Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows startar inte


eckberg

Rekommendera Poster

Jag hade en del problem med att IE kraschade hela tiden, varför jag körde anti-virus och liknande grejer för att rensa ut skräp. Detta löste heller inte problemet, varför jag körde en återställning till en återställningspunkt som var tidigare idag, och då alltså innan jag började köra anti-virus-grejerna.

 

Problemet är att nu startar inte datorn längre. Efter omstarten som återställningen gör är det enda jag ser den vita musmarkören (som går att röra) mot svart bakgrund. Datorn jobbar inte. Innan har allt sätt vanligt ut och allt laddat som det skall (BIOS osv.. samt xp-pro-loggan)(Dock så måste jag välja "Starta Windows normalt", "i felsäkert läge" osv... men det sker ingen skillnad). Den stannar alltså precis innan inloggningsskärmen skall komma upp...

 

Datorn fungerar i övrigt (har testat med annan disk).

 

Är mycket desperat och mottager alla förslag med glädje!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn jobbar ju eftersom du måste välja om du ska starta datorn som vanligt eller felsäkert läge.. Problemet ligger ju snarare i att något gör att den inte laddar windows som den ska...

 

Stoppa i windowsskivan och kör. Du kan ju testa att reparera befintlig installation (det valet kommer när installationsprogrammet kör igång) och om inte det fungerar så får du väl formatera om från scratch.

 

Ev kan du behöva justera i bios i vilken ordning den ska läsa från de olika enheterna.. Själv brukar jag ha cd, a, hårddisk nuför tiden (förutsatt att det finns diskettstation på burken ;) ).

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju testa att reparera befintlig installation (det valet kommer när installationsprogrammet kör igång)

Har nu lyckats komma in på den menyn ja, men vad skall jag göra där? Det är ju bara en DOS-prompt typ. Är inte så haj på det där, men har kört chkdsk utan problem..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har gett upp, vilket är samma som att jag har installerat winxp igen, över den gamla. Fungerar fint...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju typ det vi sa att du skulle göra ;)

 

 

Men, skönt att det fungerade iaf! :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...