Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildkvalitet på TV:n


andy75

Rekommendera Poster

Funderar på att skaffa mig ett WinTV-PVR-350-kort och mjukvaran GB-PVR för innspelning och timeshifting och liknande. Undrar bara hur bildkvaliteten på menyerna i GB-PVR blir på TV:n.

 

Det var ett tag sen jag senast kopplade datorn till TV:n men som jag minns det blir skrivbordet alldeles suddigt. Kommer detta att hända även med menyerna i GB-PVR.

 

Kommer att använda WinTV-PVR-350-kortets TV-utgång.

 

Tack på förhand.

 

 

/andy75

 

[inlägget ändrat 2005-03-24 23:01:30 av andy75]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte svara specifikt för det kort, eller det program, du frågar efter men några generella fakta kan jag ge dig.

 

 

En TV är traditionellt skapad för att visa rörliga bilder. Den har en lägre uppdateringsfrekvens och TV-signaler är interlaced (Svenska!?!?!). Vidare har en TV betdyligt lägre "upplösning" än en monitor. Upplösning är egentligen fel ord då det haldar om antalet linjer en TV kan rita upp.

 

Om du sänder signalen från datorn via s-video har du cirka 700 linjer att tillgå, med komposit cirka 400. Jämför detta med din datormonitor på kanske 1600x1200 punkter.

 

Slutord: För att text ska se bra ut på en vanlig TV krävs det att den är betydligt större än vad som behövs på din monitor. Se hur HTPC gränssnitt är uppbyggda så får du en idé.

 

Exakt hur det blir på en stor plasma eller TFT skärm är jag lite osäker på, men även dessa är optimerade för rörliga bilder och har en relativt din datorskärm ganska låga upplösningar.

 

Ahh, nu minns jag, GB-PVR är ett HTPC-program så det borde ge en bra, nja tydlig, bild på TVn. Små detaljer kan aldrig återges perfekt på en TV.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2005-03-25 10:18:37 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik P Larsson

Kvalitetén på det inspelade samt direkt-tv är hur bra som helst, så du kan vara lugn :-)

 

Jag spelar in UPC's analoga kanaler med mitt pvr350 + gbpvr, och det är svårt, för att inte säga omöjligt att se nån större skillnad på det inspelade eller på direkt in i tv'n från väggen...

 

TV-utgången på pvr350 skiljer sig markant från tvout på ett grafikkort i.o.m att den kör ut mpeg2 direkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...