Just nu i M3-nätverket
Jump to content

komma åt "mina dokument" på en hårdisk tagen ur en laptop.

m.wilen

Recommended Posts

hej!

jag har ett problem det är nämligen så att en vän har spillt vatten i sin laptop och den har stendött, däremot så har jag nu plockat ur hårdisken och koppalt in den till min dator för att kopiera över en del dokument innan den skickas in på service. min dator hittar hårddisken och den är inkopplad via usb.

nu är det så att min vän har sparat allting i "mina dokumennt" mappen och just denna verkar vara skyddad. fins det något sätt att komma runt detta?

jag lästa någonstans att man måste ändra tillgängligehetn eller så att andra kan kola i mina dokument mappen och för att göra detta så måste man starta upp windows i felsäkert läge och logga in som administratör. detta kan bli en aning bökigt så fins det något annat smart sätt som sagt?

tacksam för svar!

/marcus

hej!

vet ej vilket operativsystem du har, men antar att du har Win2000 eller WinXP. jag tror inte att du behöver starta i felsäkert läge. om du startar datorn som vanligt och loggar in som administratör, ska du ha fullständiga rättigheter på din dator. för säkerthets skull kan du högerklicka på Mina dokument och sedan på fliken "säkerhet". kontrollera så att du har fullständiga rättigheter ikryssat.

om fliken "säkerhet" inte syns, måste du bocka av "enkel fildelning" under verktyg-->mapp alt.-->fliken visning.

lycka till!

Stefan Eklinder
nu är det så att min vän har sparat allting i "mina dokumennt" mappen och just denna verkar vara skyddad. fins det något sätt att komma runt detta?

Skyddad, hur?

Lösenordsskydd?

I så fall kan du säkert få lösenordet av din vän, eftersom du räddar vännens info som denne har lagrat där.

jag lästa någonstans att man måste ändra tillgängligehetn eller så att andra kan kola i mina dokument mappen och för att göra detta så måste man starta upp windows i felsäkert läge och logga in som administratör. detta kan bli en aning bökigt så fins det något annat smart sätt som sagt?

Är det XP din vän har så kan lösningen vara den här du är ute efter:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;308421&sd=tech

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

förlåt jag glömde.

ja det är windows xp.

så här är det , jag har kopplat in den andra hårdisken via usb in i min data. den hårdsken komer fårn en anan laptop som det spillts vatten i, med andra ord kan det bli svårt att staraat den i felsäkert läge då den inte startar alls. men okej kan jag boota från den trasiga datons hårdisk via usb?

problemet är näg jag sak ta mig in i min väns mapp under "documents and settings" då står det abra åtkomst nekd. och det är i den här mappen allt ligger sparat. och det är itne så att den frågar efetrlösenord eller så...

jag vet inte om jag gjort saker klarare.

/marcus

Ett långskott, kanske värt ett försök.

Prova skapa en användare med administratörs rättigheter. Användaren ska ha samma namn och lösenord som din vän hade på sin bärbara.

/Mats

Mr Andersson

Logga in som administratör på din dator. Det kontot har alltid fullständiga behörigheter (jag är inte säker på att det fungerar med ett konto som har samma behörighet som administratör eller är medlem i gruppen administratörer).

Snälla: Gör som Stefan E föreslår. Var tålmodig, skriv ut sidan från MS och följ den slaviskt! Det funkar perfa, jag har gjort det själv...

Beror det inte lite på vad det är för filsystem?

Är det ntfs så borde det väl bara att bli ägare till mappen? eller har jag missuppfattat problemet ?

tack allihopa!

jag läste funderade och sökte lite till så lyckades jag lösa allt till slut.

jag loggade slutligen in som dministratör fixade lite och blev ägare till mappen det löste problemet.

/marcus

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...