Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ATA -disk kraschad => HUR rädda förlorad data????


sudden54

Rekommendera Poster

:thumbsdown:

Operativet lade av och där sitter jag med en hårddisk som innehåller skannade bilder (ex-hustrun tog med sig vid skilsmässan...) - som jag själv gjort - jag vet att de finns där i den fördömda sökvägen "mina dokument \ my scans " .

Har försökt sätta disken som slav men ATA-diskar går inte att bygla över huvudtaget. Så vad göra ? Det finns företag som kan ta fram filerna för 5000 kr minst...

 

Finns det nån som vet hur man kan rädda filerna?

 

Hoppas på er! Lasse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATA diskar går jätte bra att bygla om till slave, offtast så sitter byglarna brevid IDE kontakten. Diskanra brukar vara markerade med ett S för slave och M för master samt C för cabel select.

 

Alla diskar ska gå att bygla om så det ska inte vara någott problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser så ut, det finns pinnar men de är inte byglade överhuvudtaget Enligt supportfolket känns diskarna av utan bygling? (jag har två diskar, 250 Gb på varje)

Det borde gå att ta reda på om det går att tvinga på operativet en byglad disk? ??

 

Lasse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vanligaste inställningen när det inte sitter några byglar på är att disken är slave, men det kan variera mellan olika fabrikat. Du har inte lyckats hitta något byglings-schema på disken? det brukar kunna sitta på etiketten på ovansidan av disken.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde gå att ta reda på om det går att tvinga på operativet en byglad disk? ??

 

Är disken krashad eller inte? Eller är den bara glapp eller felbyglad? Ger den konstiga Ljud ifrån sig?

 

Det ser så ut, det finns pinnar men de är inte byglade överhuvudtaget

 

Barracudor behöver ingen bygling, utan upptäcks utan byglar som master(har jag för mig) .

 

Säker på att du inte har SATA diskar?

 

Om den är krashad så låter det som kollektivt självmord att försöka lägga på operativ igen...

 

koppla den till en annan dator o se ifall det finns något kvar av filsystemet. Gör det det så kopiera o hoppas på det bästa. Om den inte startar alls så är det nog ganska kört...

 

Jag har dock varit med om att en liten del av hårddisken fått skador, och man har kunnat köra chkdsk (scandisk) för att markera omdråden som skadade och därmed kunnat använda disken igen.

 

 

Lycka till!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo - det är SATA - diskar. ("satans?")

och jag loopas tillbaka till en skärm som föreslår omstart i felsäkert läge (3 varianter av detta) samt senast fungerande windowsuppstart. INGET av dessa funkar, Supportsamtal råder mig till att trycka F10 i uppstarten - vilket ger en skärmbilde med info om att "nu kör vi ominstallation" och därvid startar det formattering. MEN då kommer jag att tappa alla filer.

Så min idé var att sätta disken som slav i en annan dator med samma operativ. Det som då hände var att operativet inte gick igång utan det hittade min disk med dess felaktiga/saknade filer och ville börja reparera.

Så vad göra...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Det som då hände var att operativet inte gick igång utan det hittade min disk med dess felaktiga/saknade filer och ville börja reparera.

Så vad göra...

Lustigt att andra datorn inte bootade på vanliga hårddisken. Kolla i den datorns BIOS bootordningen och se till att ful-hd:n inte finns i början.

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Hårddiskar & Lagringsmedia

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...