Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
raketen

NTLDR Saknas

Rekommendera Poster

Har en Compaq Armada 110 med Win XP proffesional installerat sen tidigare, nu blev jag tvungen att göra en nyinstallation efter lite mycke virusattacker.Allting började bra ända tills jag kommit halvvägs i installationen, då hittade han inte en fil på cd-skivan av nån konstig anledning som jag fortfarande inte har förstått,efter denna upptäckt så finns bara två alt. kvar (reparera) eller (avbryta installtionen) jag valde att avbryta, efter en ombootning så får jag upp en svart skärm med NTLDR saknas och Ctrl+alt+del för omstart.

Vad Göra??? har varit inne på Microsoft sidor och en del andra forum, men jag ska tydligen hämta en del filer som jag inte förstår hur jag ska bära mig åt att använda.Finns det någon vänlig själ som kan bistå med hjälp punkt för punkt???

MVH Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den vanligaste orsaken till det felmedelandet är att bootordningen är satt fel i BIOS.Prova att sätta allt på disabled förutom CDn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan den här sidan hjälpa:

http://www.tinyempire.com/shortnotes/files/ntldr_missing.htm

Du kan säkert hitta bra tips från den här tråden:

http://www.computing.net/windowsxp/wwwboard/forum/129553.html

Finns annars mycket källor att gräva ur när jag googlade:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=NTLDR+is+missing&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack Stefan.... tror jag ska greja det hela nu (natten är sååå låååång)

Gla påsk på dig.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
raketen skrev:

Tusen tack Stefan.... tror jag ska greja det hela nu (natten är sååå låååång)

Gla påsk på dig.....

Lycka till och Glad Påsk på dig! :thumbsup:

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får lite då och då NTLDR IS MISSING.

Nedan är olika orsaker till felet. För mig brukar 9. hjälpa. Jag knackar lite på ide och strömkalarna då brukar det fungera igen.

Cause:

1.Computer is booting from a non-bootable source.

2.Computer hard disk drive is not properly setup in BIOS.

3.Corrupt NTLDR and/or NTDETECT.COM file.

4.Misconfiguration with the boot.ini file.

5.Attempting to upgrade from a Windows 95, 98, or ME computer that is using FAT32.

6.New hard disk drive being added.

7.Corrupt boot sector / master boot record.

8.Seriously corrupted version of Windows 2000 or Windows XP.

9.Loose or Faulty IDE/EIDE hard disk drive cable.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Allting började bra ända tills jag kommit halvvägs i installationen, då hittade han inte en fil på cd-skivan av nån konstig anledning som jag fortfarande inte har förstått,efter denna upptäckt så finns bara två alt. kvar (reparera) eller (avbryta installtionen) jag valde att avbryta, efter en ombootning så får jag upp en svart skärm med NTLDR saknas och Ctrl+alt+del för omstart.

En fördel är om du installerar klart din XP installation, så ska det nog gå lite bättre. Se till att skivan är fri från fettfläckar och smuts. Det kan även vara så att linsen på cd-läsaren blivit smutsig med tiden, rengör den försiktigt med en bomullstops fuktad med isopropanol eller kemiskt ren bensin.

Att inse att man är okunnig, är ett stort steg mot kunskap.

-Benjamin Disraeli-

[inlägget ändrat 2005-03-26 23:35:21 av Niklas Nyfiken]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har haft samma återkommande problem en till två gånger om året. Datorn har fungerat felfritt för att plötsligt överraska med "NTLDR saknas"

Lösningen har hittills varit att ominstallera windows med skiva.. men denna gången går jag bet tydligen. Efter att "NTLDR saknas, tryck ctrl alt delete för att fortsätta" så är det inget som hjälper. När jag stoppat i xp skivan och startat om = inget. startat om med skivan o tryckt F8 = inget. När jag trycker F9 kan jag välja vad jag ska boota med, floppy, hårddisk, cd rom. jag väljer cd rom. . = inget.

Kort sagt, ingenting jag har läst om på forumen har hjälpt mig, eftersom inga kommandon gör någonting. Ja jag vet väl vad svaret lir på detta inlägg. . . köp ny dator. Inte så lätt med alla övriga räkningar man har =(

Kärlek på er iaf som försöker hjälpa oss arma teknik handikappade

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skivan fungerar på andra datorer ja, inne i bios är cd romen först på boot listan.

Jag körde en test som jag hittade på ett forum, där jag laddade ner ett program på en floppy disk "fixntldr" floppydisken skulle man sedan boota med. Datorn läste floppyn och jag fick fram 10 alternativ som man kunde testa att bootamed. Självklart fungerade inget av alternativen. Dock fick jag genom detta experiment fram lite mer info:'

/system32/hal.dll. saknas

om jag hittar denna fil, hur får jag då in den i min dator eftersom den inte går in i windows läge eller dos?

Felsäkert läge och allt vad det heter är testat. Utan resultat. Fruktlöst. Gråten är nära

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar och bugar för dina ansträngningar, men inget av ovanstående länkar kunde hjälpa mig då jag varken kan boota från skivan, eller komma till denna Recovery Console alla forum pratar om.

Än en gång, tack så mycket!

Kram

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick samma problem och googlade på NTLDR. Så kom jag hit.

Problemet uppstod när jag skulle starta datorn. Då fick jag ett meddelande om att överklockning misslyckats och sedan fanns det två alternativ att välja på. Typ kör på eller ändra tillbaka till default. Jag valde det senare alternativet.

Då kom det fram att NTLDR saknades. Så jag gick in i BIOS och mycket riktigt hade nu Floppyn första prioritet. Jag ändrade till HDD och startade om utan förändring. Sedan gick jag in där man kollar primära och sekundära osv. hårddiskar. Jag bytte prio på dessa och problemet var löst..

Kanske kunde det vara till någon hjälp..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Liknande sak har hänt mig...

Jag ska sälja min stationära dator och därför skulle jag plocka ut diskarna och sätta in min minsta disk.

(Den minsta disken har jag använt som externt förvaringsutrymme som var uppdelat som två enheter i datorn, när jag har formaterat och tagit bort enhetsbeteckningen är den fortfarande uppdelad i två diskar.)

När jag sedan startade stod det "NTLDR saknas. Tryck ctrl + alt+ delete för omstart".

Har jag råkat dra ut någon viktig sladd i så fall vilken?

Har jag gjort något fel i formateringen i så fall hus ska jag lösa det.

Tack i förväg ;)!

Update:

Jag ser att min P8-sladd inte är inkopplad, ska den sitta någonstans eller?

[inlägget ändrat 2009-01-24 13:19:04 av winvide]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver att du har formaterad hårddisken, men har du installerat Windows på den? För utan Windows så är det ju svårt att starta datorn från hårddisken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag försökte att installera windows vi en skiva... Men allt har löst sig, jag ändrade bara ordningen från

Floppy, Hard Drive, Disc till Disc, Hard Drive, Floppy... typ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft samma problem. Jag har dubbel kollat allting. Jag bootar först från CD Rom. Windows skivan funkar. När jag startar datorn så står det:

Boot from CD:

Press any key to boot from CD:

Sen så kommer det djävla NTLDR saknas endå!

Ganska frustrerad, vet inte vad jag skall göra.

Vore tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick för en timme sedan "NTLDR saknas. Tryck ctrl + alt+ delete för omstart" när jag skulle starta datorn efter att ha (försökt) byta CPU-fläkt. (Fick fel, passade ej mitt moderkort, efter att plockat lös alla sladdar och skruvar. Grrr...)

Jag hade vänt på bus-kontakten till diskettstationen. Vände bara på den och så fungerade det. Så enkelt var det fixat ! :)

(Lustigt för övrigt att det finns en kontakt som inte är idiotsäker...eller fanns kanske jag ska säga. Diskettstationer lyser med sin frånvaro nu på nya datorer, vilket jag EJ saknar...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma problem precis, har en enkel lösning på det: Ladda ner VistaPE eller WinPE, kan faktiskt hämtas från Microsofts sida gratis, och finns, hmm.., säkert via torrent om du leter..

Det är en miniversion av OP-systemet som körs direkt från CD. När man Bootar från den får man frågan om man vill lokalísera NTLDR och starta, tror det är alternativ 2. Funkar inte det går det ju att köra Windoes från skivan och kanske rädda lite filer iaf ;)

Räddade min dag iaf.

/Testa allting, du måste kanske smaka på Windows7 och spotta ut det åtta gånger innan du gillar det...inne på tredje spottningen nu..

[inlägget ändrat 2009-06-22 14:00:40 av Mr Marcus]

[inlägget ändrat 2009-06-22 16:07:11 av Mr Marcus]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade detta problem med en dator igår, och jag läste här och på varje länk som folk här lämnade ut, men inget ville bli vare sig enkelt eller speciellt verksamt. Jag använde då programmet "Active@ Bootdisk" som efter bränning bootade burken och tillät backuper och mycket annat.

Jag kunde även meka med disken och dess partitioner via detta underbara program.

Inte minst fick jag chansen att mata in min XP-skiva och kopiera in filerna "ntldr" och "ntdetect.com" från skivans i386-mapp till hårddiskens C-root.

Sen var det bara att avsluta programmet, ta ut skivan och starta om burken. Klockrent, jag lovar. Men tack allihop som ändå har kommit med tips och funderingar.

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade "NTLDR saknas" idag.

Meddelandet kom när jag skulle installera Win XP på en ny SATA-disk för andra gången. Problemet med den första installationen var att en gammal hårddisk i burken snodde enhetsbeteckningen C: (något jag missade att notera), vilket gjorde att den nya disken där operativsystemet hamnade fick enhetsbeteckningen H:, naturligtvis mindre lyckat. Jag satte i den gamla systemdisken och omformaterade den nya disken för att rensa bort installationen. När jag sedan drog ut alla diskar utom den nya för att installera XP igen kom meddelandet "NTLDR saknas". Inga tips på detta eller andra forum på nätet hjälpte. Lösning var dock enkel – jag satte in den gamla systemdisken igen och TOG BORT PARTITIONEN på den nya disken (med diskhanteraren). Då kom inget "NTLDR saknas", istället gick installationen fint (och denna gång blev det på C:).

Hoppas detta kan hjälpa den stackare som gör samma natt-trötta misstag som jag…

Mvh från Umeå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Umaerus

Det var endast denna enkla ändring som har "underhålligt" mig i flera dagar att gå in och ta bort partitionen på den nya disken.. :-)

thanks..

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Umaerus

Hade ett liknande problem. Har suttit i flera timmar och laddat ner program som olika trådar har hänvisat mig till. Men inget har funkat, Sedan kommer du med denna enkla geniala lösning! ASSÅ HELT OTROLIGT TACK! TACK! TACK!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...