Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte surfa till endel sidor när zonealarm är aktiverad


ComputerDevil

Rekommendera Poster

ComputerDevil

Ibland när zonealarm är på kan jag inte surfa till endel sidor t.ex www.idg.se.

Vad kan detta bero på? Har testat att ställa in säkerheten på olika nivåer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Har aldrig varit med om att en brandvägg som hindrar folk från att besöka olika sidor på nätet.

 

Har du kollat dina cookieinställningar?

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ComputerDevil

Jag har inställt så att alla cookies tillåts i ZoneAlarm. Felet uppkommer bara när programmet är igång så vad annat kan det vara...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ComputerDevil

Jag skulle verkligen behöva hjälp i den här frågan. Jag måste ju varje gång deaktivera ZoneAlarm när jag vill surfa. Kan det vara någå inställningar jag måste konfigurera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
ComputerDevil skrev:

Jag skulle verkligen behöva hjälp i den här frågan. Jag måste ju varje gång deaktivera ZoneAlarm när jag vill surfa. Kan det vara någå inställningar jag måste konfigurera?

 

Har du tillåtit Generic Host Process for Win32Services i brandväggen?

 

Vill minnas att om du blockerar den processen så kan du inte surfa alls.

 

Se också till att du släppt igenom DHCP-servern från din internetoperatör, så att du får tilldelat dig nytt IP-nummer. IP-nummer byts efter ett visst tidsintervall. Blockeras DHCP-servern i brandväggen så fungerar inte det här.

 

Du kan gå in i Nätverksinställningar i XP och högerklicka på din aktiva uppkoppling och välja Status. Där kan du få fram allt det här om DHCP.

 

Låt också DNS och Standard Gateway gå igenom brandväggen. Du släpper igenom den på IP-numret som de har. Du ser allt i Nätverksinställningar.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ComputerDevil

Hej, kan du lite mer genomgående berätta hur jag skall göra när jag fått upp "information om nätverksanslutningen". Var ändrar jag de här grejerna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också prova en annan brandvägg som kanske går lättare i din dator. Ibland är det dumt att hålla på och trilskas med program som inte fungerar. Man förlorar bara tid och tålamod när det finns alternativ som kan fungera mycket bättre.

 

Kerio, Outpost och Sygate är också gratis.

 

Jag kan också rekommendera att installera om ZoneAlarm. Jag har varit med om att problem har uppkommit helt plötsligt med en brandvägg och sedan försvunnit vid ominstallation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
ComputerDevil skrev:

Hej, kan du lite mer genomgående berätta hur jag skall göra när jag fått upp "information om nätverksanslutningen". Var ändrar jag de här grejerna?

 

1. Gå in på Start och där Inställningar

2. Välj Nätverksanslutningar

3. Nu är du inne på dina/din nätverksanslutning.

4. Högerklicka och välj Status

5. Under Status väljer du att peta på fliken Support

6. Där kan du klicka på Information

7. Nu får du upp vad DHCP med flera har för IP-nummer

 

Mata in dessa i ZA och sätt dem som tillåtna i trafiken in och ut från din dator. Jag har inte ZA längre, så att jag kan inte guida dig därinne. Hoppas någon annan som har ZA kan ta sig an det.

 

Notera att jag kör med SP2 och då kanske inställningarna ser lite annorlunda ut om du kör med SP1 fortfarande.

 

Lyckat till!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ComputerDevil

Stefan Eklinder, vilka av ip-nummren ska jag tillåta?

 

Nätmask?

Standard-gateway?

DHCP-server?

DNS-servrar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Du ska tillåta IP-numren till de här:

--> Standard-gateway

--> DHCP-server

--> DNS-servrar (Kan du ha för säkerhetsskull. Namnuppslagningsserver)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...