Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ursäkta korkad fråga men...


Mae

Rekommendera Poster

...men vi har strul med parabolen.

Den har två huvud men ena kabeln är helt av.

Vi har två boxar till Tv:n

Den ena är Canal Digital (som fungerar) och den andra är Viasat som vi inte får igång. (ingen signal)

 

Misstänker att det är kabeln som spökar men är ej säker.

Så min fråga är:

Har Viasat och Canal Digital varsitt huvud???

 

Vidare, finns det någonstans en schematisk bild om hur i hela fridens man kopplar ihop båda boxarna och videon??

Följer jag Digitals anvisningar så får vi Canal Digital på ALLA kanaler.

 

Ettan, tvåan och fyran har canal digitals bild (dålig) men med ljudet tillhörande ursprungskanalen.

Vi har heller ingen texttv..

 

Mae (som drar sitt hår just nu)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men vi har strul med parabolen.

Den har två huvud men ena kabeln är helt av.

Vi har två boxar till Tv:n

Den ena är Canal Digital (som fungerar) och den andra är Viasat som vi inte får igång. (ingen signal)

 

Misstänker att det är kabeln som spökar men är ej säker.

Så min fråga är:

Har Viasat och Canal Digital varsitt huvud???

 

Huvudet i mitten på parabolen är för Thorsatelliten där Canal digital sänder ifrån och huvudet som sitter på sidan är för Sirussatelliten och Viasat. Och då är det alltså kabeln till huvudet som sitter på sidan som är av. Byt kabeln eller reparera den. Den finns skarvhyslor och sånt att köpa.

 

Ettan, tvåan och fyran har canal digitals bild (dålig) men med ljudet tillhörande ursprungskanalen.

 

Med dålig bild menar du väl att det blir mosaik i bilden va? Blir den suddig så tar du 1,2 och 4 via det analoga nätet. Och isåfall har du en vanlig tv-antenn också. Kan du se några andra kanaler?

 

Vidare, finns det någonstans en schematisk bild om hur i hela fridens man kopplar ihop båda boxarna och videon??

 

Det vet jag inte och något vettigt svar från Canal digital kan du inte förvänta dig för de ser rött när du nämner Viasat och viseversa. Men att använda en grenscartkabeln från videon och koppla båda boxarna till den borde fungera. Den boxen du har igång skickar signalen till videon. Du kan således inte ha båda boxarna igång samtidigt. Ställ videon på AUX-kanalen så får du signalen från boxen som är igång.

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

Bloggera mera! Jag gör det på "http://bosse.bloggar.nu"

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-28 14:37:16 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!!

 

Då var det som vi misstänkte med kabeln.

 

Kan vidare tala om att jag kopplade trots allt in Viasatlådan i övrig apparatur.

 

Nu har vi marksänd etta, tvåa och fyra igen. Och då även texttv.

 

Återstår reparation av kabeln ute vid parabolen.

 

Den är helt av invid fästet. Precis som om någon har klippt av den med sax.. :-(

 

Vi har också signal till videon via "nollkanalen"

 

Vi skruvar vidare.

Tack igen för hjälpen!!!

 

:thumbsup:

 

Mae

 

[inlägget ändrat 2005-03-28 14:39:17 av Mae]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidare..

Nu var jag ut och tittade igen på tallriken.

 

Ursprungsproblemet är att det kom en och satte motor på parabolen.

Och vi med detta fick en annan box.

Den är nu trasig och vi tog fram det gamla igen.

Inte använt på drygt ett år.

 

Förut satt parabolen på väggen med i samband med motormontering så flyttades den iväg en bit och sitter på ett grovt järnrör.

 

Nu när jag var ut och kollade hur vi skulle skruva vidare så ser kontakterna in till huset så här:

En där det står rec.

Och en där det står ldn (eller nåt sånt)

 

Båda kontakterna är upptagna.

Rec går in till huset och ldn går till den ena parabolhuvudet.

 

Hur får jag då dit "viasathuvudet"??

 

Ska man sammanfoga "viasat" med "digital" kabeln??

 

Eller ska det vara tre kontakter in??

 

Misstänker att gubben som var här och monterade motorn har kopplat bort ursprungsdosan..

 

Mae

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har parabol med två huvuden utan motordrift och har en tv-annten på taket så drar du in och kopplar kablarna så här:

 

1) En kabel från mitthuvudet till Canal Digitalboxen och kabeln från huvudet på sidan till Viasatboxen. Från videon en scartkabel med två urtag i andra änden där du koppalr in scartkablar från digitalboxarna. Och scartkablar från digitalboxarna till scarturtagen i tv:n. Om jag tänkt rätt så ska du nu kunna se på vilken kanal du vill och även kunna spela in den kanalen du tittar på.

 

2) Du har ju 1, 2 och 4 från satelliterna men vill du tvunget ha dom analogt också via antennen och kunna spela in 1,2 eller 4 analogt samtidigt som du tittar på en satellitkanal så gör så här: En kabel från tv-antennen till "in" på videon och en kabel från "out" på videon till "in" på tv:n.

 

Ska du spela in en satellitkanal så slår du på aktuell digitalbox och sätter videon på AUX. Ska du spela in 1,2 eller 4 från antennen så får du lagra dessa kanaler på videon och ställa in rätt kanal innan inspelning.

 

Själv hade jag använt alt. 1 då du visserligen inte kan se en kanal och spela in en annan men eftersom det analoga marknätet ska släckas inom några år så hade jag skippat antennen och minskat antalet sladdar eftersom du har satellitsändningar med 1,2 och 4.

 

Ps: Nu drar jag iväg till jobbet och återkommer inatt... lycka till med kopplandet!

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

Bloggera mera! Jag gör det på "http://bosse.bloggar.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttar tråden till....hemmabio.

 

Tror nog att en digitalbox är en nödvändig del i ett hemmabiosystem.

 

/T

Moderator för TV-kort

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...