Just nu i M3-nätverket
Jump to content

vad ska man köpa

MrFletch

Recommended Posts

Hej jag hade tänkt o köpa ett nytt grafikkort, det var ett tag sen sist och jag har inte riktigt hängt med i svängarna.. vad ska man välja AGP, PCI, PCI EXPRESS? vad är det för skillnad har ett moderkort med stöd för AGP8X om det har något med saken att göra.

Tack

Mattias Falk

Du ska köpa ett AGP-kort, PCI Express är den senaste standarden som också bara finns på moderkort som är mindre än ett år gamla. Rent Teoretiskt är PCI Express dubbelt så snabbt som AGP8x men som vanligt inom datorvärlden så kommer det dröja något år innan det kommer grafikkort som är tillräckligt snabba för att det ska märkas någon skillnad på de olika bussarna.

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

Har kikat lite på nätet nu har fortfarande beslutsångest men jag har hittat ett relativt billigt GeForce kort:

GeForce FX5700LE AGP 256MB

RAMDAC klockfrekvens: 2x 400MHz

GPU hastighet: 425 MHz

Minnes hastighet: 550/500MHz

vill inte lägga ut mer än ungefär 1000 kr.

Är detta kort något att ha?

har ni något bättre förslag så var inte blyga för att dela med er

Mattias Falk

I den prisklassen skulle jag rekommendera ett Radeon 9600 Pro då Geforce FX serien dras med dålig bildkvalité. Prestanda mässigt så är Radeon kortet antagligen också bättre. Du kommer heller inte märka någon skillnad i prestanda på 12MB och 256MB minne så köp 128MB.

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

Du kommer heller inte märka någon skillnad i prestanda på 12MB och 256MB minne så köp 128MB.

Nja, där håller jag inte med dig! Hänvisar till ett av mina tidigare inlägg:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=662460#662507

5700LE är absolut ingenting att ha ifall det gäller spelsammanhang. Då är 9600Pro ett bättre val precis som Mattias säger. Även om 9600XT hade varit ännu bättre, och ett sådant med 128MB minne kan man just nu få för 1090kr:

http://buggy.no-ip.com/produkter/Grafikkort/ATI%2C+AGP/Radeon+9600+XT+128MB

Då kollar jag på den här:

Grafikkort: Asus Radeon 9600 XT/TVD

Grafikminne: 128MB DDR

Engine Clock: 500MHz

Memory Clock: 600MHz (300MHz DDR)

RAMDAC: 400MHz

Bus Standard: AGP8X/4X/2X

Memory Interface: 128-bit DDR

1 399:- 300 kr dyrare men det är det värt?

1 399:- 300 kr dyrare men det är det värt?

Nej, därför att då hamnar man nästan i samma pris som ett 9800Pro 128MB kostar:

http://buggy.no-ip.com/produkter/Grafikkort/ATI%2C+AGP/Radeon+9800+PRO+128MB

Ett kort som har ojämförligt högre prestanda.

EDIT:

Vid närmare eftertanke så var Mattias råd om ett 9600Pro riktigt bra! Därför att prismässigt så ligger 9600XT just nu ungefär mitt emellan 9600Pro och 9800Pro. Medan prestandamässigt så ligger det kortet mer åt håll mot 9600Pro (även om prestandan så klart fortfarande är något högre för 9600XT). Vad jag vill säga är att 9600XT helt plötsligt knappast är prisvärt längre enligt hur jag ser på saken! Eftersom man dels kan få ett 9600Pro för ynka 800kr och dels så kostar ett 9800Pro inte så speciellt mycket mer än 9600XT.

[inlägget ändrat 2005-03-28 16:16:15 av RN]

ATI har en mycket bra jämföringssida för sina grafikkort

http://apps.ati.com/ATIcompare/

-------------------------- 9800 pro 128 ----- 9600 pro 128 ---- 9600 XT 128

Pixel Fillrate(2D) ------ 3.04 Gpixels/s ---- 1.6 Gpixels/s ---- 2.0 Gpixels/s

Geometry Rate(3D) -- 380 MTriangles --- 200 MTriangles -- 250 MTriang.

Håller med Mattias och RN om att 9600 pro är ett bra lågprisalternativ. Lyckades roffa åt mig ett sånt för 995 kr på utförsäljning i november och är mycket nöjd. Kort som slutar på LE är inte gjorda för spel. nVIDIA har haft värme och strömförbrukningsproblem så ATI känns mycket fräshare. Oavsett vilket man köper så kan vissa spel fungera sämre med vissa märken.

En komisk detalj med ATI-korten är storleken på förpackningen, den är deras sätt att tala om att ju mer du betalar desto mer får du.

[inlägget ändrat 2005-03-29 09:02:00 av softstate]

OK bra svar men nu är grejen den att jag hade tänkt att köpa grafikkort i butik eftersom jag inte orkar med strul som att skicka tillbaka om det skulle vara nått fel (vilket jag hört att det ofta kan bli med grafikkort)

Så i min lokala datortillbehörsbutik så har jag:

ASUS A9600PRO/TD 1199:-

ASUS Radeon A9600XT/TD/128M 1399:-

känns som att man kan kosta på sig dom 200 då för ett XT kort

och även om man då hamnar närmare ett 9800 kort i pris så hamnar man oxå närmare ett ännu bättre kort om man väljer att köpa ett sådant osv osv osv

Det är inte lätt men nu får det vara nog. tack för alla svar!

Mvh

Chr

och även om man då hamnar närmare ett 9800 kort i pris så hamnar man oxå närmare ett ännu bättre kort om man väljer att köpa ett sådant osv osv osv

Ja där håller jag med dig. Vill man ha ett 9800Pro så bör man fundera om man inte ska välja ett 6600GT i stället, vill man ha ett GF 6600GT så kanske man ändå ska kosta på sig ett GF 6800 o s v. ;) Men ska man iaf bara välja mellan antingen ett 9600-Pro eller -XT så tycker jag 200kr extra i så fall är värt att lägga ut för det senare kortet. Var i så fall uppmärksam på ifall kortet du köper stöder Overdrive eller inte. Ati:s referens-9600XT har Overdrive men inte alla grafikkortstillverkare väljer att implementera funktionen i den modellen!

Skall du köpa ett PCI Express grafikkort så måste ditt moderkort ha

stöd för PCI Express.

Ok vad innebär Overdrive då?

Någon som vet om det är vanligt med problem på Tv-out på 9600XT och om fläkten dundrar en till vansinne?

Kollade lite och fick för mig att det hade med automatisk klockning att göra och att just asus kortet (det jag ställt in mig på att köpa) inte stödjer detta utan har något som heter Smartdoctor istället som jag inte hinner få reda på vad det innebär just nu eftersom mitt favo tv prog börjar nu =P

men är overdrive något som behövs om man inte är speciellt inne på att trixa med kortet utan bara använder det till att spela då och då eller ska jag lägga ut yterligare 200kr (1590:- ) och köpa ett HIS Excalibur RADEON 9600 XT 256 då jag nu verkligen börjar närma mig dyrare kort.

Nu får jag migrän som vanligt när det handlar om att köpa grejer till datorn.

[inlägget ändrat 2005-03-29 23:58:18 av MrFletch]

men är overdrive något som behövs om man inte är speciellt inne på att trixa med kortet utan bara använder det till att spela då och då...

Det är just vid spel som Overdrive kan vara användbart. Har man klickat för detta i menyn för grafikdrivaren så kommer en kontrollerad överklockning av GPU:n automatiskt att ske, dock bara vid behov och inom fasta ramar. Prestandaökningen man får på det här sättet är på inga sätt enorm, snarare ganska blygsam men utan att för den skull vara helt oansenlig. Med dagens spel så fungerar 9600XT hyfsat bra med medelinställningar, i 1024x768, även utan Overdrive. Men ett sådant grafikkort mår bra av all draghjälp det kan få och har man inte även en hyfsat snabb processor i datorn så får man nog nöja sig 800x600.

...eller ska jag lägga ut yterligare 200kr (1590:- ) och köpa ett HIS Excalibur RADEON 9600 XT 256 då jag nu verkligen börjar närma mig dyrare kort.

Hmm... 1590kr för ett 9600XT, det tycker jag är alldeles för dyrt, man kan få ett 9800Pro t o m billigare än så! Och ett 9800Pro 128MB är mycket mera värt att köpa än ett 9600XT 256MB. För att inte tala om att man för det beloppet nästan får ett GF 6600GT!:

http://buggy.no-ip.com/produkter/Grafikkort/nVidia%2C+AGP/Geforce+6600GT+128MB

GF 6600GT har typ dubbel prestanda jämfört med 9600XT och är dessutom modernare i övrigt med sitt stöd för shadermodell 3.0 medan det senare kortet, liksom 9800Pro, inte stöder högre version än 2.0. Hur jag än vrider och vänder på det hela så tycker jag inte längre att 9600XT är värt pengarna. För bara ett futtigt litet högre belopp får man grafikkort som har så pass mycket högre prestanda! Radeon 9800Pro är på inga sätt ett dåligt köp, snarare tvärtom, även om 6600GT faktiskt är snäppet bättre och förmodligen kommer ha en något längre livslängd. Eftersom det helt enkelt är en modernare produkt (tänker då främst på stödet för shadermodell 3.0). I synnerhet i nyare speltitlar har 9800Pro iaf svårt att hänga med 6600GT medan förhållandet ofta är tvärtom när det gäller litet äldre spel.

Hoppas jag har lyckats vara till någon hjälp nu med detta!

[inlägget ändrat 2005-03-30 01:23:18 av RN]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...