Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ställ inte om!!


virtuosen

Rekommendera Poster

 

Jag tänker för fan inte ställa om till sommartid!

"Det ni "andra" menar med sommartid", tänker jag säga i fortsättningen!

 

Sommartid är samma sak som fluor i dricksvattnet..

Kommunistkonspiration!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Blir ju jobbigt att hela tiden få tänka en timme framåt varje gång du tittar på klockan.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snarare blir det väl jobbigast för alla andra som måste "tänka en timme bakåt" eftersom den "riktiga tiden" är en "timme bakåt"..

 

 

Starta motståndsrörelsen! -Använd normaltid!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Sommartid är samma sak som fluor i dricksvattnet..

Kommunistkonspiration!

Av alla konspirationsteorier så tog den priset =)

 

Trodde min var illa nog: Den går ut på att silverfiskarna alltid på en lördag väljer att förflytta sina trupper till västra golvlisten när de på fredagen accepterat att mjölas sönder mot södra badrumströskeln, UTAN den traditionella förvarningen under morgonfoten. Och dagliga konspirationer som man inte lär sig av får en ju att fundera över sin egen intelligens =)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brigadgeneral är "på svenska" någonting emellan överste och general..

"överste första klass" eller något i lågstadiestilen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag håller med dig så långt att jag tycker det är ett idiotiskt påfund, men eftersom det faktiskt är som det är, och alternativet är jobbigare, så väljer jag att ställa om klockan. (eller rättare sagt, idag ställer ju allting om sig självt...)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med untantag för konspirationsteorierna...

 

visst är det fånigt med det där klockomställningsharvandet. Vill man ha det ljusare på kvällarna - gå upp en timme tidigare och gå och lägg er en timme tidigare istället, folks. Typiskt för människans arrogans att allt annat får rätta sig efter våra vanor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan vi inte ställa fram klockan två timmar permanent året om? Det dröjer visserligen två timmar till på morgonen innan det blir ljust på vintern men det gör väl inget? Jag är ju aldrig uppe innan 11.00 ändå menar jag... :)

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

Bloggera mera! Jag gör det på "http://bosse.bloggar.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Sen undrar jag vad den här besattheten är över att det måste vara ljust när man går upp. Personligen tycker jag det är rätt mysigt att åka iväg till kontoret innnan det blivit ljust. Gud vet att vi sällan har någon trevlig dagshimmel att titta på i det här landet ändå, jag föredrar stjärnor framför ljsugrått, stickande dagsljus.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(eller rättare sagt, idag ställer ju allting om sig självt...)

Nja.... datorn ställde om sig

Termometern på väggen med radiostyrt ur, ställde om sig själv, men den kollar jag aldrig klockan på, bara temperaturen

 

Inte armbansuret

Inte 2 st klockradio

Inte 2 st väggklockor

Inte stereon

Inte videon

Inte klockan på ugnen

Inte klockan i bilarna

Inte 2 st mobiltelefoner

 

Mycket omställande blev det.

 

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Inte armbansuret

Inte 2 st klockradio

Inte 2 st väggklockor

Inte stereon

Inte videon

Inte klockan på ugnen

Inte klockan i bilarna

Inte 2 st mobiltelefoner

 

Jag har varken armbandsur, klockradio eller väggklocka. Stereon har ingen klocka och videon ställde om sig själv... Mobiltelefonen ställde om sig själv. Klockan i bilen går för fort så den ställer jag inte... :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skiftar bi en timma hit och dit egentligen? Varför inte välja mellantinget året om, dvs från sommartiden vrida tillbaka klockan en halvtimma och från vintertiden vrida fram en halvtimma.

 

Då får vi det bästa av båda årstiderna utan att behöva vrida klockan någon gång.

 

 

 

 

Okej, jag vet att det är dumt, men jag ville ändå säga det.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ fram klockorna fem minuter varje månad, så blir det lite variation året om och alla får sina önskemål tillgodosedda någon gång, både de som vill ha ljust på morgonen och de som vill ha mörkt. Och så slipper vi den där jetlag-känslan man får varje gång man ställt om klockan en hel timme i stöten, utan kan vänja sig lite.

 

Annars kan vi ju återgå till den tingens ordning som rådde före järnvägens införande, då varje ort hade sin lokaltid - det skilde visst 24 minuter eller så mellan Stockholm och Göteborg, tror jag. "All Times Are Local" blir på så sätt en ny trevlig krydda åt tidtabellerna inrikes. Eller varför inte ge de ändå självstyrande kommunerna rätt att införa sin egen lokaltid? Eller vore inte det mest demokratiska att var och en fick bestämma själv över sin egen tid? "MIN klocka är minsann midnatt" etc.

 

Fast egentligen är det ju samhällsekonomiskt slöseri att hålla på och ställa om alla klockor, tänk vad många arbetstimmar som går förlorade till ställandet hit och dit. Nej ställ om jorden vetja, vrid fram den en tidszon på sommaren och stoppa dess snurrande en timme på hösten, så frigörs fler arbetstimmar. Det borde väl gå på något sätt. Eller ändra om universum så att solen snurrar runt OSS, på VÅRA villkor, människan som ju ändå är världsalltets centrum!

 

Förresten, Vintergatan ska väl också snurra runt OSS??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag det är rätt mysigt att åka iväg till kontoret innnan det blivit ljust

 

Nog för att det kan vara kul att åka till jobbet men mysigt...tveksamt :)

 

om ni inte tycker om sommartid kan ni flytta till saskatchewan i kanada så ska jag skratta åt er när jag äntligen får återgå till vintertid och sova en timme extra igen ;)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dom datorer och bredband där? Då kan vi flytta :)

 

Jupp det har dom och dessutom har dom ganska nyligen gått åt rakt motsatt håll mot sverige och legaliserat nedladdning av upphovsrättsskyddat material :thumbsup:

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
gått åt rakt motsatt håll mot sverige och legaliserat nedladdning av upphovsrättsskyddat material

 

Jamen, det är ju legalt här också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen, det är ju legalt här också.

 

Ja jag vet men det måste väl ändå betraktas som att dom går i motsatt riktning mot sverige som är på gång att förbjuda det

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanada har jag faktiskt funderat på allvar att flytta till.

Verkar vara ett jäkligt trevligt land.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verysmallharddisk

jag hörde för några år sedan en historia på radio P1

att när klockan skulle uppfinnas och ställas upp lite varstans

så var där på medeltiden en radikal person som undrade

varför man skulle ha klockor när vi hade Solen som klocka

så när det kommer någon till er och fråga vad klockan är

så be personen titta på solen.

en pilot lärde mej att om du knöt handen då uppe i luften

och lät tummen vara mot jorden så kunde du på armslångt

avstånd beräkna solens avstånd till jorden och således

få ett yngefärligt mått om vad klockan var plus minus,

2 timmar då kanske.Men träning ger färdighet så nästa

gång det ges sol gå ut och mät med armen och handen

och briljera för era vänner.

 

 

marie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...