 2005-04-06 20:55:58 av nadia]

[inlägget ändrat 2005-04-06 20:57:47 av nadia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad problemet är. Kan endast skriva inlägg genom att besvara på andras, om du förstår vad jag menar. Det är därför jag gör som jag gör.

Det är klart att du inte vet vad problemet är, det får ju IDG reda ut. Men kan du tala om för mig vad som händer när du gör så här:

I vänsterkolumnen trycker på Skriv inlägg.

Om det överst kommer upp en text Välj ett forum ur listan, väljer Matematik

Skriver i en rubrik (t ex Test)

Skriven in ett inlägg (t ex Test)

Trycker på knappen Skapa inlägget

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte göra allt det där, för när jag trycker på "Skriv inlägg" så kommer det inte upp något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för webbläsare, Internet Explorer eller någon annan?

Vad har du för version (Hjälp - Om)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Tack så jätte mycket för det Alex =) Men nu har det visat sig att jag inte kan ha den uppgiften pga. olika saker. så jag har fått byta uppgift.

Jag har löst den, men behövde lite hjälp med tolkningen på olika formler. undrade om jag kunde få hjälp med det ... ?

 

skriver uppgiften här nedan ... Tack =)

 

UPPGIFT:

Undersök följande modell för hur en epidemi sprids i en befolkning.

Först införs några beteckningar:

 

N = antalet individer i populationen

M(index k) = antalet mottagliga efter k veckor

S(index k) = antalet smittsamma efter k veckor

I(index k) = antalet immuna efter k veckor

d = sjukdomens varaktighet i veckor

k = konstant som beskriver hur lätt sjukdomen smittar

 

Sedan kan man formulera den matematiska modellen:

 

M (index k+1) = M(index k) - k * S(index k) * M(index k) (1)

S(index k+1) = S(index k) + k * Sindex (k) * M(index k) - S(index k)/d (2)

I(index k+1) = I(index k) * S(index k)/d (3)

 

Tolka först modellens ekvationer i ord!

 

OBS! k har i detta fall två olika betydelser. Står det som index är det veckor, annars är det en konstant some beskriver hur lätt sjukdomen smittar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...