Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anarki /Revolution - en del av demokratin(!)


softstate

Rekommendera Poster

Snälla, försök förstå mig nu... jag ska försöka beskriva en allmän princip som gäller statskick i allmänhet för att förklara orsaken till problemet med piratkopieringen.

 

1. Demokratin uppstår genom en frivillig/ofrivillig abdikation (REVOLUTION)

2. För att skapa ordning föds ordningsmakten underställd lagen. LAGEN har ensam makt över allt vilket är en av demokratins grundidéer.

3. Med lagliga medel kan de intelligenta och strävsamma skaffa rikedom och eller makt (MARKNADSEKONOMI)

4. Rikedom och makt används för att skaffa mer makt och rikedom (KAPITALISMEN)

5. Till slut har vissa organisationer, karteller eller enskilda personer så stor makt att de kan styra folket och hotar därmed demokratin helt eller delvis. (MONOPOL)

6. För att begränsa effekten av deras monopolstatus uppstår spontana lagbrott hos folket (ANARKI)

7. För att minska lagbrotten och upprätthålla demokratin krävs en lagreform/maktskifte (NY REVOLUTION)

 

... och så är vi tillbaka på ruta 1

 

Jag vet inte något enklare sätt att förklara det på men slutsumman är att Kommunism och Kapitalism är en del av samma system snarare än två olika vägar. På något sätt kommer förr eller senare makten att bli för stor hos enskilda aktörer och då regleras det med anarki/lagtrots tills reformen/revolutionen genomförs. I en demokrati genomförs detta utan blodspillan. I en diktatur dödas anarkisterna. I en kommuniststat dödas de som har makt.

 

I fallet piratkopiering finns det alltså tre alternativa vägar:

1. En lagreform som bättre reglerar media- och mjukvaru-jättarnas makt.

2. Kriminalisera halva folket och sätt dem i koncentrationsläger.

3. Låt piraterna härja fritt och låtsas inte om problemet.

 

De sista två alternativen är ohållbara i längden. (Det är val/revolution vart 4:e år och detta skulle faktiskt kunna bli en valfråga.)

 

Nu återstår alltså bara att få ner priserna på media och programvara genom någon slags lagändringar. För det är detta som är det egentliga problemet! Piratkopiering är bara ett symptom på för höga priser. Kasta inte ut barnet med badvattnet!

 

--------------------------------------------

 

För övrigt vill jag säga att jag varken är anarkist, kommunist eller vänstersympatisör utan snarare tvärt om. Men jag anser ändå att aktioner i form av civil olydnad kan vara på sin plats för att förhindra att "Staten och Kapitalet" tar all makt från folket.

[inlägget ändrat 2005-03-27 03:11:24 av softstate]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betänk att kommunism betyder statslöst samhälle framkallat genom revolution. De diktaturer som är idag är inte att förväxla med Karl Marx idéer.

 

*Inte heller kommunist*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...