Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Litet 100 mb nätverk


Samuel1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tidningen jag jobbar på funderar på att byta från ett seriekopplat 10 mb nätverk till ett 100 mb stjärnnät. Vi har ungefär tio macar och två skrivare som står ett rum. Ca 30 m bort står vår NT-server som videlar med ett 30-tal PC.

Jag tänkte köpa en 16-portars switch, dra en kabel från den till NT-servern, och sedan ett stjärnnät från switchen till macarna och skrivarna.

 

Vad jag nu undrar är om det är något jag skall tänka på när jag väljer switch, och vilken typ av kablar jag skall använda. Vi behöver inga extrema prestanda, och det är egentligen bara mellan tre av burkarna som det skyfflas stora mängder mb.

Räcker det med en Netgear switch för 4000?

Skall det vara "Kategori 5-kabel", och skall den vara skärmad eller oskärmad? Vad gör det för skillnad?

 

Tacksam för råd,

Samuel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Netgear switcharna är helt OK (har en hemma) så vad det gäller kvalitet så är det lugnt. Det du skall tänka på är att alla kanaler kanske inte kör på samma hastighet. Kolla det innan du köper något. Kategori 5 kabelen beror lite på om kabeln skall gå förbi elfält typ elcentraler eller liknande kan det vara ide att välja skärmade kablar (mindre störningskänsliga) men annars kvittar det.

 

 

Use the force

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

100 Mbits nät kräver skärmad kabel samt jordard skärm för att garantera hastigheten, så vitt jag har förstått i alla fall.

 

mvR

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yngve Larsson

Det krävs ingen skärmad kabel för att köra 100 Mbps, det går bra med oskärmad kabel. I gynsamma fall så fungerar kategori 3 men det finns väl inte att få tag på idag. Köp en oskärmad kategori 5 kabel om du inte har en särskilt svår miljö. Du har ju ganska få datorer och mycket korat avstånd.

 

Yngve

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

 

Det blev ändå skärmad kabel då jag upptäckte att den kostade ungefär lika mycket och det inte handlar om några enorma längder.

 

 

Mvh,

Samuel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...