Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp vid av- och återinstallation!


Tufsan

Rekommendera Poster

Jag undrar hur många ställen man måste rensa för att avinstallera ett program?

Det räcker ju inte med att göra det i kontrollpanelen, utan mappar mm finns kvar när man kollar igenom t.ex utforskaren och registret?

Om jag vill om-/återinstallera något program, utgör dessa rester några bekymmer, eller skrivs de bara över?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
...utan mappar mm finns kvar när man kollar igenom t.ex utforskaren och registret? Om jag vill om-/återinstallera något program, utgör dessa rester några bekymmer, eller skrivs de bara över?

 

Ibland ligger mappar kvar under Programmappen i Utforskaren, trots att du kört en automatisk avinstallation. Jag har råkat ut för det ett antal gånger. Så att den automatiska avinstallationen kan du inte alltid lita på.

 

I registret ligger ofta nycklar kvar som har med programmet att göra. Resterna kan utgöra bekymmer i det fall att systemet blir instabilt och datorn kraschar oftare än annars.

 

Kör gärna något registerstädningsprogram och plocka bort allt som har med programmet att göra.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad finns det för registerstädningsprogram och var kan jag få tag i det?

Om inte annat: för att slippa köra ett program - är det tillräckligt och framförallt utan risk om jag i registereditorn bara deletar allt som rör programmet jag vill rensa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett program som verkar bra är Registry Mechanic. Det är inte gratis men går att använda ett tag i testversion. Jag tror det är 30 dagar.

 

http://www.pctools.com/registry-mechanic/

 

 

Det finns också gratis program och ett heter Easy Cleaner. Det är en finländare som skapat programmet.

 

http://personal.inet.fi/business/toniarts/ecleane.htm

 

Klicka på ikonen "Register" när du har installerat för att rensa i registret.

 

Jag har nyss installerat programmet och ser att man kan ångra registerändringar och det är redan inställt från början (ikonen Alternativ och sedan Register). För att återställa går man till ikonen Ångra.

 

TILLÄGG: Easy Cleaner finns på svenska. Dessutom har man en del extrafunktioner förutom att rensa registret.

[inlägget ändrat 2005-03-27 13:48:21 av znej]

[inlägget ändrat 2005-03-27 13:53:25 av znej]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Znej!

Jag ville gärna prova Registry Mechanic, men kan inte ladda hem det!

Såg att det var något med Javascript och det vet jag att jag har problem med annars, kan tex inte öppna grejer jag vill läsa eller titta på...

Hur kan jag lösa detta?

 

Tack för tipset iaf "sålänge"!

 

Tufsan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär! Nu gick det bättre! Tack!

Körde en scan och hittade nästan 200 problem -

det var väldans många...

Har ingen aning om vad jag ska välja (keep/delete/ignore osv...)till alla dessa :(

Finns det nåt bra tips hur man ska gå tillväga? Kan jag tex bara välja "Repair" till allt (kanske inte så smart?)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...