Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur hittar jag ljudkortet?

NikeJ

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis installerat Windows XP, SP 2. Nu vill jag få lite ljud i burken men vet inte vilket ljudkort jag har. För att ladda ner de drivrutiner som behövs. Hur/var hittar jag vilket ljudkort jag har utan att behöva öppna burken?

MVH

Nick

Stefan Eklinder

Prova Everest Home Edition

http://www.lavalys.com

Kolla sedan under Dator och Sammanställning. En bit ned hittar du Multimedia/Ljud och där kan du se vad du har för ljudkort i datorn.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

[inlägget ändrat 2005-03-27 11:12:04 av Stefan Eklinder]

Ibland står det endast var det är för tillverkare av ljudkretsen. I mitt fall står det "C-Media CMI8738".

Jag vet att mitt ljudkort heter Zoltrix (Nightingale Pro) och de använder sig alltså av ljudkrets från C-Media.

Jag kan hämta drivrutiner både från Zoltrixs hemsida men också från C-Medias hemsida.

Om du tittar i den lista som Stefan berättat om så kan du också klicka på den blå texten. Då får du upp två val, produktinformation och nerladdning av drivrutin. Enkelt sätt att komma till tillverkarens sajt där drivrutiner finns.

Tack för tipset om Everest, Stefan! Bra program.

Ett alternativ heter Sisoft Sandra (Lite = gratis) som också visar information om datorn. Om man använder Everest så kan man säkert hitta funktioner i Sisoft Sandra som komplement.

http://www.sisoftware.net/index.html?dir=&location=downandbuy&langx=en&a=

[inlägget ändrat 2005-03-27 13:17:35 av znej]

Stefan Eklinder
j_n skrev:

GRYMT bra pgm! Everest alltså.

Håller med om det.

Tack för poängen! :thumbsup:

---

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

Prova Everest Home Edition

http://www.lavalys.com

Vet du vad det är för poäng med att ladda ner ZIP-versionen istället för den självinstallerande varianten? En bekant testade nämligen denna version i tron att man då skulle slippa att registret smutsades ner eftersom ingen egentlig installation då behöver göras.

Men det visade sig att programmet ändå skrev i registret när man väl startade det. Och eftersom inget avinstallationsprogram följer med den zippade versionen så är den ju faktiskt ännu sämre ifall man (mot förmodan i och för sig) vill bli av med programmet, dvs raka motsatsen till vad man kan tro.

Stefan Eklinder
danh35 skrev:

Vet du vad det är för poäng med att ladda ner ZIP-versionen istället för den självinstallerande varianten?

Måste vara betaversionen, för att den kommer som zipfil. Filen packar du sedan upp i Everestmappen. Programmet som du hämtar från Everests hemsida har inte jag fått som en zipfil. I alla fall inte vad jag kan dra mig till minnes.

EDIT:

Jo, du kan få den som zipfil också. Kollade nu. Det är för att spara tid när du laddar ned stora filer. De tänker väl på modemanslutna där pengarna tickar iväg under tiden.

---

- Albert Einstein

[inlägget ändrat 2005-03-28 19:02:34 av Stefan Eklinder]

Jo, du kan få den som zipfil också. Kollade nu. Det är för att spara tid när du laddar ned stora filer.

Ja, det är förstås en fördel. I övrigt så verkar den andra versionen vara att föredra.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...