Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WLAN och säkertsurfande?


lakris-loppan

Rekommendera Poster

lakris-loppan

Hej hej!

Jag är lycklig (?) nybliven ägare av ett tradlöst nätverk och skulle nog behöva lite mer info om hur det ligger till med säkerhet osv. Vad jag kan första (sa som det star beskrivet i mina papper och checka intruktionsböcker) kan man välja att ställa in säkerheter pa tre olika nivaer. Min fraga är da, vad det ger för effekter med dessa tre olika nivaer? Och hur kan man vara nagorlunda säker pa att ingen sitter och surfar med när jag är ute pa nätet?

Alltsa - en grönis i WLAN djungeln - skulle behöva ett par säkerhetstips. Finns det nagon som har ett par pa lager, sa skulle jag bli väldigt glad.

/l-l

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan inget om trådlösa nätverk, men jag skulle föreslå att du

skaffar brandvägg och antivirusprogram,det finns alldeles

säkert andra här på eforum som kan betydligt mer om trådlösa

nätverk än vad jag kan.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan

hmmm...ja pa den fronten är jag rustad sa det räcker tror jag....fast man aldrig kan vara säker ;-) Har F-secure internet security 2005 och en radda med anti-spy-wareprogr tex spybot och adaware. Det jag funderade pa var främst krypteringen... vilken skillnad det blir (niva av säkerhet och även surf-standard) när man väljer 64, 128 eller 256.

Tjolahopp!

/l-l

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Det man ska göra när man sätter upp sitt trådlösa nätverk för att få det någorlunda säkert är att byta lösenord i router/AP:n, byta SSID och dölja det, aktivera kryptering, den kryptering som man bör köra är WPA. Om du kör DHCP så rekommenderar jag att du inte kör standard serien (192.168.0.x), byt ut nollan mot annan siffra och se till att sista siffran börjar på något annat än standard den med (standard=2). Det är säkrare att avaktivera DHCP och använda fasta addresser. Du kan även låsa mac-addresser så att man bara kommer åt det trådlösa om man har en av dig godkänd dator. Gör du allt det här så kommer du att vara så skyddad du kan med vanliga hemanvändar-produkter.

 

Krypteringen kommer antagligen inte att slöa ner ditt surfande men däremot så kan det gå långsammare att flytta filer mellan datorer i nätverket.

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan

Tack för svaret Mattias! Väldigt bra! Det här WPA har jag försökt mig pa men da gick det helt plötsligt inte alls att surfa. Vad innebär WPA egentligen (är inne och tassar pa ett omrade där jag inte riktigt är hemma jsut nu känner jag)... Jag har (tror jag ...hmmmm) ingen fast ip-adress....? ojoj...säkert manga dumma fragor här...men fragar man inte far man inget veta...

/l-l

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ojoj....säkert många dumma frågor här,men frågar man inte

får man inget veta

 

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

 

hihi...nä det är sant och tur för mig ;-)

/l-l

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Använder du dig av en router eller är det en accesspunkt? Märke på router/ap och nätverkskort?

 

WEP var den första krypteringen som kom för trådlöst men den visade sig enkel att knäcka så efter det så släpptes WPA vilken är svårare att knäcka. WPA är alltså helt enkelt krypteringen.

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan

aha...ja jag har en router, tror jag bestämt. En D-link DI-624+ och är uppkopplad via ett kabel modem som heter Motorola SBV4200E Voice Over IP. Sen har jag en D-link airPlus DWL-G650 Wireless cardbus Adapter...

/l-l

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök här på e-forum. Det finns massor av trådar där detta ämne behandlas. Jag har själv varit delaktig i ett flertal så om du söker på trådar där jag finns med så hittar du mycket info (inte bara mina inlägg utan även andra medlemmar som är duktiga och smarta).

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...