Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Grafikproblem med Toshiba Satellite L10

Tobias1984

Recommended Posts

Utan att ha gjort några maskinvaruförändringar på min dator förutom att återinstallera programvaran till pekplattan så började datorn att bete sig märkligt genom att skärmen började se ut som på bilden samt att datorn hängde sig och man var tvungen att stänga av datorn med av/på knappen. För några dagar slängde jag in mer minne i datorn (från 256 original till nuvarande 768) och den krånglade inte efter det. Vad har hänt? Hur kan man lösa detta?

/Tobias1984

[bild bifogad 2005-03-28 20:01:46 av Tobias1984]

694646_thumb.jpg

Definitivt maskinvaruproblem. Något har hänt när du satte i mer minne, maskinvarufel brukar bero på senast gjorda maskinvaruförändring. Hoppas inget gått sönder.

Det kanske hjälper att ta bort det nya minnet. Kan vara så att minnet glappar pga damm mellan kontaktytorna. Kontaktspray eller rengöring hjälper.

Verkar annars som något problem med grafikkortet, skärmen eller anslutningen mellan dem, eftersom problemet upprepar sig så symetriskt (udda rader på udda kolumner visar fel segment)

Jag tog ut den minnesmodulen som jag hade satt i datorn så att det bara var den ursprungliga modulen kvar. Jag avinstallerade även pekplattans programvara, inte för att jag tror att den på något vis har med detta problemet att göra. Men felet återkom även efter detta, vilket förstås gör mig sur. Vad ska man göra nu? Är det bara att lämna in till service eller nåt?

Köpte ju datorn för två veckor sen... kul värre :(

Om datorn är helt ny så kan det mycket väl vara ett fabrikationsfel. Skruva ihop den och lämna in på garantin. Om felet visar sig beror på fysisk åverkan så får du betala felsökning, men då får du ju också veta vad felet är och kan sova på nätterna.

• 2 weeks later...

Nu har jag fått tillbaka datorn från servicen. De påstod att de hade bytt moderkortet, kan man våga stoppa i minnet igen? Minnet ska ju passa...

MVH Tobias

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...