Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hjälp, går det att av-partionera/formatera?

Rodolfo

Recommended Posts

Installationsprogrammet för Windows XP blåste båda mina partioner när jag skulle installera XP på den ena. Den andra partitionen(hårddisken) var min säkerhetskopia :-( .

Jag har ej installerade XP så jag har två partitioner som ser ut att ha "allt" utrymme ledigt.

Kan jag på något sätt återskapa informationen?

Bo L Sjevik

Om partitionen inte är formatterad kan det gå att rädda med Ontrack Recovery.

Annars får man lämna in hårddisken för att för att få den avläst för dyra pengar.

Bra tips!

Tyvärr verkar programmet inte finnas på lager & är alltför dyrt. Lutar åt att anlita experthjälp... :-(

skeftnyckel

Det finns faktiskt några sätt till men nu börjar det bli lite avancerat. Försök placera hårddisken eller diskarna på samma sätt som de var från början (med ett fungerande system). Gå in i BIOS och be datorn starta från CD-skivan, stoppa i XP-cd:n, boota upp, när välkomstsidan kommer upp trycker du R för att starta återställningskonsollen skriv in administratörslösenordet när detta kommer upp(gäller inte Home edition här trycker du bara enter). Du är nu ute i ett slags dos-fönster och har möjlighet att använda kommandon som Bootcfg vilken letar över alla hårddiskar efter windowsinstallationer, hittar den några försöker den reparera Boot.ini, Chkdsk kontrollerar och reparera fel på hårddisken (kräver kommandot Autochk.exe i systemroot). Fixboot skriver en ny bootsektorpartition på den partition du anger, Fixmbr fixar Master boot record på angiven disk, oftast systempartitionen...phuuu

Nej nu får du meka lite själv. Har lagt ut lite användbara länkar på http://www.drivrutiner.net

Tack för tipsen! Tyvärr kom jag inte så långt. När jag kör bootcfg /scan så säger den att det ej gick att söka igenom diskarna. Vid diskpart fås;

131070 MB hårddisk 0 på Id 0 på buss 0 på atapti [MBR]

Opartitionerat utrymme 8 MB

D: Partition 2 [Okänd] 131054 MB (131053 MB ledigt)

C: Partition 1 [Okänd] 21564 MB (21563 MB ledigt)

Vid chkdsk fås både på C: & D: "Volymen verkar innehålla ett eller flera oåterkalleliga problem"

Fler tips??

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...